המדינה תגבה את התשלומים ליצרני החשמל הפרטיים

שרי האוצר והתשתיות המדינה עושים צעד חשוב בניסיון לקדם את כניסתם של יצרנים פרטיים למשק החשמל ■ ההסדר יינתן רק ליצרנים פרטיים שיבצעו סגירה פיננסית במהלך השנתיים וחצי הקרובות

המדינה עושה צעד חשוב בניסיון לקדם את כניסתם של יצרנים פרטיים למשק החשמל. שר האוצר יובל שטייניץ ושר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו, אישרו אמש (א') מתווה שפותר באופן מהותי את החסם להקמת תחנות כוח פרטיות כמענה לצרכי הפיתוח של משק החשמל הישראלי.

לפי המתווה שגיבשו מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, ראש אגף התקציבים, אודי ניסן והחשב הכללי, שוקי אורן, יחד עם מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, המדינה תגבה תשלומים עבור יצרני החשמל הפרטיים במקרה בו מנהל המערכת (חברת החשמל) לא יעמוד בהתחייבות להעביר את התשלומים.

יצוין כי הסדר דומה נכלל באחרונה במסגרת המכרז להקמת תחנות הכוח הסולאריות באשלים, וכעת המדינה מרחיבה אותו לכלל היצרנים הפרטיים בניסיון לסייע להם בגיוס המימון מהבנקים.

על מנת לתמרץ יצרנים פרטיים לזרז את כניסתם לשוק, נקבע כי ההסדר יינתן רק לחברות שיבצעו סגירה פיננסית במהלך השנתיים וחצי הקרובות.

באוצר מציינים כי התחייבות זו של המדינה לפרוע את התשלומים ליצרני החשמל הפרטיים אינה גורעת מחובת חברת החשמל לבצע את כל התשלומים לפי קביעת רשות החשמל, ואין בכך כדי לפטור אותה מכל סעד או תביעה כנגדו, בגין אי העברת התשלומים.

באוצר טוענים כי גיבוי זה של המדינה יסלול את הדרך ליצרני החשמל הפרטיים לקבל מימון בנקאי לצורך הקמת תחנות הכוח הפרטיות, הן בטכנולוגיות הקונבנציונליות והן באנרגיות חלופיות.

במשרדי הממשלה מעריכים כי בשלוש השנים הקרובות יוקמו תחנות בהספק של לפחות 2,000 מגה ואט. כמות שתסייע לפתור את בעיות החשמל של המשק הישראלי.

"מדובר באבן דרך ראשונה בחשיבותה במסגרת הרפורמה במשק החשמל, התנאים להקמתם של יצרני חשמל פרטיים משמעותיים הונחו ועוגנו, ויש להמשיך בנחישות להשלמת השינוי המבני המלא במשק החשמל". אמר הממונה על התקציבים, אודי ניסן.