משרד התקשורת התערב: סלקום תסיר החסימה לשירותי VoIP

(עדכון) - Free Telecom טוענת כי סלקום מבצעת חסימה מכוונת ומונעת גישה לשירותי VoIP בחבילות הגלישה של מנוייה ■ לדברי גורמים במשרד התקשורת, סלקום התחייבה להסיר את החסימה עד לסיום הבירור בנושא

לאחר שחברת Free Telecom הגישה תלונה דחופה למשרד התקשורת על חסימה מכוונת שמבצעת חברת סלקום , בכך שהיא מונעת גישה לשירותי VoIP בחבילות הגלישה של מנוייה, הודיע משרד התקשורת כי הורה לסלקום להסיר את החסימה מהחברה.

לדברי גורמים במשרד התקשורת, סלקום התחייבה להסיר את החסימה עד לסיום בירור הנושא.

כזכור, התלונה הוגשה בעקבות שינוי מהותי במדיניות חברת סלקום, שהחליטה באופן גורף ודורסני לחסום את הגישה ממנויים לשירותי Voice Over IP בכלל ולשירותי חברת Free Telecom בפרט.

לדברי Free Telecom, החסימה מבוצעת למנויי סלקום הנרשמים לחבילות תקשורת נתונים בעלי כל נפח מוגדר, חבילות גלישה המאפשרות גישה לאינטרנט, לכל אתר ולכל מטרה - פרט להעברת דיבור בשיטת VoIP בחבילה.

בהודעה שמסרה היא מציינת כי "כיוון שחברת Free Telecom מציעה שירותי דיבור, משלוח הודעות ושירותי מסרים מיידיים המתחרים בשירותי החברות הסלולריות אך ב'חצי מחיר' - מפעילות חברות הסלולר תרגילים שונים וחסימות שירות בדרכים רבות מזה מספר חודשים, כולל עיכובים מכוונים בפתיחת הקישורים, עיכובים ומגבלות קצב במשלוח הודעות, ניסיונות פגיעה ברמת השירות של מנויי Free Telecom ועוד.

"נציין כי ידועים מקרים קודמים בהם חברות הסלולר מנעו גישה או פגעו ברמת השירות של שירותים המסופקים על-ידי חברות שאינן בעלות רישיון ממשרד התקשורת דוגמת Fring ו-Skype".

בעבר התריעה חברת Free Telecom בפני משרד התקשורת, בפני גורמים צרכניים ובעיתונות, כי סלקום משלבת בחוזי הלקוחות האחידים סעיפים המגבילים את הלקוחות מפני שימוש בטכנולוגיית VoIP בחבילות הגלישה.

ליאור בנאי, מנכ"ל החברה, מסר כי "קיימת הזדמנות מצוינת, שלא היתה כבר שנים, ליצור תחרות אמיתית בשוק הסלולרי בארץ תוך הסתמכות על טכנולוגיה חדשנית ומוכחת, אולם זה יכול לקרות רק בתנאי שמשרד התקשורת ימנע מחברות השולטות בשוק בצורת קרטל, לדרוס ברגל גסה מתחרים פוטנציאליים חדשים, באופן שסותר רישיון רשמי שניתן לנו וסותר אפילו את הרישיון שלהם.

"אנחנו מאמינים כי לא ניתן לעצור את ההתפתחות הטכנולוגית, ובסופו של דבר השירות ללקוח ישתפר והמחיר יירד. אני פונה למשרד התקשורת ולשר העומד בראשו להתערב באופן דחוף ולמנוע חסימות לא חוקיות".

חברת Free Telecom, שמייסדיה הם ליאור בנאי וערן שלו, הוקמה לפני כשנה וחצי על מנת לספק שירותי סלולר בטכנולוגיית VoIP על גבי הרשתות הסלולריות ורשתות WiFi בחצי מחיר למנוי הסופי. החברה קיבלה רישיון לניסוי שיווקי בספטמבר 2008, ומתחילת השנה היא מפעילה שירות המאפשר העברת שיחות, שליחת הודעות SMS, שירותי מסרים מיידיים בין מנויי החברה וקישורים לתוכנות מסרים מיידיים ורשתות חברתיות.

בכירים במשרד התקשורת אמרו היום (ה') ל"גלובס" כי הם רואים בחומרה את החסימה של סלקום, וכי בכוונתם לכנס עוד היום דיון דחוף כדי לקבל החלטה על תגובה בנושא.

מסלקום נמסר בתגובה: "הטענה שהחברה חוסמת את השימוש ב-Free Telecom אינה נכונה. לקוחות יכולים לעשות שימוש בשירותים אלה הן בחבילות ללא הגבלה והן בגלישה מזדמנת. החברה פועלת על-פי החוק ובהתאם לרשיונה".