רשות ני"ע בארה"ב הקימה צוות פיקוח על התפקוד של סוכנויות הדירוג

הקמת צוות הבודקים היא חלק ממגוון רחב של שינויים מבניים ב-SEC, שספגה ביקורת עזה על מחדליה בפיקוח על חברות פיננסיות וחברות דירוג

רשות ניירות ערך האמריקנית, ה-SEC, הקימה צוות חדש של בוחנים, שתפקידו לפקח על הסוכנויות לדירוג אשראי, שספגו ביקורת חריפה על תפקודן בתקופה שקדמה למשבר הפיננסי.

ה-SEC כבר אימצה כמה אמצעים להגברת השקיפות בעבודתן של סוכנויות הדירוג, שמקבלות את התשלומים שלהן מן החברות והמוסדות שאת ניירות הערך שלהם הן מדרגות. בפני הקונגרס תעיד מרי שפירו, יו"ר ה-SEC, בנושא הפיקוח על הסוכנויות הללו, והיא צפויה לומר שצוות הבודקים יבצע בדיקות שגרתיות ובדיקות פתע של הפעילות בחברות הדירוג.

"הנחיתי את עובדי הרשות לבדוק גם אפשרויות לרגולציה נוספת בתחום זה, כולל הגבלת הפוטנציאל של 'שופינג' אחרי הדירוג הנוח ביותר לחברה המנפיקה", כתבה שפירו בדברים שבכוונתה לשאת בפני תת-הוועדה לשוקי ההון של ועדת השירותים הפיננסיים בבית הנבחרים האמריקני.

הקמת צוות הבודקים היא חלק ממגוון רחב של שינויים מבניים ב-SEC, שספגה ביקורת עזה על מחדליה בפיקוח על חברות פיננסיות וחברות דירוג, כמו גם על כישלונה בחשיפת הנוכל ברנרד מיידוף, אף שראיות נגדו הוצגו לרשות לפחות עשור לפני שהפרשה נחשפה.

לפי שפירו, דו"ח מיוחד של המבקר הכללי של SEC, דייויד קוץ, על הסיבות לכישלונה של הרשות לחשוף את הונאת הפירמידה של מיידוף בהיקף 65 מיליארד דולר, צפוי להתפרסם במהלך ששת השבועות הבאים.

שפירו צפויה היום לפרט כמה מהשינויים שכבר התבצעו ברשות ניירות ערך, כולל התמקדות מחודשת במקרים שצפויה להיות להם ההשלכה הגדולה ביותר, ארגון מחדש של שיטת קבלת ה"טיפים" מהציבור על הונאות ושיפורים במערך ההכשרה של עובדי הרשות.

לתגמל "מלשינים"

"בעוד שלעולם לא נוכל למנוע כל מקרה של אמן הונאות, שמוליך שולל את המשקיעים, אני מאמינה ששינויים אלו ואחרים ישפרו בהרבה את הסיכוי שלנו ללכוד אותם", אומרת שפירו בנוסח הכתוב של דבריה.

ה-SEC מעוניינת גם לתגמל את ה"מלשינים" שמביאים לידיעתה מקרים שייחשפו כהונאות, ולשפר את תהליך הבדיקה של 2,000 הטיפים המגיעים אליה מדי יום ביומו.