מעוז: "מחירי הדירות והשכירויות יעלו; ללא בנק ישראל הדולר היה ב-3.6 שקלים"

שלמה מעוז מאקסלנס נשואה צופה התפרצות אינפלציונית - 4.3% השנה ■ סעיף הדיור עלה בשנה האחרונה ב-16.8% ■ "הפיטורים במשק מביאים לעלייה בביקוש לשכירות של זוגות צעירים - וכך גם דמי השכירות עולים"

מדד המחירים לצרכן שעלה ב-0.9% ביוני הפתיע את כולם: החל מבנק ישראל ועד לאחרון האנליסטים בשוק. ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני עלתה האינפלציה ב-3.6% - מעל ליעד של בנק ישראל העומד על 1%-3%. שלמה מעוז, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אקסלנס נשואה. מסביר כי הגורמים העיקריים העומדים מאחורי עליית האינפלציה הם מחירי הדיור והדלקים, והוא מזהיר כי מגמה זו צפויה להימשך.

"סעיף הדיור יעלה בשעור חד על רקע מחסור בדירות להשכרה ועלייה במחירי הדירות", אומר מעוז. "סעיף הדיור יעלה בשיעור חד על רקע מחסור בדירות להשכרה ועלייה במחירי הדירות".

מעוז מעריך כי מדד יולי יעלה ב-1% ומדד אוגוסט יעלה ב-0.7%, בין היתר בשל עלייה של 2.4% במחירי הדלקים וכמובן בשל המשך העלייה הצפויה בסעיף הדיור. מעוז מעריך כי האינפלציה תעלה השנה ב-4.2%-4.3%, בניגוד לתחזית הרשמית של בנק ישראל לפיה האינפלציה תרד עד סוף השנה לתוך טווח היעד.

"מה מאיץ את האינפלציה ולאן מועדות פניה?", שואל מעוז, ומשיב כי הדיור והדלקים הם הגורמים לעלייה במחירים במשק. "סעיף הדיור מאיץ את האינפלציה. סעיף זה עלה בחודש יוני ב-0.5% ובשנה האחרונה עלה ב-16.8%!!! המחסור בדירות וריבית שקרובה ל-0% מביאים לביקוש לדירות מצד בעלי אמצעים, בעוד שהפיטורים במשק מביאים לעלייה בביקוש לשכירות של זוגות צעירים - וכך גם דמי השכירות עולים", אומר מעוז. דמי השכירות עלו ביוני ב-0.3%.

ובעוד הדולר יורד מתחת ל-3.9 שקלים, מעוז מתייחס לשוק המט"ח ומדגיש כי "ללא התערבות בנק ישראל - הדולר היה היום סביב 3.6 שקלים". נזכיר כי בנק ישראל קונה מדי יום 100 מיליון דולר בשוק המט"ח, ו-50 מיליון דולר בימי שישי, ובכך מגדיל את יתרות המט"ח שכבר הגיעו ל-50 מיליארד דולר - שיא היסטורי.

במחצית הראשונה של השנה הצטמצם הגירעון המסחרי של ישראל ל-2 מיליארד שקל לעומת 6 מיליארד שקל במחצית הראשונה אשתקד, מה שהפחית את הביקוש למט"ח ב-4 מיליארד דולר. גורם נוסף שתרם להתחזקות השקל הוא עודף ההשקעות הזרות בישראל, אשר הסתכם ברבעון הראשון ב-1.77 מיליארד דולר, ובקצב חצי שנתי הסתכם ב-3.5 מיליארד דולר.