האוצר מקל על חברות הספנות: יוכלו לשלם מס לפי תפוסה

בשיטה החדשה מחושבת ההכנסה החייבת במס בהתאם לתפוסת האוניות ולא על רווח ■ הגזר והמקל - השיטה החדשה צפויה להקטין את חבות המס, אך חברות הספנות ישלמו מס גם אם הפסידו

מי אמר שבמשרד האוצר נסוגו מהורדת המיסים? על רקע המשבר העולמי החריף בענף, משרד האוצר נוקט בהקלות כלפי חברות הספנות. משרד האוצר אישר לשנות את שיטת המס הנהוגה בענף, ולאפשר לראשונה חברות הספנות לשלם מס שיחושב בהתאם לתפוסת האוניות במקום הרווח.

שר האוצר, יובל שטייניץ, אישר היום את הפצת תזכיר חוק מס הכנסה להנהגת שיטת מס התפוסה בישראל על חברות ספנות ישראליות העוסקות בהובלה בינלאומית. ממשרד האוצר נמסר כי החלת שיטת מס התפוסה הינה צעד משלים לרפורמה שנערכה על ידי רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה. בלשכת הספנות, בראשות ראובן צוק, ברכו על ההחלטה.

שיטת "מס התפוסה" תהווה שיטה חלופית נוספת לחישוב ההכנסה החייבת במס של חברות הספנות. על פי השיטה מחושבת ההכנסה החייבת בהתאם לתפוסת כלי השייט שהחברה מפעילה, תפוסה הנקבעת בהתאם לאמנה בינלאומית משנת 1969.

המעבר לחישוב המס לפי תפוסה צפוי לפי הערכות להביא להקטנת חבות המס של חברות הספנות. יחד עם זאת, הדבר צפוי למנוע בריחה של חברות ספנות ישראליות לפעילות בחו"ל ולחזק את הספנות הישראלית. כיום, חלק מחברות הספנות רושמות את אוניותיהן בחו"ל (אנגליה למשל) על מנת שיוכלו לשלם מס נמוך יותר.

בעקבות האישור של האוצר, חברות הספנות יצטרכו לבחור האם לאמץ את השיטה החדשה או להמשיך עם השיטה הקיימת ( תשלום מס חברות של 26%). יש לציין, כי חישוב המס לפי תפוסה הוא נמוך יותר, אך לפי השיטה חברות יידרשו לשלם מס גם במקרה והם הפסידו בסיכום השנה. כמו כן, חברות שירצו לעבור למס לפי תפוסה יידרשו להתחייב לפחות לתקופה של מספר שנים, ככל הנראה לתקופה של 10 שנים.

מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, אמר כי "המעבר לשיטה המוצעת צפוי להגביר את יכולת התחרות הבינלאומית של הספנות הישראלית, לתמוך בהכשרה הימית בישראל, לשפר את התחבורה הימית בהיבטי יעילות, בטיחות ואיכות הסביבה ולחזק ענפים נלווים לספנות בישראל".

התזכיר מבוסס על עבודה שנעשתה במינהל הכנסות המדינה בשיתוף עם רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה. רו"ח פרידה ישראלי, הממונה על הכנסות המדינה (בפועל), אמרה כי להערכתה החלת מס תפוסה בישראל תמנע "בריחה" של חברות ספנות ישראליות לפעילות במסגרת חברות זרות וחיזוק הספנות הישראלית.