קווים לדמותו של "שרוליק"

בתערוכה "יליד ארץ חלומותי" במוזיאון לקריקטורה ולקומיקס בחולון, מוצגים השלבים שעבר "שרוליק" עם השנים לצד טקסטים שכתב יוצרו, דוש

"ביום פטירתו של דוש, הוא הותיר על שולחנו את ה'שרוליק' האחרון שיצר, חלק מ-50 שנות דיאלוג בין האב הרוחני, דוש, לבין בנו המאומץ, שרוליק" - כך כותבת האוצרת דניאלה גרדוש-סנטו, אוצרת התערוכה "יליד ארץ חלומותי" המוצגת בימים אלה במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון.

"שרוליק" הוא במובן מסוים אחיה של האוצרת, בתו של הקריקטוריסט קריאל גרדוש - "דוש". במובן אחר הוא אח לכולנו. דוש, מגדולי הקריקטוריסטים בישראל, יצר את "שרוליק" כמענה לצורך שחש, למצוא סמל ודימוי חזותי שייצג את מדינת ישראל ואת העם היושב בה.

דוש נתן ביטוי לתחושותיו ולרגשותיו בקריקטורה, והפך אותה לאמצעי ביטוי עיתונאי-פרשני. שרוליק הפך במרוצת השנים לישות בעלת אופי, מצבי רוח ותגובות אופייניות, מעוררות הזדהות וחיבה. הציבור הישראלי אימץ אל ליבו את שרוליק, וראה בו נציג סימבולי של הלכי הרוח בחברה הישראלית.

"החוויה הגדולה ביותר של חיי, לאחר הטראומה הנוראה של השואה, היא שיבת ציון. עלה בידי למצוא ביטוי לחוויה זו דרך שרוליק... דמות אשר נולדה מהמפגש ביני לבין העם שלי, במהלך המאורע ההיסטורי הגדול אשר זכיתי להיות שותף לו, הקמת מדינת ישראל", כתב דוש.

התערוכה מתמקדת בתהליכי עבודה ובשלבים השונים שעברה דמותו של שרוליק - שהחל כילד תם ונחוש, ובמהלך השנים נוספו לדמותו קווי ספקנות ואכזבה. במבחר קריקטורות, סקיצות ורישומים משולחן העבודה של דוש, לצד טקסטים שכתב, נחשפת עבודתו באופן בלתי אמצעי ואינטימי.

"יליד ארץ חלומותי", המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, ויצמן 61 חולון