בקרוב: יזמי הנדל"ן יחויבו לערוך סקר זיהומים בקרקע

תוכנית-אב חדשה, שתיכנס לתוקף בעוד כחודש, צפויה לחולל מהפכה בתחום בדיקה וטיפול בקרקעות מזוהמות ■ כל מי שיבקש היתר בנייה במחוז ת"א יצטרך לבצע סקרי קרקע, כדי לגלות האם היא מזוהמת וטומנת בחובה סיכונים סביבתיים ובריאותיים

תכנית אב חדשה שתיכנס לתוקף בעוד כחודש צפויה לחולל מהפכה בתחום בדיקה וטיפול בקרקעות מזוהמות. לפי התכנית שגיבש המשרד להגנת הסביבה ומנהל התכנון במשרד הפנים, כל מי שיבקש היתר בנייה במחוז תל אביב יצטרך לבצע סקרי קרקע, כדי לגלות האם היא מזוהמת וטומנת בחובה סיכונים סביבתיים ובריאותיים.

הפיילוט שיוצא לדרך במחוז מרכז צפוי לאחר מכן להפוך למחייב בהדרגה בכל רחבי הארץ.

בכיר במשרד להגנת הסביבה אמר כי עד היום היו מקרים בהם הדרישות ביחס לבדיקות הקרקע נמסרו ליזם יומיים לפני שהיה לו היתר בניה - דבר שעיכב את הפרויקט. כעת כל יזם שירצה לבנות ייאלץ לערוך את הבדיקות עוד בשלב תכנון הפרויקט.

לדברי אותו גורם, במקרה הנוכחי הקבלן הוא זה שיאלץ להתמודד עם הזיהום במידה ונמצא כזה.

ד"ר רפי מנדלבאום, מנכ"ל LDD, המתמחה בנושא זיהום הקרקעות אומר כי המשרד להגנת הסביבה והוועדה המחוזית לבניה במחוז תל אביב הרימו את הכפפה וסימנו בתוך תל אביב אזורים בעלי סיכון זיהום גבוה.

בין האזורים ניתן למנות את מפעל תעש מגן התופס שטח של עשרות דונמים בדרך השלום ועשה שימוש במתכות כבדות שמשפיעות, לדברי מנדלבאום, עד היום, על אזור הגדול פי 15-20 מהמתחם עצמו. לדבריו, "הוועדה תחמה אזור שלם סביב המפעל ואזורים נוספים בהם חייבים להרחיב את הבדיקות לפני היתרי הבניה. כעת בדיקות אלה יהפכו למחייבות דבר שלא היה עד היום".

קו הרכבת מזוהם

מנדלבאום מציין גם את את ציר ז'בוטינסקי ברמת גן שכלל מפעלים מזהמים כמו אלקו (חשמל ושנאים), אביק, עלית ועוד ובעתיד תעבור בציר הרכבת הקלה בדיוק מתחת לקרקע עליה עמדו המפעלים.

על פי התקנות החדשות, גם באזורים שלכאורה לא היה בהם שום עבר בעייתי, אזורי תעשייה ומלאכה, יחויבו בבדיקה מקדמית של "סקר היסטורי" בו יבדקו האם יש חשש פוטנציאלי לזיהומים עשרות שנים אחורה. הדבר ייערך על ידי תשאול שכנים, בדיקת רישיונות עסק, היתרי שימוש בחומרים תעשייתיים וכו'.

לדברי מנדלבאום, עלות סקר ההיסטורי נאמד ב-3,000-4,000 שקל. העלות המקסימאלית למפעלים גדולים היא 30 אלף שקל. סקר גזי קרקע במתחם קטן עשוי לעלות 10-15 אלף שקל, וסקר פולשני במידה והתגלה זיהום ל-30 אלף שקל.

מנדלבאום מעריך את העלות הכוללת של כל השלבים במחוז תל אביב ב-75 מיליון שקל בכל האתרים בעלי פוטנציאל לזיהום. אולם השלב היקר הוא כמובן ניקוי הקרקע, שבמקומות מזוהמים עולה פי חמש ויותר על עלות הבדיקות. באתר תעש מגן בתל למשל מעריך מנדלבאום את הטיפול בזיהום ב-40-50 מיליון דולר.