שפל בתעריפי הביקורת של משרדי ה"ביג 5": 90-35 שקל לשעה

מנתונים שהתקבלו בוועדה למינוי רואי חשבון בחברות ממשלתיות עולה כי מרבית הפירמות לראיית חשבון בישראל גובות עבור שירותי ביקורת במרבית החברות הציבוריות 120-250 שקל לשעה

פער של עד פי 20 בין תעריפי שכר-טרחה של משרדי רואי חשבון עבורי שירותי ביקורת בחברות ציבוריות. כמו כן, משרדי רואי חשבון מה"ביג 5" עובדים בתעריפים של 90 שקל, 70 שקל, ובמקרים מסוימים אף בתעריפים של 35 שקל לשעה, שאינם מכסים אפילו את העלויות - כך עולה מנתונים שהתקבלו בוועדה למינוי רואי חשבון בחברות ממשלתיות ושהגיעו ל"גלובס".

מהנתונים עולה כי מרבית הפירמות לראיית חשבון גובות עבור שירותי ביקורת במרבית החברות הציבוריות 120-250 שקל לשעה - תעריפים שגם הם נמוכים משמעותית מתעריפי עריכת דין.

מחיר פיקס

גורמים בענף מקרב ה"ביג 5" מסבירים כי הם אינם מציעים שירותי ביקורת בתעריפים הנמוכים, אלא שלעיתים הסכומים נקבעים כסכומי פיקס, ובסופה של העבודה, התוצאה מול היקף השעות שהושקע בפועל היא תעריף שעתי נמוך ביותר. לדבריהם, במקרים אלה לרוב מועלית דרישה לעבוד בתעריף גבוה יותר.

הוועדה, בראשותו של עו"ד אייל רוזובסקי ממשרד עוה"ד צלרמייר פילוסוף, בודקת בשבועות האחרונים את נושא שכר-הטרחה של רואי החשבון. זאת, על רקע טענתם של רואי החשבון מזה זמן רב, כי תעריפי שכר-הטרחה שלהם נמוכים ואינם משקפים את היקף האחריות המוטלת עליהם.

לצורך בדיקת הנושא, הוגש לוועדה פילוח של תעריפי שכר-טרחת רואי החשבון בעשרות חברות ציבוריות. הפילוח בדק את התשלום ששולם למשרד רואי חשבון מול היקף השעות - כפי שדווח בדו"חות של החברות שהוגשו לבורסה ולרשות ניירות ערך.

השיא - 648 שקל

מהפילוח עולה כי התעריף הנמוך ביותר ששולם למשרד רואי חשבון בחברה ציבורית עומד על 34 שקל לשעה - מדובר במשרד דלויט-בריטמן-אלמגור-זהר, המספק שירותים לקמור מוטורס; ואילו התעריף הגבוה ביותר עומד על 648 שקל לשעה - משרד קסלמן וקסלמן בחברת צים.

עוד עולה כי משרד בריטמן מספק שירותים בתעריפים של 50 שקל לשעה לחברת הולילנד פארק, וב-72 שקל לשעה לדור אלון טכנולוגיות. יצויין כי מול התעריפים האלה משרד בריטמן גובה גם תעריפים של 281 שקל לשעה מחברת קמור רכב מאוחד.

כן עולה כי משרד KPMG סומך-חייקין נותן שירותים לטמפו בתעריף של 90 שקל לשעה; משרד קסלמן וקסלמן נותן שירותים ב-92 שקל לשעה לנגב קרמיקה; המשרד המוביל בארץ, משרד ארנסט אנד יאנג קוסט-פורר-גבאי את קסירר, נותן שירותי ביקורת בתעריף של 100 שקל לשעה לאנטר הולדינגס, וב-105 שקל לשעה - לחד אסף; ומשרד זיו האפט מעניק שירותים תמורת 101 שקל לשעה לחברת קמור ריו מאוחד.

שכר טירחה