חגיגת קיץ: הבורסה בת"א ננעלה בעליות חדות; מניות הבנקים משכו למעלה

ליאור כרמון, סמנכ"ל קרנות נאמנות במיטב קרנות נאמנות: "הזרים יקנו בימים הקרובים; המעו"ף יגיע ל-1,000 נק' עד החגים" ■ לידר זינקה ב-34% ■ היחידות של שותפות הנפט זרח ייצאו מחר מרשימת השימור

הבורסה פתחה את השבוע ברגל ימין, כאשר המדדים המובילים עלו בכמעט 2% לאור הסנטימנט החיובי בשוקי חו"ל בסוף השבוע ולאחר שסוכנות הדירוג S&P הותירה, כצפוי, את דירוג האשראי של ישראל על "A" עם אופק "יציב". גם נתוני מאקרו חיוביים בשוק המקומי תמכו בסנטימנט החיובי בבורסה.

"S&P אישררה את הדירוג של ישראל, התקציב עבר בכנסת, הדוחות הכספיים בארה"ב טובים יחסית ואפילו פרופ' נוריאל רוביני - גדול הפסימיים - מדבר על יציאה מהמשבר בסוף השנה", אומר ל"גלובס" ליאור כרמון, סמנכ"ל קרנות נאמנות במיטב קרנות נאמנות. "העליות היום מלוות במחזורים גבוהים יחסית ליום ראשון וזה סימן טוב. אני מעריך שבימים הקרובים נרגיש את המשקיעים הזרים קונים מניות בשוק בגלל הגושפנקא לדירוג של ישראל; מדד המעו"ף יגיע ל-1,000 נקודות עד החגים".

בצהריים פירסמה הלמ"ס נתוני מאקרו מעודדים, לפיהם הגירעון המסחרי של ישראל הצטמצם ל-2.6 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2009 לעומת גירעון של 6.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. גם הירידה בפדיון בענפי המסחר והשירותים התמתנה והסתכמה ב-2.6% בחודשים מארס עד מאי, לעומת ירידה של 10.3% בחודשים דצמבר 2008 עד פברואר 2009. גם בנק ישראל פירסם נתון חיובי ומפתיע: המדד המשולב עלה ביוני ב-0.2% - לראשונה מזה כשנה. בנוסף, "גלובס" פירסם היום את מדד אמון הצרכנים של ישראל. המדד אמנם בשיא של 14 חודשים, אך שוק הנדל"ן למגורים טרם התייצב. לפי הנתונים, 5.5% מהמשיבים מתכננים לרכוש דירה בחצי השנה הקרובה - ירידה של 6.8 נקודות אחוז בהשוואה למאי.

כי"ל נסחרה תחת לחץ לאחר שבתי ההשקעות אקסלנס וכלל פיננסים פירסמו סקירות פושרות על החברה, בהקשר לאירועים האחרונים בשוק האשלג העולמי. לעומת זאת, הבנקים משכו את השוק מעלה, כאשר לאומי ופועלים הובילו את טבלת המחזורים במעו"ף. הדוחות הכספיים הטובים מהצפוי של הבנקים בארה"ב, אשר פורסמו בשבוע שעבר, משפיעים גם על הבנקים בישראל. תעודת הסל קסם ת"א 25 ריכזה את המסחר השני בגודלו בשוק - 90 מיליון שקל (פי 3 מהממוצע).

"השקעות בטוחות ומשעממות הצילו את המשק הישראלי". אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בראיון לרשת פוקס בסוף השבוע. פישר הסביר את המניעים להגדלת יתרות המט"ח של ישראל וציין כי הוא עשה זאת כיוון שכבר ביולי 2008 הרגיש את המשבר מתקרב. "ראיית הנולד ומעט מזל - זה מה שעזר לישראל להימנע מהמשבר העולמי ולחזק תוך כדי את השקל", ציין פישר, והדגיש: "אני מרגיש הרבה יותר בטוח".

