סקר: האירופים סומכים על הבנקים המרכזיים; הרבה פחות על הממשלות

[למדור שוקי עולם] האמריקנים נוטים להביע יותר אמון בממשל אובמה בטיפולו במשבר הכלכלי לעומת הביקורת שהיתה להם על הממשל הקודם

תושבי אירופה הופכים לביקורתיים יותר ביחס לאופן שבו מטפלות הממשלות שלהם במשבר הפיננסי. וזאת, למרות הסימנים האחרונים שמצביעים על הבראה כלכלית.

ממצאי הסקר האחרון של פייננשל טיימס/האריס חושפים את המחיר שמשלמים הפוליטיקאים האירופים על המיתון העמוק במדינות רבות. באופן כללי, האירופים מאמינים שמנהיגיהם מגיבים למשבר בצורה גרועה. הדבר בולט על הרקע של התשובות שנתנו נסקרים אמריקנים על תפקוד הממשל של ברק אובמה. ההערכה לדרך טיפולו של ממשל אובמה במשבר עלתה ביחס לממשל בוש הקודם.

הממשלות יביאו אינפלציה

כמחצית מהנסקרים מאמינים שהפחתות הריבית וההוצאות הממשלתיות על היחלצות מהמשבר ילבו את האינפלציה בעתיד הקרוב. בכמה מדינות, כמעט מחצית הנסקרים אמרו שהם מתכננים לצמצם, או לבטל לחלוטין את חופשת הקיץ המסורתית שלהם בעונת החופשות הנוכחית.

מאידך, עולה התמיכה של הציבור בפעולות של הבנקים המרכזיים. כחמישית מהנסקרים מאמינים שהבנקים המרכזיים שלהם - הבנק האירופי המרכזי, הפדרל ריזרב והבנק אוף אינגלנד - הגיבו כראוי להאטה הכלכלית. זהו שיעור גבוה יותר של תמיכה ביחס לאוגוסט 2008, לפני שקריסת ליהמן ברדרס החריפה את המשבר הפיננסי וגרמה לבנקים המרכזיים להפחית את הריבית שלהם באגרסיביות.

הסקר, שנערך בחמש מדינות אירופיות ובארה"ב ב-24-29 ביוני, מראה שאין ציפיות לסיום מהיר של ההאטה הכלכלית. רוב הנסקרים צופים שהמשבר יימשך עוד שנה לפחות - בדומה לממצאי הסקר שנערך לפני שנה.

אי שביעות הרצון מביצועי הממשלות בולטת בייחוד בצרפת, שבה הנסקרים היו הנדיבים ביותר כלפי הממשלה בסקר הקודם. רק 8% מהצרפתים מאמינים שממשלתו של הנשיא ניקולא סרקוזי טיפלה היטב במשבר, בהשוואה ל-23% שחשבו כך בנובמבר 2008. שיעור הצרפתים שחושבים שהטיפול הממשלתי במשבר הוא "גרוע" או "איום ונורא" זינק מ-38% ל-61%.

כ-16% מן האמריקנים מתארים את ביצועי הממשל כטובים, לעומת 4% בלבד שדירגו כך את הביצועים של ממשל בוש בנובמבר 2008 (ושני שליש שחשבו שהטיפול של ממשל בוש במשבר הוא גרוע).

התמיכה במרקל נשחקת

הגרמנים הם הפחות ביקורתיים כלפי ממשלתם, אם כי התמיכה בביצועים של הממשלה בראשות אנגלה מרקל נשחקה לקראת הבחירות הכלליות בגרמניה בספטמבר. רק באיטליה נשאר היחס הציבורי לממשלה יציב.

הנסקרים הבריטים תומכים בבנק המרכזי שלהם יותר, ביחס לנסקרים במדינות האחרות. כ-28% מהם סבורים שהבנק אוף אינגלנד - שבשבוע שעבר הותיר את הריבית בשפל של 0.5% בשנה - הגיב כראוי למשבר, לעומת 23% שחשבו כך באוגוסט 2008.

המצב הכלכלי פוגע בתכנוני החופשות בארה"ב ובאירופה. כמעט 40% מהאמריקנים וכמעט מחצית מהצרפתים והספרדים מצמצמים או מבטלים את החופשות שלהם. רק הגרמנים נשארו נחושים ליהנות מהחופשות: כמחצית מהם השיבו שהמשבר לא יפגע בתוכניותיהם לצאת לחופשות.

הסקר הקיף 6,362 מבוגרים בצרפת, גרמניה, ספרד, בריטניה וארה"ב.