ח"כ פלסנר: התנהלותו של נתניהו פוגעת ביחסים עם ארה"ב

"ראש הממשלה נכנס למסלול עימות מיותר עם אובמה, ומקבע את תדמית 'הסרבנית' למדינת ישראל" ■ שר ההגנה של ארה"ב, רוברט גייטס, צפוי לבקר בישראל ב-27 ליולי

שר ההגנה של ארה"ב, רוברט גייטס, צפוי לבקר בישראל ב-27 ליולי ולדון בשאיפות הגרעיניות של איראן וביחסים האסטרטגיים של ארה"ב וישראל. גייטס עשוי גם לחפש פיתרון למשבר ההולך ומעמיק בין ישראל לארה"ב בסוגיית ההתנחלויות.

נראה כי צפויה לו עבודה קשה - ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול (א') בישיבת הממשלה השבועית כי "תושבי ירושלים יכולים לרכוש דירות בכל חלקי העיר". נתניהו התייחס לדיווחים לפיהם הבית הלבן הציג דרישה חדשה לממשלה - להפסיק את בנייתו של פרויקט מגורים בשכונת שייח' ג'ראח במזרח ירושלים.

"אנחנו לא יכולים לקבל שליהודים לא תהיה זכות לחיות ולקנות בירושלים", הוסיף ראש הממשלה. "מה היה קורה אם יהודים לא היו יכולים לחיות בשכונות בניו יורק, פריז או רומא? איננו יכולים להסכים לגזירה כזו בירושלים".

ח"כ יוחנן פלסנר מקדימה הגיב לדבריו של נתניהו. "חומרת העניין היא רבה, כי נתניהו שלכאורה מתמצא היטב בזירה האמריקנית, נכשל לחלוטין בקריאת המפה העולמית עם היכנסו לתפקיד ראש הממשלה. ביבי נכנס למסלול עימות מיותר עם אובמה, ומקבע את תדמית "הסרבנית" למדינת ישראל. בכך, אנו נאלצים לשלם מחירים כבדים על התנגדויותיו של ביבי, שהוא ממילא חוזר בו לגביהן. אפילו חזרה לסטטוס- קוו הקודם תהיה קשה ובעייתית, ואם תושג- תהא במחיר מדיני, בינלאומי וכלכלי כבד מאד". ח"כ פלסנר כיהן בעבר כמנכ"ל קדימה. יוחנן פלסנר הוא בעל תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת הארוורד.

"מדובר בכרסום נוסף ומיותר במערכת היחסים הקרובה והאינטימית בין מדינת ישראל לארה"ב. למערכת יחסים זו יש חשיבות אסטרטגית, הרתעתית וכלכלית. כשהיחסים בין ישראל לארה"ב תקינים והדדיים- זה משדר מסר של עוצמה לכל האזור- הן ליריבות של ישראל, והן לבעלות בריתה", אמר ח"כ פלסנר.

"אם נתניהו לא יתעשת ויבין שרוח חדשה נושבת בוושינגטון, מדינת ישראל תמשיך לשלם באינטרסים חיוניים כלכליים- מדיניים, וגם תכשל בניסיונה לשמור על האינטרס הלגיטימי שבשמירת גושי ההתיישבות הגדולים, שדינם שונה בתכלית מדינן של התנחלויות מבודדות".

נציין כ בהמשך למשבר בין שתי המדינות, נדחתה בפעם השנייה פגישתם של ראש הממשלה נתניהו והשליח האמריקני למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל. על פי גורמים מדיניים הסיבה לכך היא חוסר הבנה בין הצדדים לגבי הבנייה בהתנחלויות.