סילביניט: המחיר הנמוך עם ההודים נועד להפשיר את השוק

(עדכון) - יצרנית האשלג הרוסית מאשרת כי חתמה על חוזה עם הודו במחיר מוזל ■ בבתי ההשקעות דויטשה בנק, UBS ומריל לינץ' מתייחסים להתפתחויות האחרונות שמטלטלות את מניית כי"ל: "460 דולר לטון אשלג זה מחיר ריצפה"

לאחר הדיווחים בסוף השבוע אודות שבירת מחירי האשלג על ידי סילביניט הרוסית, מגיעה היום ההצהרה הרשמית של המשנה למנכ"ל החברה, אשר אמר בראיון טלפוני לסוכנות בלומברג: חתמנו על חוזה עם הודו לאספקת אשלג במחיר של 460 דולר לטון. הוא כינה את המחיר הנמוך "פשרה" שנועדה להפשיר את שוק האשלג, אשר סובל מירידה במכירות בשל ההאטה בביקושים, ומעריך כי בעתיד ייחתמו חוזים עם הודו וסין במחירים גבוהים יותר.

בתוך כך, לאחר שמניית כי"ל צללה אתמול (א') בשל ההתפתחויות השליליות הקשורות למחירי האשלג בעולם, מגיב היום האנליסט ריצ'רד גוסו מבנק ההשקעות דויטשה בנק ואומר כי הודו לא תיכנע לתכתיבים של יצרניות האשלג וככל הנראה לא תסכים למחיר אותו הן דורשות. מנגד, הוא מדגיש כי יצרניות האשלג לא יסכימו למחיר הנמוך עליו חתמה סילביניט, ולפיכך המחיר הסופי שייקבע יהיה איפשהו באמצע.

כזכור בסוף השבוע דווח כי יצרנית האשלג סילביניט חתמה על חוזה עם הודו לאספקת 850 אלף טון אשלג עד מארס 2010 במחיר של 460 דולר לטון - מחיר הנמוך ב-25% בהשוואה לשנה שעברה. בכך, תספק סילביניט 15-20% מצריכת האשלג השנתית של הודו. יצרניות אשלג אחרות בעולם, וכי"ל ביניהן, נמצאות בימים אלו לפני סגירת חוזי אשלג עם הודו, ובעוד הן דורשות מחיר של 625 דולר לטון, נראה כי הן יתקשו לקבל מחיר זה נוכח שבירת המחיר של סילביניט.

"העסקה תאפשר להודו לחדש את מלאי האשלג שלה לפני עונת החורף", אומר גוסו. "הלחץ על הודו פחת". האנליסט שומר על המלצת "החזק" למניית כי"ל, עם מחיר יעד של 40 ש' למניה.

גוסו סבור כי החוזה עליו חתמה סילביניט מהווה שבירה של משמעת המחירים בקרב יצרניות האשלג העולמיות, אשר הצליחו בעבר לנווט את המחירים בשוק כרצונן. כעת, אומר גוסו, "אחדותן של יצרניות האשלג נשברה; אירוע זה הינו אבן דרך חשובה בהסטת כובד המשקל מיצרניות האשלג לקונים".

אך לאחר שנתן לחוזה של סילביני את החשיבות הראויה לו, גוסו מדגיש כי כי"ל ויצרניות האשלג האחרות לא צפויות, להערכתו, ללכת בעקבותיה ולחתום על החוזה עם ההודים במחיר כה נמוך. "460 דולר לטון זה מחיר ריצפה ו-624 דולר לטון זה מחיר תקרה", אומר גוסו. "המחיר עליו יוסכם יהיה איפשהו באמצע, כלומר 525-550 דולר לטון".

"השוק אובססיבי על המחירים ומתעלם מהיקפי המכירות"

גם בבתי השקעות זרים נוספים מגיבים היום לנושא. האנליסט רוני בירון מבית ההשקעות UBS בוחר להותיר את ההמלצה על "נייטרלי" אך את מחיר היעד הוא מוריד ל-38 ש' מ-44 ש' למניה. אגב, בירון הוריד את ההמלצה לכי"ל ל"נייטרלי" ב-18 ביוני.

סילביניט "קבעה בנצ'מרק למחירי אשלג נמוכים יותר", אומר בירון, ומוריד את הנחת מחיר האשלג שלו לשנת 2009 ל-576 דולר לטון מ-615 ד' לטון, ולשנת 2010 הוא מוריד את המחיר החזוי ל-468 ד' לטון מ-566 ד' לטון.

בבית ההשקעות בנק אוף אמריקה-מריל לינץ', האנליסטים חיים ישראל, אנדרו סקוט ופרייז'ר היל עדיין מחזיקים בדעה כי חוזה האשלג עם הודו ייחתם במחיר הקרוב ל-500 דולר לטון. הם מציינים כי עלויות ייצור האשלג של כי"ל עומדות על 120 דולר לטון, כך שמחיר של 460 דולר לטון ייצר לחברה רווח (לפני מס) של 260 דולר לטון. מדובר אמנם ברווח הנמוך ב-23% מזה של השנה שעברה, אך עדיין גבוה פי2 מהרווח ב-2007 ופי 2.5 מהממוצע של 5 השנים האחרונות.

אך במריל לינץ' מתייחסים לנושא חשוב אחר שנראה כי מרבית האנליסטים האחרים מתעלמים ממנו. בעוד הרוב מתמקדים במחירי האשלג, במריל לינץ' בוחרים להדגיש את הביקושים, ומציינים כי כאשר המחירים יורדים - הביקושים עולים.

"השוק אובססיבי על המחירים ומתעלם מהיקפי המכירות", אומרים האנליסטים. "החוזה עם הודו יפשיר את המכירות במחצית השנייה של 2009, אחד הגורמים הכבדים שמטילים אי ודאות יוסר - ורווחי כי"ל יעודכנו מעלה".

במריל לינץ' שומרים על המלצת "קנייה" לכי"ל עם מחיר יעד של 52 שקל למניה.

[להמלצות אנליסטים]