תשואה של 100% במחצית למשקיעים בקרנות על מניות היתר

הקרן המובילה בקטגוריית ת"א 25 היא הקרן הממונפת של כלל פיננסים, כלל מעו"ף בריבוע, שהניבה תשואה של 71.1% במחצית הראשונה של 2009 ■ הקרן הזו בדיוק סיימה את 2008 עם תשואה שלילית של 76.8%

התנהגות שוק המניות בשנה האחרונה טרפה את הקלפים וסדקה כמה מהחוקים הבלתי כתובים של העולם הפיננסי. ההנחה שהמניות תמיד עולות לאורך זמן חטפה במהלך המשבר הכלכלי מכה אנושה.

ועדיין, השקעה במניות היא הלחם והחמאה של משקיעים רבים, ומי שהשכיל להשקיע במניות בשיאו של המשבר יכול היום ליהנות מפירות ההעזה שבהשקעתו. במקרה של המניות והאג"ח הקונצרניות, נטילת הסיכון השתלמה.

מאז נקודת השפל, שבשוק המקומי נרשמה בשלהי נובמבר, הספיקו מדדי המניות להתאושש, לטפס ב-40% ויותר, ולמחוק חלק ניכר מההפסדים שרשמו ב-2008. את ההשפעות הללו ניתן לראות כמעט בכל אפיק מנוהל בשוק המקומי - החל מקופות הגמל, דרך תיקי ההשקעות המנוהלים וכלה בקרנות הנאמנות.

הקרנות המנייתיות, שרשמו בשיאו של המשבר פדיונות ענק, חזרו לגייס בחודשים האחרונים. הגיוסים הללו קיבלו רוח גבית עזה מכיוון השווקים, ומהיעדר התשואה באפיקים הסולידיים. שני הגורמים העלו את תיאבון המשקיעים לסיכון (מה גם שלא נותרו להם יותר מדי ברירות), וקיבלו תמיכה מהיחלשות החשש מקטסטרופה גלובלית.

מנהלי הקרנות השכילו לנצל את הטרנד הזה כדי לתגמל את המשקיעים בתשואות גבוהות במיוחד, עליהן איש לא העז לחלום בנובמבר האחרון.

באמצעות מערכת המידע Lipper של רויטרס, בחרנו להתמקד בביצועיהם של מנהלי הקרנות בשלוש הקטגוריות המנייתיות העיקריות: ת"א 25, ת"א 100 ומניות היתר.

ממצאים אלה ממחישים היטב את ההבדל בגישת ההשקעות בין המנהלים, ומוכיחים שוב שמי שמוכן לקחת על עצמו סיכון גבוה יותר, עשוי לצאת נשכר יותר בשוק עולה - ולהיפך.

מובילה בת"א 25: הממונפת של כלל פיננסים

הקרן המובילה בקטגוריית ת"א 25 היא הקרן הממונפת של כלל פיננסים - כלל מעו"ף בריבוע שמה. הקרן הניבה למשקיעים בה תשואה של 71.1% במחצית הראשונה של 2009. באופן כלל לא מפתיע התשואה המרשימה הזו מגיעה לאחר אחת השנים הקשות לקרן, שכן את 2008 היא סיימה עם התשואה הגרועה ביותר בקטגוריה, של 76.8%-.

כידוע, אין ארוחות חינם, ועל הסיכוי הקרן משלמת בסטיית התקן הגבוהה בקטגוריה. סטיית התקן במחצית עמדה על 17.6, כמעט כפול מהממוצע בתעשייה.

גם הקרן השנייה, המדורגת מייד אחריה, מיטב מעו"ף אגרסיבית, היא קרן שממונפת על המדד, ולכן גם היא נהנתה מתשואה דומה במחצית הראשונה של 2009, לאחר תשואה שלילית גבוהה אשתקד.

הקרן השלישית ברשימה, די.בי.אם מעו"ף, הניבה למשקיעים בה תשואה של 55.5% במחצית. מרשים, אך חשוב לזכור שמדובר באחת הקרנות הקטנות בקטגוריה, שמנהלת 7 מיליון שקל בלבד.

בתחתית: הקרנות הדפנסיביות

אם הקרנות האגרסיביות נהנו השנה מהעליות החדות בשווקים, הרי שהקרנות הדפנסיביות סבלו מהשמרנות שלהן. בתחתית הרשימה ניתן למצוא את הקרן מנורה מבטחים בינארית, שהניבה למשקיעים בה תשואה של 12.4% בששת החודשים הראשונים של השנה. זו תשואה מרשימה בהחלט, אך רחוקה מאוד מהממוצע בקטגוריה (37.1%).

