מכתשים מסתבכת בברזיל: הופסק שיווק מוצרים

(עדכון) - הרגולטורים בברזיל הורו למכתשים אגן לחדול משיווק מוצרים, בעקבות בעיות רישיון ■ המכירות בברזיל מהוות כ-20% מההכנסות השנתיות של החברה ■ בחברה מתכוונים לערער ונערכים לעונת השיא

חדשות רעות למשקיעי מכתשים אגן : אמש (ג') הודיעה החברה כי הרשויות בברזיל הורו לחברה הבת שלה במדינה - Milenia Agrociencias - לחדול לאלתר מייצורן של מספר פורמולציות שהחברה משווקת, בשל בעיות רישיון. יש להדגיש כי לא מדובר רק בהפסקת הייצור אלא בהפסקת השיווק של פורמולציות, כולל אלה שנמצאים אצלה במלאי.

"בשלב זה אין בידי הנהלת החברה יכולת להעריך את השפעת האירועים האמורים על פעילות החברה או על תוצאותיה", נמסר בהודעת מכתשים לבורסה. ואכן, ייתכן כי מדובר בפגיעה לא מבוטלת בתוצאות הכספיות של מכתשים במחצית השנייה של 2009, שכן

הפעילות בברזיל מהווה כ-20% מסך המכירות השנתיות של החברה (שהסתכמו ב-2.5 מיליארד דולר ב-2008).

הרשויות בברזיל אסרו על שיווק המוצרים למשך 90 יום וכינו אותם "רעילים במיוחד". החברה מתכוונת לערער את ההחלטה. בינתיים, המשטרה בברזיל סגרה את קו הייצור של 5 חומרים הדברה והחרימה חלק מהמוצרים של החברה, כולל את קוטל העשבים "גלייסופט" - המוצר הנמכר ביותר של מכתשים המהווה כ-10% מסך המכירות של החברה בעולם כולו. לפי הודעת הרגולטור בברזיל, המוצרים ששיווקם נאסר עלולים לגרום לנזקים חמורים, כגון גירוי ועיוורון בקרב עובדים המשתמשים במוצרים.

"החקירות, שהגיעו לכדי פעולות, החלו בתלונה הנוגעת למהילה של חומרי הדברה", נמסר בהודעה הרשמית של הרשויות בברזיל, בה מצוין עוד כי בטרם ננקטה פעולה כלשהי, נאספו דגימות של חומר ההדברה פודוס (Podos) והן נשלחו לבדיקה במשטרה ובמכון הביולוגי ע"ש אדולפו לוץ. "החומר שנאסף נמצא רעיל במיוחד", נכתב בהמשך ההודעה.

פוטנציאל לנזק מהותי

מכתשים אגן משווקת בברזיל כ-60 מוצרים ולכל מוצר ישנן 5 פורמולציות שונות. ככל הנראה, החברה הבת בברזיל ניסתה לשפר את תהליך הפירמול והחליפה חומר מסוים בחומר יעיל יותר, וזאת ללא ידיעתה של מכתשים אגן. בחברה לא יודעים כעת לאמוד את היקף הנזקים, ולפי ההערכות תמונה זו תתבהר בעוד כשבוע.

יש לציין כי למרות ההאשמות של הרגולטורים בברזיל, מכתשים עצמה לא קיבלה תלונות מלקוחותיה, כך שייתכן כי אחת ממתחרותיה בברזיל "הלשינה" לרגולטורים. מכל פנים, ייתכן כי הסיפור ילווה את החברה במשך שבועות ואף חודשים, ובהתחשב בעובדה שבעוד כחודשיים מתחילה עונת השיא במכירות בברזיל, החברה עושה מאמצים להיערך לקראת עונס העומס ופועלת להחליף את הפורמולציות שנמצאות תחת בדיקת הרגולטורים.

במכתשים, כאמור, לא יודעים לומר לפי שעה את מידת הנזק, אולם לפי גורמים בשוק מעריכים כי ישנו פוטנציאל לנזק מהותי. בעוד כחודשיים מתחילה עונת המכירות המאסיבית בברזיל, ונכון לעכשיו ישנו סימן שאלה גדול סביב המכירות. גם אם החברה תצליח להחליף את הפורמולציות החשודות, היא תצטרך לבצע מחיקה בגין המלאים הקיימים.

"בתרחיש הגרוע ביותר", אומרים לנו גורמים בשוק המקורבים לנושא, "החברה תצטרך לפצות על המכירות בברזיל במקומות אחרים. בעיקרון, היא מסוגלת לעשות זאת, אך הדבר יצריך מאמץ לוגיסטי וזה אומר פגיעה במרווחים".