משנים הרגלים

השימוש במדיה החברתית מעיד על שינויים בהתנהגות צרכנים ועל שינוי בציפיות שלהם

זירת האינטרנט הפכה בשנים האחרונות לזירה השיווקית הפופולארית: השקעות ממוקדות, חשיפה באתרים ייעודיים, אפשרות לפילוחים נכונים של קהל היעד ושל המסר והכל ב-ROI (החזר השקעה) גבוה. לכאורה, חלומו של כל איש שיווק, ובייחוד בימים אלו, ימי מיתון.

עם זאת, יש להבין כי האינטרנט של היום, זהו לא האינטרנט המסורתי אותו אנו מכירים. השימוש באינטרנט משתנה בתקופה זו לנגד עינינו, ומדובר במהפכה של ממש.

המדיה החברתית על כל גווניה (רשתות חברתיות, בלוגים, פורומים, צ'אטים, טוקבקים ועוד) כזירה שיתופית ומתגמלת, חולשת על חלק גדול מחיינו וממציאה את עצמה בכל יום מחדש ובעיקר מהווה עבור כולנו את הדבר הגדול הנוכחי-הבא.

בשנת 2008, השימוש במדיה חברתית שיקף את הצמיחה הגדולה ביותר מבין שימושי האינטרנט, עם יותר אנשים המשתמשים במדיה חברתית מאשר אלו השולחים מיילים או צורכים בידור באינטרנט.

כך הפכה לנגד עינינו הקהילה לאמצעי הבידור החדש: להיות בקשר עם אנשים אחרים, לדבר איתם, לראות מה הם עושים ומה הם חושבים. זוהי, חשוב להבין, גם הזירה השיווקית הרלוונטית.

סקר חדש שנערך לקראת כנס ה- Social Media Success Summit מגלה כי 88% ממנהלי השיווק הצהירו כי הם משתמשים במדיה החברתית במטרה לשווק את העסקים שלהם, כאשר 72% מתוכם הודו כי הם החלו לעשות זאת רק בחודשים האחרונים. הפוטנציאל הוא אדיר ואנו רק בהתחלה.

יתר על כן, תקופת מיתון כמו זו אותה אנו חווים כעת, אף מעצימה את החוויה כולה: הצורך בשיתופיות מידע ובחוויה מתגמלת של הצרכנים עולה, וכך גם הצורך של מנהלי השיווק בפנייה לקהלי יעד ספציפיים ובאותה נשימה לגישה למסות של צרכנים. כמו כן עולה הצורך למיקוד נכון ואפקטיבי של המסר ויחד עם זאת להגברת תהודתו ולהעברתו הלאה, וכל זאת כמובן תוך החזר השקעה גבוה וחכם. כל אלו, מקבלים כיום משמעות רבה אף יותר.

השימוש הגובר במדיה חברתית מעיד ללא ספק, על שינוי דפוסי ההתנהגות של הצרכנים ויותר מכך על שינוי הציפיות שלהם מאיתנו. על מנהלי השיווק לחשוב על דרכי התקשרויות חדשות, יצירתיות ואפקטיביות עם צרכנים אלה, כאלו שמתאימות למציאות החדשה בה הקהילה היא הבידור החדש. *

הכותב הוא מנכ"ל בזק בינלאומי. משתתף במושב "דיאלוגים בתקשורת" בוועידת תקשורת ונתח שוק 2009