חשש: רשויות התעופה האירופאיות לא יאשרו טיסות של סאן דור

רשות התעופה האזרחית בישראל מנסה בשבועות האחרונים להסדיר את מעמדה המשפטי של החברה, הפועלת כחברת השכר של אל על, במטרה למנוע מצב בו באירופה יסרבו לאשר לסאן דור לנחות ולהמריא משדות התעופה באירופה

תהיות בנוגע לעתידה של חברת התעופה סאן דור. רשות התעופה האזרחית בישראל מנסה בשבועות האחרונים להסדיר את מעמדה המשפטי של החברה, הפועלת כחברת השכר של אל על במטרה למנוע מצב בו רשויות התעופה האירופאיות יסרבו לאשר לסאן דור לנחות ולהמריא משדות התעופה באירופה.

פעולותיה של רת"א החלו לאחר שלפני מספר חודשים בבדיקה שגרתית שנערכה למטוס שהגיע לספרד בטיסה שהייתה רשומה על שמה של סאן דור, הסתבר לפקחים כי המטוס הוא מטוס אל על, ספרות הרישוי של המטוס היא של אל על וכי הטייסים והצוות כולם עובדי אל על. בעקבות אותה ביקורת פנו רשויות התעופה האירופאיות לרת"א בבקשה להסברים.

חברת סאן דור הנמצאת בבעלות מלאה של חברת אל על וחוכרת ממנה את המטוסים שהיא מפעילה. ארבעה מהמטוסים החכורים פועלים תחת לוגו סאן דור. סאן דור חוכרת גם מטוסים אחרים של אל על ומבצעת טיסות תחת לוגו אל על. כאמור אנשי הצוות והטייסים המפעילים את המטוסים הם אלה של אל על.

החברה פועלת כחברת שכר וטסה למגוון יעדים כולל יעדים אליהם טסה גם חברת אל על. פעילותה של החברה משמעותית בעיקר בסופי שבוע ובחגים כיוון שבמועדים אלה אל על מנועה מלטוס לאור התחייבויות היסטוריות לציבור החרדי. לאור העובדה שבפועל המערכות של שתי החברות כמעט חופפות מעסיקה סאן דור מספר מצומצם ביותר של עובדים.

לדברי עו"ד נרי ירקוני לשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית כי היישות המשפטית הנקראת חברת תעופה צריכה לכלול מספר אלמנטים ונדבכים בהתאם לחוק ובהתאם לרישיון ההפעלה שניתן לה ע"י שר התחבורה. "הדברים האלמנטריים הם בד"כ מטוסים צוות מקצועי צוות ניהולי הן בתחום הטכני והן בתחום הטיסתי ניירת ותשתית ארגונית כמו גם חוסן כלכלי. דרישות דומות קיימות בכל העולם. על פניו נראה לי שלא רק שאין די בחכירת מטוסים מאל על, גם עם זה מתבצע על בסיס קבוע. במצב הדברים הקיים כרגע בו נתונה ישראל תחת זכוכית מגדלת הן מצד ה FAA והן מצד האיחוד האירופאי מן הראוי שרשות התעופה האזרחית תגלה זהירות כפולה ומכופלת בכל הנוגע למילוי תקנות הטייס הישראליות והאירופאיות בהקשר של סאן דור ואני בטוח שכך נוהגת רת"א".

לדברי מקור בכיר בתחום התעופה המצב בו סאן דור טסה עם ניירת ספרים וצוות של אל על נמשך כבר שנים, אלא שעכשיו אף אחד לא שם לזה לב. "כל עוד זה עבר בשלום זו לא הייתה בעיה. הבעיות מתחילות כשמתחילים לשאול שאלות. את האירופאים לא מענינות הבעיות שיש לאל על עם החרדים ולא מענינים אותם ההסכמים בין אל על לסאן דור. יש אצלם סדר והם רוצים לדעת שיש להם כתובת, שאם מופיע אצלם ברישומים שמגיע מטוס של חברה X לא יופיע מטוס של חברה Y. "

אותו גורם העריך שבמידה ותוך תקופה מוגבלת לא יקבלו האירופאים תשובות שיספקו אותם בנוגע למעמדה החוקי והמקצועי של סאן דור ייתכן מצב בו רשויות התעופה בישראל יאלצו ליישם לגבי סאן דור את הנדרש מכל חברת תעופה אחרת או שהחברה תחדל מלהתקיים.

ברת"א אישרו כי התקבלה פניה מהרשויות האירופאיות ומסרו כי הנושא בטיפול.
מסאן דור נמסר בתגובה כי החברה עומדת בכל הדרישות של החוק הבינלאומי בכלל והאירופאי בפרט.