מנכ"ל מגדל יונל כהן: דמי הניהול לא מספיקים

סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, חושב אחרת: בגמל הם גבוהים מדי ■ יונל כהן: ענף הביטוח כולו עובר תהפוכות רבות מדי בשנים האחרונות

"הסיסטמה לא עובדת", הכריז היום (ה') יונל כהן, מנכ"ל קבוצת הביטוח והפיננסים מגדל , בהתייחסו לרמות המחירים ועמלות הסוכנים השוררות כיום בשוק החיסכון הפנסיוני. בדבריו במסגרת יום עיון בנושא "פעילות הסוכן בעולם המשתנה", שערכה לשכת סוכני הביטוח בראשות הנשיא אודי כץ, ציין יונל כי "משהו בחברות הביטוח לא מסתדר - 90% מהפוליסות לא מגיעות לטווח ארוך, ולכן לא מחזירות את העלויות של עצמן. בבדיקה שעשיתי, מצאתי שלקוח צריך לשלם דמי ניהול של 2.1% מהצבירה כדי שהסיסטמה הנוכחית בביטוח ובפנסיה תתאזן. אין לקוח שיסכים לזה", הוסיף.

גם סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן, התייחס לסוגיית דמי הניהול בשוק הפנסיוני אך מזווית הפוכה, והתבטא בחריפות כשאמר "איני שבע רצון מהגידול העקבי שחל בגובה דמי הניהול הנגבים מעמיתי קופות הגמל, ובכוונתי לבחון, בשיתוף הגורמים המקצועיים, את הכלים העומדים לרשותנו כדי לעצור מגמה זו". סגן השר הוסיף כי "אנו נמצאים כעת בעיצומה של בניית שוק הון מתקדם, ובאפשרותנו לנצל את קיומו של המשבר כדי לאתר באופן מהיר ויעיל כשלי שוק, ולפעול להסרתם".

"הניוד לא עובד"

לדעת יונל כהן, ענף הביטוח כולו עובר תהפוכות רבות מדי בשנים האחרונות. "יש עודף רגולציה הנובעת מכוונות טובות, כשגם באוצר לא יודעים איך ליישם חלק מהמהפכות", אמר. עוד לדבריו, "המשבר הכלכלי מתחיל להתפוגג עכשיו במאזני הגופים הפיננסיים, אך הוא משפיע על הכלכלה הריאלית", כלומר יש קיטון בפעילות במשק, ולדבר זה משמעות רבה.

כהן התייחס בדבריו גם לרפורמת הדגל שהוביל אגף שוק הון, ביטוח וחיסכון באוצר, שאיפשרה מעבר חופשי בין כל אפיקי החיסכון הפנסיוני - רפורמת הניוד החופשי - בטענה כי אינו רואה שהיא משפיעה. "הניוד לא עובד", קבע, "תקנות הניוד אינן דבר מהותי, והכסף לא זז ממקום למקום, בדיוק כמו שלא עוברים מקופת חולים אחת לאחרת, או מבנק אחד לאחר".