ת"א- 25 ת"א-100 הבנקים נדל"ן-15

מניות בכותרות

כי"ל והחברה האם, החברה לישראל , ריכזו עניין לאחר שחברת ייצור האשלג הקנדית, אגריום, הודיעה כי היא מורידה את מחיר האשלג בצפון אמריקה ב-33% ל-565 דולר לטון. זאת, בהמשך להורדת המחירים על ידי סילביניט הרוסית, אשר חתמה על חוזה אשלג עם הודו במחיר של 460 דולר לטון. במקביל, פוטאש דיווחה בסוף השבוע כי מלאי האשלג בצפון אמריקה ממשיך לעלות למרות קיצוצי התפוקה, מה שמהווה איתות לחולשה במכירות. מלאי האשלג עלה בחודש יוני ב-152 אלף טון והוא גבוה ב-115% מהממוצע ב-5 השנים האחרונות.

טבע החלה להוריד מהמדפים באופן חלקי את תרופת הפרופופול (Propofol), המיועדת לטיפול בחרדה, בשל זיהום בתרופה. בתוך כך, החברה הודיעה בליל שישי כי היא לא תחזור לשווק את ה-Ortho Tri-Cyclen, גלולה למניעת הריון שמיוצרת על-ידי חברת Ortho McNeil Janssen, חברה בת של ג'ונסון אנד ג'ונסון, עד הדיון המשפטי בנושא שיתקיים בסוף החודש.

לידר השקעות בלטה בזינוק של יותר מ-30% בעוד מאבק השליטה סביבה מתחמם. ביום חמישי פורסם ב"גלובס" כי דני ברק, מנכ"ל לידר שוקי הון, מנסה להשתלט על החברה האם, כאשר גם קרן המנוף KCPS מעוניינת להשתתף בהשקעה; היום נודע כי קרן ההשקעות פטרון קפיטל מתמודדת גם היא על השליטה בחברה.

סיטיקון, החברה הבת של גזית גלוב המרכזת את פעילות הקבוצה בסקנדינביה, פירסמה בסוף השבוע את דוחותיה הכספיים. סיטיקון הפסידה 10.7 מיליון אירו ברבעון. מדובר בשיפור בהשוואה להפסד של 18 מיליון אירו ברבעון הראשון של השנה. שיעור התפוסה בנכסים ירד ברבעון השני ל-94.8% מ-95.7% ברבעון הראשון.

כור , שהשקיעה בקרפור 284 מיליון שקל ומתכוונת להשקיע בחברה עד כ-3.5 מיליארד שקל, ריכזה עניין לאחר שקרפור, חברת הקמעונאות השנייה בגודלה בעולם, דיווחה ביום חמישי על ירידה של 2.1% בהכנסות.

על רקע חגיגת הנפט והגז הטבעי בבורסה, יחידת ההשתתפות זרח תצא מחר (ב') מרשימת השימור ותחזור להיסחר כרגיל בבורסה. מתחילת פברואר נסק שערה של יחידת ההשתתפות ב-861%, ובחודש הבא היא תתחיל קידוח נפט באתר "צוק תמרור 4" בהשקעה של 4-5 מיליון דולר.

חברת הביומד כן פייט ביופרמה השלימה גיוס של 7.1 מיליון שקל בהנפקת מניות ואופציות, כשבוע לאחר שגייסה 8.6 מיליון שקל. בכך, גייסה החברה החודש 15.7 מיליון שקל וזוהי הנפקת המניות הראשונה בבורסה השנה.

ביונדווקס דיווחה הבוקר כי זכתה לאישור מוועדת הביקורת להמשיך ולהרחיב את הניסוי לחיסון בשפעת שמפתחת החברה.

יצרנית המערכות האלקטרוניות, חברת אימקו הודיעה כי קיבלה הזמנה מחברה ביטחונית בארץ בהיקף כספי כולל של כ-10מיליון שקל. משך ביצוע ההזמנה יארך עד 5 שנים. החברה הדגישה כי עם קבלת ההזמנה, עומד צבר ההזמנות שבידיה על כ-158 מיליון שקל. החברה הנשלטת על ידי משפחת יקיר (67.1%) נסחרת לפי שווי שוק של כ-97 מיליון שקל. מתחילת השנה זינקה המניה בכ-91%.

[לאתר המעו"ף]