חגיגת שופינג בצרפת: אושר חוק המתיר פתיחת חנויות בימי א'

האסיפה הלאומית הצרפתית הצביעה בעד הקלה בחוקי העבודה הנוקשים שמנעו את פתיחת החנויות בימי א' ■ הנשיא ניקולא סרקוזי, שקרא לפתוח חנויות בימי א' כבר ב-2004, צפוי לראות בהחלטה ניצחון אישי שלו

מרכזי הקניות בערים הגדולות בצרפת וחנויות במאות אתרי תיירות נוספים יוכלו להיות פתוחים שבעה ימים בשבוע, אחרי שהאסיפה הלאומית הצרפתית הצביעה אתמול (ד') בעד הקלה בחוקי העבודה הנוקשים, שמנעו את פתיחת החנויות בצרפת בימי א'.

הנשיא ניקולא סרקוזי, שקרא לפתוח חנויות בימי א' כבר ב-2004, בנימוק שהאיסור על הפתיחה ביום זה אינו עולה בקנה אחד עם ההרגלים החברתיים המודרניים ועם צרכיה הכלכליים של צרפת, צפוי לראות בהצבעה אתמול ניצחון אישי שלו.

עם זאת, השינויים, שעדיין טעונים את האישור של הסנאט הצרפתי, רחוקים מלהוות ליברליזציה מלאה. להצעה לפתיחה של בתי המסחר בימי א' מתנגדים האיגודים המקצועיים, האופוזיציה השמאלית וסיעת מיעוט במפלגת השלטון המרכז-ימנית UMP. הפוליטיקאים מהימין נאבקו בהצעה בנימוק שהיא תפגע באינטרסים של החנויות המקומיות, שמעניקות לרחובות הקניות בצרפת את אופיים המיוחד.

החוק שאושר אתמול באסיפה הלאומית הוא מהדורה מרוככת מאוד של ההצעה המקורית, שלא הועלתה לדיון בשנה שעברה על רקע התנגדות חריפה בקרב חברי סיעתו של סרקוזי. במקום לאפשר לכל חנות להיפתח בימי א' ברחבי המדינה, החוק מגביל את הזכות הזו למספר מוגדר של אזורים מסחריים בשלוש ערים: פריז, מרסיי וליל. ליל, שנמצאת בצפון-צרפת, נכללה ברשימה מפני שתושביה נוהגים לחצות את הגבול לבלגיה, כדי לקנות בה בימי א'.

בנוסף לכך, החוק מתיר לכל החנויות בכמה אתרי תיירות להיות פתוחות בימי א'. הממשלה אומרת שהסעיף הזה נוגע ל-500 אזורים של "עניין תיירותי". מתנגדי החוק טוענים שההגדרה המעורפלת הזו עשויה להקיף 6,000 מתוך 30 אלף הקהילות בצרפת, ומכאן שהיא עשויה להיות התחלה של פתיחה גורפת של חנויות בימי א'.