בישראל מעריכים שהתפנית קרובה: אמון הצרכנים זינק ביוני

גלובס tv המדד עלה ביוני ב-13.6% ל-79.2 נקודות, רמתו הגבוהה מאז מאי 2008 ■ אפשרות סבירה להתאוששות הצריכה הפרטית בהמשך השנה ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים בעריכת גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן עלה ביוני ב-9.5 נקודות (13.6%) ל-79.2 נקודות (1996 = 100) - רמתו הגבוהה ביותר מזה 14 חודשים. במאי ירד המדד ב-6.4 נקודות ואילו באפריל טיפס ב-15.4 נקודות. בסך הכול השלים המדד עלייה מצרפית של 18.5 נקודות במרוצת שלושת החודשים האחרונים.

שני נתונים תומכים בסברה לפיה הציבור בישראל ממתין לתפנית כלכלית חיובית. ראשית, העלייה האמורה באמון הצרכנים בחודשים האחרונים ושנית, העובדה שביוני חל שיפור, על פי רוב ניכר, בכל אחד ואחד מארבעת רכיבי המדד - הערכת הציבור את מצב המשק בהווה, כמו גם מגמת ציפיות הציבור באשר להתפתחויות בחצי השנה הקרובה במצב המשק, במצב הכלכלי האישי ובמצב שוק העבודה.

הציבור הישראלי, כך נראה, בחר להתייחס פחות לשלל פרסומים כלכליים שליליים ויותר לאותן עליות חדות במחירי ני"ע אשר גררו גם תיקון בערכי החיסכון לטווח ארוך כמו גם לציפיות להתאוששות הכלכלה הגלובלית. במבט עולמי נציין, כי בארה"ב נרשמה ביוני וביולי שחיקה באמון הצרכנים ואילו בבריטניה, בגרמניה, באוסטרליה ובאירלנד נרשמה ביוני דווקא עלייה.

השיפור המשמעותי ביותר ביוני נגע להערכת הציבור את מצב המשק בעוד חצי שנה. למעשה, עלייה של כ-30 נקודות ברכיב זה בתוך שלושה חודשים הפכה את המאזן נטו (אופטימיים מינוס פסימיים) לחיובי, דבר שקרה לאחרונה רק ב-2006. גם הציפיות לגבי עתיד שוק העבודה התאוששו מאוד, והמדד המורחב, הכולל גם את אותן ציפיות, טיפס ביוני ב-9.1 נקודות ל-74 נקודות.

צריכה פרטית: צפי לעלייה מתונה

מטרת המדד היא זיהוי שינויים בדפוסי הצריכה הפרטית ברבעונים הקרובים. ובהקשר זה נציין, כי סקר המדד, המבוצע על ידי מכון סמית, מצביע על המשך עלייה בשיעורי הנכונות לבצע קניות לא שוטפות. שיעור המתכננים לרכוש מוצרים בני קיימא (מקררים, טלוויזיות, מכונות כביסה וכיוב') עמד בסוף מאי על 24% מכלל המשיבים, עלייה קלה לעומת מארס.

לפיכך, נראה, כי במהלך המחצית השנייה של השנה תתאושש הצריכה הפרטית לנפש לאחר שהתכווצה בקצב שנתי של 5.1% ברבעון הראשון של השנה. למרות האינדיקציות החיוביות חשוב לציין, כי בקיץ 2007 הצהירו כשליש מכלל המשיבים, כי בכוונתם לבצע קניית מוצרים בני קיימא, כך שחולשת ביקושי משקי הבית עדיין מורגשת.

להורדת חוברת המדד