ארדן יזומן לתת עדות בוועדת החקירה לניהול משק המים

ידבר על פועלו בתחום אכיפת הטיפול במזהמים ובשפכים בצה"ל ■ "סביר שהוועדה תרצה לשמוע איך מטפלים במזהמי המים ובשפכים"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים תזמן למתן עדות את השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, על פועלו בתחום אכיפת הטיפול במזהמים ובשפכים בצה"ל. תאריך ייקבע בימים הקרובים.

הצעד נעשה בעקבות עדות שניתנה בחודש ינואר השנה על-ידי מי שהיום מכהן כמנכ"ל המשרד ובעת מתן העדות כיהן כמשנה למנכ"ל, ד"ר יוסי ענבר, ממנה עלה כי ידיו קשורות בכל נושא האכיפה. ענבר אמר בעדות, כי למרות שפנה "לכל העולם ואשתו" - קרי לשר הביטחון, לרמטכ"ל, היועץ המשפטי לממשלה ומשרד מבקר המדינה - לגבי אכיפת הטיפול בשפכים ובמזהמים על צה"ל, אף אחד לא נענה.

בהמשך לעדות, נמסר לוועדה גם דו"ח מפורט של המשרד להגנת הסביבה, ממנו עלתה תמונה עגומה של אי טיפול בשפכים במחנות צה"ל וב-250 תחנות דלק של צה"ל, שבהן יש מיכלים תת קרקעיים הסובלים מזליגה של דלקים. לאחר שענבר פנה לכל הגורמים המפורטים ולא נענה, הוא פנה לעזרת ועדת החקירה, וארדן שנכנס לתפקידו באחרונה החל לטענתו לטפל בנושא.

"ועדת החקירה מתכוונת לזמן לעדות והבהרות נוספות את השר, במיוחד לאחר שהודיע כי יגביר את האכיפה בנושא הטיפול במזהמים ובשפכים במחנות צה"ל", נמסר מהוועדה. "קיימת סבירות שהוועדה תרצה לקבל דיווח איך מטפלים במזהמי המים, מי התהום והטיפול בשפכים בזמן אמת. הזימון של השר או גורמים נוספים אינם בהכרח קשורים למסקנות הסופיות של הוועדה, אשר רואה את משימתה בעיקר במציאת פתרונות אסטרטגיים לטווח ארוך למשק המים. הוועדה אינה בודקת רק את העבר אלא גם את ההווה וההיערכות לעתיד", צוין עוד.

בראש ועדת החקירה הממלכתית עומד השופט בדימוס פרופ' דן ביין ושני חבריה הם פרופ' יואב כסלו ופרופ' יורם אבנימלך. הוועדה, החוקרת את הכשלים שהביאו למשבר במשק המים, אמורה להמליץ על מסקנות ופתרונות. הוועדה נמצאת בתהליך של ניתוח העדויות והראיות שגבתה לשם כתיבת דו"ח ושמיעת עדויות מסכמות.

השר גלעד ארדן מסר בתגובה: "אשמח שהוועדה תסייע למשרד להגנת הסביבה בהתמודדותו מול צה"ל, שמקשה על אכיפת החוק בבסיסיו ומונע כניסה של מפקחי המשרד".