ביהמ"ש פסק פיצוי בסך 6,000 שקל בגין 9 הודעות ספאם

חברת ס.ט. סופרטרייד חויבה לפצות ב-6,000 שקל אדם שקיבל ממנה 9 הודעות דוא"ל "זבל" בעלות תוכן פרסומי, למרות שביקש להסירו מרשימת התפוצה ■ השופט שאול מנהיים קרא לציבור לתבוע שולחי דואר זבל

בית המשפט לתביעות קטנות בראשון-לציון חייב את חברת ס.ט. סופרטרייד לפצות ב-6,000 שקל אדם שקיבל ממנה 9 הודעות דוא"ל "זבל" בעלות תוכן פרסומי, למרות שביקש להסירו מרשימת התפוצה. השופט שאול מנהיים קרא לציבור לתבוע שולחי דואר זבל.

התיקון לחוק התקשורת, שנכנס לתוקפו בדצמבר, אוסר לשגר פרסומת מבלי הסכמה מפורשת מראש ובכתב של הנמען, למעט במקרים חריגים שנקבעו בחוק. החוק מאפשר לפסוק פיצוי לדוגמה של עד 1,000 שקל לכל פרסומת, והוא מפרט שורה של שיקולים שעל בית המשפט להתחשב בהם.

חברת ס.ט. סופרטרייד שלחה לחגי באומן מייל, בו התבקש לאשר קבלת פרסומות. למרות שלא השיב, הוא החל לקבל הודעות פרסום. לאחר ההודעה השנייה לחץ באומן על הקישור בתחתיתה, המיועד להסרה מרשימת התפוצה, אך במקום לבצע את ההסרה הגיע למסך שגיאה.

באומן אף פנה ביוזמתו לחברה במייל המבקש להסירו מרשימת התפוצה. לאחר 7 הודעות נוספות שקיבל הוא "נשבר" והגיש את התביעה מכוח "חוק הספאם". החברה לא התגוננה, ופסק הדין ניתן בהתבסס על התביעה.

השופט מנהיים שיקלל את השיקולים שבחוק - אכיפה והרתעה, עידוד הנמען לממש זכויותיו והיקף ההפרה - ואת העובדה שדובר בפרסומים מסחריים ופסק פיצוי של 6,000 שקל עבור 9 הודעות שנשלחו בחודשיים וחצי, סכום המהווה שני שלישים מהסכום המירבי האפשרי.

"דומה", נימק השופט, "שזו דרך נאותה מצד אחד לא להפריז ולא למצות בכל מקרה את מלוא חומרת הדין, ומצד שני להעביר מסר חד-משמעי למי שפועלים תוך הפרה חוזרת ונשנית של החוק".

בכך, לדבריו, "יינתן ביטוי נאות לאינטרסים בחוק כאינטרסים שיש לשקול, שמטרתם לעודד אכיפת החוק בדרך זו של אכיפה פרטית על-ידי הגשת תביעות אזרחיות, ולהרתיע מפני הפרת החוק, שכן את החוק הזה קל מאוד להפר, במובן זה שמדובר בפעולה שעלותה נמוכה מאוד והיקפה יכול להיות עצום". (ת"ק 660/09).