הקרן הזו עשויה להיות אלטרנטיבה ראויה למשקיעים שמוכנים להיכנס לשוק המניות, אך מעוניינים בסיכון נמוך יותר. הצד השני של המטבע הוא שב-2008 המאתגרת הקרן הפסידה 8.6% בלבד, כשיתר הקרנות בקטגוריה הפסידו 47% בממוצע.

בתקופת הבדיקה שבחרנו, משיא המשבר - יום קריסת ליהמן ברדרס - ועד סוף המחצית הראשונה של השנה, מובילה הקרן הבינארית של מנורה מבטחים עם תשואה של 11.8%. הקרן גם נהנית מסטיית התקן הנמוכה בקטגוריה. פרט אליה, רק הקרן של מיטב ת"א 25 השיגה תשואה חיובית בפרק זמן זה.

את הפקת הלקחים של המנהלים בענף הקרנות ניתן לראות בשטח, עם צמצום מספר הקרנות המנוהלות בקטגוריה. בעבר נהגו מנהלי הקרנות להחזיק מספר קרנות דומות בקטגוריה - נניח 2-3 קרנות המתמחות בהשקעה בת"א 25 - בגישת "כל מטאטא יורה". כלומר המנהלים ניהלו כמה קרנות במקביל, בהנחה שאחת מהן תתברג בין הקרנות המובילות. אולם תהליכי הקונסולידציה בענף והמאמץ של בתי ההשקעות לצמצם עלויות, הובילו לירידה במספר הקרנות המנוהלות.

מובילה בת"א 100: מנורה מבטחים

הממצאים הללו חוזרים על עצמם גם בקטגוריית ת"א 100. מכיוון שמבחר המניות הזמינות עבור מנהלי הקרנות בקטגוריה הזו גדול יותר, השונות בין מנהלי הקרן מקבלת ביטוי רב יותר.

כך השיגה הקרן הטובה ביותר בקטגוריה, מנורה מבטחים ת"א 100 אגרסיבית, תשואה של 103.2%, ולעומתה, הקרן שממוקמת במקום האחרון ברשימה - ישיר פוקוס 10 מניות - הניבה 38.9%.

בחינת הקרנות בקטגוריית ת"א 100 מחזירה אותנו אל עיקרון החיסרון לגודל, לפיו ככל שהיקף הנכסים גדול יותר כך הקרן מתקשה לנוע בשוק והתשואות שלה נפגעות. וכך, הקרן הגדולה ברשימה, פסגות ת"א 100, המנהלת 275 מיליון שקל, מניבה תשואה חלשה יחסית. מראשית השנה הניבה הקרן תשואה של 43%, הנמוכה ב-12% הממוצע של הקטגוריה. בכך היא מתברגת דווקא בין חמש הקרנות בעלות הביצועים החלשים ביותר.

הקרנות של פסגות נחשבות בקטגוריות רבות לגדולות ביותר, הודות למערך השיווק המשומן של בית ההשקעות. אך בחלק מהמקרים, כמו הנוכחי, לעיתים הפופולריות הזו היא בעוכרי המשקיעים.

מנגד, חשוב לציין כי משקיעים שהשקיעו בקרן ב-2008 נהנו מכך שהיא הניבה אשתקד את התשואה השנייה בגובהה. באופן דומה, משיא המשבר, באמצע ספטמבר, ועד סוף המחצית הראשונה, הקרן הזו הייתה מהבודדות שהניבו תשואה חיובית מצטברת (2.1%).

ממוצע התשואות ביתר: 100%

בקטגוריית מניות היתר, התשואות של מנהלי הקרנות הן החלום הרטוב של המשקיעים. טווח התשואות של המנהלים בקטגוריה נע בין 76% ל-150%, כשהממוצע עומד על 100%.

הקרן המובילה בקטגוריה הייתה רמקו מניות יתר, שמובילה גם בתשואה המצטברת מאז קריסת ליהמן ברדרס (56%). הקרן המובילה ב-2008, ילין לפידות יתר, איבדה מעט מיוקרתה במחצית הראשונה, והיא מדורגת שמינית מבין הקרנות בקטגוריה, ושנייה משיא המשבר.

השוואת הקרנות בקטגוריית היתר מול שתי הקטגוריות הקודמות ממחישה בבירור את משוואת הסיכון-סיכוי: מניות היתר ידועות כתנודתיות ומסוכנות יותר, ולכן בשוק עולה התשואות בהן גבוהות יותר ממדדי הבנצ'מרק, שכוללים את המניות הגדולות יותר. *

roee-b@globes.co.il

22