שבוע לאחר ההשקה: טבע מפסיקה לשווק את ה-Tri-Cyclen

(עדכון) - מדובר בגלולה למניעת הריון שמכירותיה השנתיות נאמדות ב-400 מ' ד' ■ שימוע משפטי בנושא יתקיים ב-15 ביולי ■ בתוך כך, האיחוד האירופי יפרסם מחר דו"ח שעשוי לעודד מכירות תרופות גנריות

כשבוע לאחר שהודיעה על השקת הגלולה למניעת הריון, Tri-Cyclen, לאחר שקיבלה אישור FDA, הפסיקה טבע את שיווק התרופה, שהושקה מלכתחילה בסיכון. מדובר בתרופה עם מכירות שנתיות של 400 מיליון דולר, אשר טבע השיקה גירסה גנרית בבלעדיות לחצי שנה, כיוון שהיא הייתה החברה הגנרית הראשונה לבקש אישור לתרופה זו.

טבע השיקה את התרופה בסיכון, כלומר היא קראה תיגר על הפטנט של חברת Ortho McNeil Janssen, המייצרת את הגרסה האתית של הגלולה. טבע הסתכנה בתביעה משפטית מצד Ortho McNeil Janssen, והיום היא מודיעה כי הפסקת שיווק התרופה נעשה בהסכמה על ידי שתי החברות. ב-15 ביולי יתקיים שימוע בבית המשפט באשר לתקפות הפטנט, והחלטת בית המשפט תקבע אם טבע תוכל להמשיך לשווק את התרופה או לא.

אגב, אין זו הפעם הראשונה שטבע נוקטת במהלך כזה. פעמים לא מעטות בעבר נהגה טבע להשיק תרופה בסיכון, לשחרר לשוק כמויות גדולות של התרופה, ואז להכריז על הקפאת השיווק עד לתום ההליכים המשפטיים. אסטרטגיה זו הניבה לחברה רווחים נאים בעבר, וייתכן כי כך היא נהגה גם הפעם.

ההערכות בשוק הן כי מכירות התרופה היו אמורות לתרום 2 סנט למניה לשורת הרווח של טבע במחצית השנייה של 2009, מתוך רווח כולל של 1.78 דולר למניה בתקופה זו. אם כן, מדובר בחדשות שליליות עבור החברה, אך לא במידה מהותית.

אירופה: מחר יפורסם דו"ח חקירת הרשות להגבלים עסקיים

האם טבע תזכה מחר (ד') לרוח גבית מהאיחוד האירופי? התשובה, ככל הנראה, הינה חיובית, אולם השפעה מהותית על עסקי החברה לא צפויה להיות מיידית. הרשות להגבלים עסקיים באיחוד האירופי צפויה לפרסם מחר דו"ח מיוחד הקשור לתעשיית התרופות, שבעקבותיו עשויות להתקבל החלטות אשר יעודדו מכירת תרופות גנריות, טבע, כחברת התקופות הגנריות הגדולה בעולם, עשויה לצאת נשכרת מן המהלך.

ב-18 החודשים האחרונים חקר האיחוד האירופי את התחרות בתעשיית התרופות. במסגרת הכנסת הדו"ח פשטו נציגי האיחוד על משרדיהן של מספר חברות תרופות בולטות, כולל במשרדי טבע בלונדון.

הדו"ח שיפורסם מחר צפוי לספק הוכחות כי חברות התרופות האתיות פועלות לקידום הסכמים משפטיים הנוגעים להפרות פטנטים לכאורה, ובכך הן מונעות את כניסתן לשוק של תרופות גנריות זולות יותר. לא מדובר בחדשות מרעישות. חברות התרופות הגנריות, וטבע בראשן, נוהגות להשיק תרופות גנריות זולות המהוות תחליף לתרופות של החברות האתיות. המחיר הזול מושך את הלקוחות ומביא לירידה חדה במכירת הגרסה האתית, מה שפוגע ברווחיות חברות התרופות האתיות. מכאן האינטרס המובן של חברות התרופות האתיות למנוע את השקתן של התרופות הגנריות.

אך בראש מעיינם של הרגולטורים באירופה לא עומדים רווחי חברות התרופות, אלא המחיר אותו משלמים הצרכנים (החולים במקרה זה). לפי נתונים מוקדמים שכבר פורסמו, הנזק שנגרם לצרכני התרופות ב-17 מדינות האיחוד האירופי נאמד בכ-3 מיליארד אירו (כ-4.2 מיליארד דולר).

הדו"ח שיפורסם מחר עשוי לסלול את הדרך להקלה בהשקתן ומכירתן של תרופות גנריות באירופה, מה שייטיב עם טבע. לפי ההערכות בשוק, הדו"ח לא ישפיע באופן מיידי על תעשיית התרופות, כיוון שיש צורך בשינויי חקיקה שייארכו זמן מה.