אקונומיסט של דש היא הקרן המצטיינת בשנה האחרונה

הקרן רשמה תשואה של 5.6% ■ "גלובס" מדרג לראשונה את קרנות ההשתלמות על סמך ביצועיהן לאורך זמן ■ אנליסט השתלמות כללי. שהתרסקה בשנת 2008, הציגה תשואה של 38.6% מתחילת 2009

"הם לא שכחו דבר והם לא למדו דבר". הציטוט המפורסם של שרל מוריס דה טאלירן, שר החוץ של נפוליאון, התייחס אמנם להתנהגותם של הבורבונים, שלא למדו דבר מלקחי המהפכה הצרפתית וסופם שהופלו שוב מהכס, אולם למרבה הצער נראה שהוא מתאים גם לתיאור התנהלותם של הגופים המוסדיים.

רק תשעה חודשים חלפו מאז הקטסטרופה של אוקטובר 2008, ושוב אנו בעיצומו של גל הנפקות, ללא ביטחונות, ללא קובננטס וללא תמחור נאות של סיכונים. זוהי, כרגיל, שעתם היפה של החתמים. בכירי החבורה שדחפה לנו בשנים 2006-2008 הנפקות שלא ראויות למאכל, ואחר כך התעשרו ופרשו, חוזרים לפעילות.

את המנטליות של החתמים הללו מתארת בצורה מדויקת טל רובינשטיין, מנכ"לית כלל חיתום, שבראיון לפני מספר שבועות שיחררה את המשפט המדהים הבא: "אני את העבודה שלי עשיתי והביקושים בהנפקה דיברו בעד עצמם. למה שקרה אחר כך אני פחות אחראית".

רובינשטיין אכן צודקת. אחרי שהיא חתכה את הקופון מדוע שתהיה אחראית לאיכות הנייר ששיווקה? מעתה זו הבעיה של המוסדיים שהיו מספיק טיפשים לקנות את מרכולתה. או, ליתר דיוק, זו הבעיה של החוסכים שהפקידו בידם את חסכונותיהם.

יו"ר רשות ניירות ערך, זוהר גושן, כבר נשמע מיואש בכנס רואי החשבון שנערך באילת. "שום לקח לא הופק מבחינת הגופים המוסדיים", אמר שם. "קשה לי לומר שקיים מתאם הולם בין הריביות שנמכרות לסיכונים שהמוסדיים לוקחים על עצמם. עולם כמנהגו נוהג והכל חזר לקדמותו".

ובסופו של דבר השטויות שעושים המוסדיים היום יתבטאו בתשואות שלהם מחר. זו הסיבה שאנו, ב"גלובס", ננסה לתת לכם החל מהחודש מבט אחר על התשואות, בהתאם לתפיסת משרד האוצר. לא עוד התמקדות בתשואה חודשית אלא דירוג שמתמקד בביצועים לטווח ארוך - תשואות לשנה ולשלוש שנים, המשקף בצורה טובה יותר את יכולת הגופים המנהלים.

טבלת הדירוג שלנו תכלול נתון של תשואה מצטברת ל-12 חודשים (החודש, למשל, מדובר בתקופה שבין יולי 2008 ליוני 2009) ותשואה מצטברת ל-36 חודשים. לצד התשואות נמשיך לפרסם כמובן את שיעור נכסי הסיכון של הקרנות. כלומר, שיעור הנכסים המנייתיים ואג"ח BBB ומטה או אג"ח לא מדורגות, שבהם הן משקיעות.

ההתאוששות של אנליסט

במקום הראשון בדירוג הקרנות הגדולות לתקופה שבין יולי 2008 ליוני 2009 נמצאת דש אקונומיסט, המנהלת 1.14 מיליארד שקל, ומציגה תשואה של 5.59%. אחריה אנליסט השתלמות כללי. לאחר שהתרסקה בשנת 2008, והציגה תשואה של 38.6% מתחילת 2009, בראייה של שנה אחורה המשקללת תקופת גאות ושפל, תשואת אנליסט עומדת על 2.62%. התשואה המצטברת של הקרן ל-36 חודשים היא 12.8%.

במקום השלישי קרן אומגה של מנורה עם תשואה של 1.74%. הקרן נקראה עד לפני כשנה "קרן ההשתלמות של המהנדסים", והייתה סגורה לציבור. בדירוג ל-36 חודשים, כשבמרביתם לא מנורה היא שניהלה את ההשקעות, מציגה אומגה את התשואה הגבוהה ביותר - 16.25%. במקום הרביעי ניצבת דש השתלמות עם תשואה של 1.56%. בדירוג לשלוש שנים דש, המנוהלת על ידי קובי לוינסון, נמצאת במקום השני עם תשואה של 14.55%.

במקום החמישי אנו מוצאים את אסף של אקסלנס (1.5%), ואחריה קרן ההשתלמות למנהלים של כלל ביטוח (0.65%) וקה"ל של מגדל שוקי הון (1.4%-). לקה"ל, הקרן הגדולה בישראל המנהלת 7.5 מיליארד שקל, תשואה מצטברת בינונית של 8.83% בדירוג ל-36 חודשים.

במקום האחרון כנרת, קרן ההשתלמות השנייה בגודלה, בעבר בבעלות פריזמה וכיום בבעלות פסגות. לקרן תשואה מצטברת ל-12 חודשים של 8.35%-. בדירוג התלת שנתי החוסכים בכנרת קיבלו תשואה מצטברת סמלית של 0.79%. מאוד לא נעים כשמדובר בהשקעה באפיק חיסכון שבהגדרה הוא לשש שנים בלבד.

מגדל מובילה את הדירוג ל-36 חודש

במקום הראשון בדירוג הקרנות הקטנות נמצאת פרפקט קלאסי הסולידית עם 7.04%. פרפקט נמצאת כעת בבעלות אלטשולר שחם. אחריה נמצאת פלטיניום ביג אפיקים של מגדל שוקי הון, עם תשואה של 5.28%.

בניגוד לפרפקט קלאסי, שלה שיעור נכסי סיכון אפסי, פלטיניום השיגה את התשואה על ידי הגדלת נכסי הסיכון לשיעור של 38%, השני בגובהו מכל הקרנות.

במקום השלישי ילין לפידות עם תשואה מצטברת של 3.67%, ואחריה מדורגות פסגות שיא (3.2%) ואיפקס השתלמות (3.06%).

במקום השביעי נמצאת דש נועם עם 1.56%, כשבדירוג ל-36 חודשים היא ניצבת במקום השני (19.18%). בתחתית הדירוג הדס ארזים (3.53%-), הפניקס השתלמות (7.45%-) ותבור - לשעבר בבעלות פריזמה וכיום בבעלות פסגות (7.8%-).

33