מחוברים לאדמה

פייסקוק / האנשים שמאחורי עולם הקולינריה הישראלי

פירות בן דור

רקע: גיא בן דור (43) נשוי 3 מיסוד המעלה, עובד כחקלאי בפירות בן דור המפתחים זני פירות קיץ חדשים. "התחלתי לעסוק בחקלאות מיומי הראשון כאדם עובד. עבודתי בשטח התחילה עוד לפני שירותי הצבאי, אבל לאחר השחרור נכנסתי לתחום באופן רציני יותר. אנו מפעילים את מטעי הגידול על מאות דונמים ביסוד המעלה ויש לנו גם מטעים בצ'ילה, בדרום אפריקה ובאוסטרליה. מאחר שאנו מגדלים פירות קיץ - חשוב לנו לשמור גם בחורף על שיווק רציף של הפרי בחנויות ושימור הרגלי הקנייה. גידול פירות בחצי כדור הארץ הדרומי מביא לכך שעצי הפרי שלנו בחו"ל נמצאים בתרדמה בתקופת הקיץ בישראל ולכן אינם מתחרים בפרי המגיע מפה".

היקף פעילות שנתי: "אנו מייצרים פירות שונים בסדר גודל של 5 טון בשנה. הכמות תלויה רבות ברמות הקור של החורף הקודם, אך זה הממוצע שאנו שומרים עליו".

ההצלחה הכי גדולה בעסק: "ההצלחה הגדולה שלנו היא פיתוח זני פירות קיץ חדשים מתוקים יותר ובעלי ערכים תזונתיים גדולים יותר מאלו שמצויים בשווקים. בין הזנים נמצאים משמש הארומה קוט שמכיל פי 2 יותר סוכר משאר המשמשים, אגסי רד-דרוז שמבשילים במועד מאוחר של אמצע אוגוסט ושומר על הפרי בשווקים, שזיפי לימון, אפרסקי פיתה ושזיפים אדומי ציפה שמכילים כמויות גדולות של נוגדי חמצון פי 3 מאשר ברימון ופי 5 מאשר ביין אדום".

האכזבה הכי גדולה בעסק: "כשלא נותנים לחקלאים במדינה לעבוד. בכל פעם הממשלה מפילה עלינו מכה חדשה, אם זה הטיפול בבעיות המים, תשלומי מס על העובדים הזרים, מיסי ייצוא והמון בירוקרטיה שאינה חיונית".

מפרגנים למתחרים: "אני הכי מפרגן לשכנים שלי, שאר מגדלי הפירות ביסוד המעלה. אני יודע על בשרי כמה קשה העבודה בענף הפירות וכל הכבוד למגדלים הנוספים באזור שמתמודדים עם הקשיים שהענף מציב בפניהם".

תוכניות לעתיד: "אנו מתכננים להגדיל את הנטיעות בחו"ל עקב הקשיים הרבים שמערימים בישראל. העבודה הגלובלית גרמה לנו לראות את ההשוואה בין העבודה בארץ לעבודה בחו"ל שקלה בהרבה מפה".

עם מי היו רוצים לעשות עסקים? "הייתי מאוד רוצה לעשות עסקים עם הצרכנים הסופיים של הפירות שלי. כיום אני עובד מול מערכת השיווק שמגדילה את פערי המחיר של הפירות, אם הייתה לי אפשרות הייתי שמח לפגוש את הלקוחות הסופיים כדי שגם הם וגם אנו נהנה ממחיר טוב יותר".

באיזה מחיר היו מוכרים את העסק? "את העסק שלנו אנו לא נמכור בשם מחיר! זה עסק של דורי דורות במשפחתנו שהוקם מהיסוד על-ידי סבא רבא שלנו. ילדיי וילדיי אחיי עובדים פה כבר דור חמישי ברציפות, אנו מחוברים לאדמה וחיים את טיפוח עצי הפרי של יסוד המעלה. שאפילו לא יתקשרו להציע לנו מחיר!".