תביעה נגד פייסבוק: המידע ברשתות החברתיות שייך למשתמשים בלבד

אתר Power.com מאשים את פייסבוק בתחרות בלתי הוגנת, בהצרת צעדי מתחרים וביצירת מונופול

האתר Power.com - פורטל המספק שירותי שליפת מידע ממקורות שונים ומעביר אותו ללקוחות לפי מפתח העדפות אישיות, המבוסס בסן-פרנסיסקו, הגיש ביום ו' תביעה נגד פייסבוק בבית-משפט בקליפורניה במטרה לפתור את השאלה למי שייך המידע המוכל באתרי הרישות החברתי - לאתר או למשתמשים בו.

לטענת Power.com, מדובר במידע השייך למשתמשים. מטרת התביעה שהגיש האתר היא שהמשתמשים ייהנו מבעלות "מלאה וטוטלית" על התוכן שלהם, משליטה מלאה עליו ומהגנה על זכותם לשמור עליו, הן מפני משתמשים אחרים והן מפני יישויות תאגידיות שונות.

המהלך המשפטי - המאשים את פייסבוק בתחרות בלתי הוגנת, בהצרת צעדי מתחרים וביצירת מונופול - מהווה למעשה תביעת נגד: לפני 6 חודשים תבעה פייסבוק את Power.com על הפרת זכויות יוצרים לכאורה, על תחרות לא-חוקית ועל הונאה. האתר מכחיש את ההאשמות בכתב התביעה שהגיש, ואף מבקש שפייסבוק תפסיק את "התנהגותה הבלתי-תחרותית".

פייסבוק מצידה כתבה בהודעה שפרסמה לעיתונות שעשתה "כמה וכמה נסיונות" לעבוד עם Power.com לפני שתבעה לבסוף את האתר, מכיוון "שהם המשיכו להעמיד את מידע המשתמשים בפייסבוק בסכנה". לדברי אתר הרישות החברתי, הטענות בכתב התביעה "משוללות יסוד, ואנו נילחם בהן באגרסיביות".

אתר Power.com מאפשר למשתמשיו להיכנס למגוון חשבונות אתרי רישות חברתי, על-ידי סיסמאות הגישה שלהם לרשתות החברתיות ובאמצעותן מייבא את הדפים מהרשתות החברתיות לפורטל מבלי לגלוש בפועל לאתר.

בתביעתו, מכריז האתר כי הוא "מאמין באינטרנט נעדר גבולות שבו למשתמשים הזכות לשלוט במידע שלהם".

לדברי סטיב ואצ'אני, מנכ"ל Power.com, פייסבוק מגבילה את התחרות על-ידי כך שהיא מגבילה את גישת הצרכנים למידע, והדבר מזכיר שערוריות קודמות מתעשיית הטלפונים הסלולאריים. "חסימת מידע של המשתמש או כל כלי המשמש להגעה למידע כזה... הדבר דומה למקרה בו חברות הטלפון חסמו את האפשרות לשנות את מספר הטלפון שלך", אומר ואצ'אני. "המשתמשים משקיעים זמן נכבד (בפייסבוק)... והם נועלים את המידע שלהם", הוסיף.