הוצאות הלובינג של טבע זינקו ב-66% במחצית הראשונה

טבע הוציאה במחצית הראשונה של השנה 1.8 מ' ד' על לובינג ■ את פעילות השדולה של החברה עורכת החברה בקרב הרשויות בארה"ב ■ טבע וחברות הגנריקה האחרון יעשו מאמצים לשנות את החלטת ועדת הסנאט לתקופת בלעדיות של 12 חודשים

עוד רבעון חלף, וגם בו טבע הוציאה מאות אלפי דולרים על פעילויות הלובינג (שדולה) במסדרונות הרשויות של ארה"ב - וליתר דיוק, 840 אלף דולר ברבעון השני של 2009. אמנם ביחס לרבעון הקודם נרשמה ירידה בהוצאות הלובינג, אך בראייה חצי שנתית ההוצאות זינקו ב-66% לעומת המחצית הראשונה של 2008, לרמה של קרוב ל-1.8 מיליון דולר.

ככל שמתקרב המועד שבו יוסדר בחוק המתווה הביוגנרי - שיווק תרופות גנריות שמבוססות על תרופות ביולוגיות - בטבע מרכזים מאמצים להשפיע על המחוקקים האמריקנים. החברות הגנריות, שטבע היא הגדולה שבהן, מעוניינות שהחקיקה שתוסדר תהיה לטובתן בכל הקשור לרישום התרופות, משך הפטנטים ותקופת הבלעדיות בשיווק התרופה. מן העבר השני נמצאות יצרניות התרופות המקוריות, שטוענות כי חקיקה פרו-גנרית תוריד את התמריצים לפתח תרופות חדשות. בתחילה היה נראה כי ידן של החברות הגנריות על העליונה, על רקע הצורך הדוחק בקיצוץ עלויות הבריאות בארה"ב שמייצר אווירה אוהדת יותר לגנריקה.

במארס הוגשה הצעת חוק על-ידי הנרי וקסמן הדמוקרטי, מי שחתום גם על החקיקה הקיימת בתחום הגנריקה (חוק Hatch-Waxman משנת 1984), וניית'ן דיל הרפובליקני. ההצעה כללה הסדרה של תקופת בלעדיות בשיווק בת חמש שנים ליצרניות התרופות המקוריות, בעוד שהן דרשו 14 שנה. ההצעה זכתה לשבחים מכיוון טבע והחברות הגנריות, ולגינוי מצד ארגון תעשיית הביוטכנולוגיה.

והנה, בשבוע שעבר התחלפו היוצרות - ארגון תעשיית הביוטכנולוגיה בירך על החלטת ועדת הסנאט לקבוע תקופת בלעדיות בת 12 שנים. ההחלטה אינה סופית, ונראה שטבע ושאר החברות הגנריות ישקיעו מאמצים - וכסף, כמובן - להשפיע על שינוייה.

בינתיים, ברבעון השני טבע פעלה לקדם גם נושאים אחרים בתחומי הבריאות והפטנטים, והיא עשתה זאת בפעילות לובינג בקונגרס, בסנאט, במינהל המזון והתרופות (FDA), משרד הפטנטים וברשויות אמריקניות נוספות. טבע, בניהולו של שלמה ינאי, נסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב, ושווי השוק שלה הוא 42.1 מיליארד דולר.