המשנה למנכ"ל קסטרו: "בארץ אין מיתון - יש התמתנות"

רון מי-טל וינפלד, סמנכ"לית הכספים ומנהלת הפעילות הבינלאומית של קסטרו, לא מספידה את הפעילות באירופה, לא מודאגת מכניסת רשת H&M לארץ - וזוכרת מצוין על מה משלמים לה 1.6 מיליון שקל בשנה

באפריל האחרון דירגו ב"ליידי גלובס" את רשימת הנשים שמרוויחות הכי הרבה במשק. בין השמות המוכרים של הבכירות שתמיד מככבות ברשימות כאלה, כמו גליה מאור, סמדר ברבר-צדיק ועפרה שטראוס, הופיעו כמה שמות מוכרים פחות. אחד מהן הוא של רון מי-טל וינפלד, המשנה למנכ"ל חברת האופנה קסטרו . עלות שכרה, אגב, עמדה ב-2008 על 1.6 מיליון שקל. לא רע.

מי זו, אתם שואלים? בדיווחים של קסטרו לבורסה, מי-טל וינפלד (43) אוחזת בטייטל ארוך מאוד - "משנה למנכ"ל, סמנכ"לית כספים ומנהלת הפעילות המסחרית הבינלאומית. תחת אחריותה גם ניהול ההשקעות של החברה, הקשר עם שוק ההון, הרכש, המחלקה המשפטית ומערכות המידע". או בקיצור - היא יד-ימינו של גבי רוטר, שמשמש כמנכ"ל משותף בחברה.

14 שנים מי-טל וינפלד עובדת בקסטרו, והיא שותפה מלאה למהלך האגרסיבי שהובילה קסטרו, מחברה משפחתית קטנה יחסית לאחד ממותגי האופנה החזקים בישראל, שגם שלח זרועות מחוץ לישראל.

לשאלה, איך ההרגשה להופיע במקום ה-22 מתוך 25 הנשים המשתכרות טוב ביותר, היא מסרבת להשיב בהתנצלות. "אני חושבת שאני ראויה לזה", היא אומרת, "חלק ניכר מהשכר שלי הוא גם פונקציה של התוצאות".

והתוצאות נאות. היום קסטרו היא חברה שמייצרת הכנסות שנתיות של כ-600 מיליון שקל, הרווח שלה ב-2008 היה 32 מיליון שקל, וברבעון הראשון של 2009 היא הרוויחה יותר מ-28 מיליון שקל. בבורסה בתל-אביב היא נסחרת כעת לפי שווי של 320 מיליון שקל.

"ידענו שנפסיד בגרמניה בהתחלה"

הנושא הדרמטי ביותר על סדר יומה של קסטרו הוא המאמץ לארגן מחדש את פעילותה באירופה. לפני כ-5 שנים החליטה קסטרו להפוך לחברה בינלאומית, והקימה את החנות הראשונה שלה בגרמניה. התוכניות היו גרנדיוזיות: לפתוח 80 חנויות בתוך 5 שנים בשותפות עם חברת Otto הגרמנית, החברה הגדולה בעולם במכירת אופנה דרך קטלוגים. על-פי התוכנית, השתיים היו אמורות להשקיע במיזם 20 מיליון אירו ב-5 שנים.

בסוף 2008 נאלצה קסטרו לקפל את החלום - לפחות במסגרת השותפות עם Otto, לאחר שהתקשתה לייצר הכנסות ואף גרמה הפסדים. כך, ברבעון האחרון של 2008 הפעילות בגרמניה הסבה לקסטרו הפסד של כ-9 מיליון שקל, ובכל 2008 תרמה כלל הפעילות בחו"ל רק 3.7 מיליון שקל לרווחים.

* בדיעבד, אולי זו היתה טעות לצאת לחו"ל, וקסטרו היתה צריכה להישאר רק עם ההצלחה המקומית?

"יש דברים שאין בהם קיצורי דרך. לוקח שנים להיכנס לשוק מסוים, וגבי רוטר מבין את זה. גבי הוא איש של חזון, והוא נכנס להשקעות שהפירות מהן ייראו בעוד כמה שנים. מנכ"לים אחרים שאינם בעלים, למשל, רוצים למקסם רווחים באופן מיידי".

* אתם מצטערים שנכנסתם לגרמניה?

"מלכתחילה ידענו שנפסיד בגרמניה ב-4-5 שנים הראשונות. לא הסתרנו את זה גם במצגות שערכנו לשוק ההון. אין ספק שבפועל ההפסדים היו גדולים יותר, וגם נחלנו אכזבה מהשותף.

"Otto זה קונגלומרט עם מחזור פעילות אסטרונומי, וגם הרבה קניונים, והאמנו שזו קרקע נוחה, אבל מסתבר שהם היו גדולים מדי. היקף הפעילות שאנחנו חוללנו - כ-10 מיליון אירו בשנה - לא הזיז להם, והם החליטו להתמקד בפעילויות מהותיות שלהם".

* במסגרת הפרידה מ-Otto, אתם קונים את חלקם וממשיכים בפעילות בגרמניה כך שכל הסיכון עליכם. לא היה עדיף למצוא שותף אחר?

"חשבנו שבשלו התנאים לנהל את זה בכוחות עצמנו, והמנכ"ל הגרמני ממשיך איתנו. בנוסף, לא חשבנו שבטיימינג של המשבר נכון להכניס שותף, ובסוף גם רשמנו על רכישת החלק של Otto רווח הון של 3.2 מיליון אירו ברבעון".

* אתם ממשיכים לעבוד בגרמניה, אז למה סגרתם את חנות הדגל בברלין? היא הרי היתה בפריים לוקיישן.

"ברלין היא אזור קשה מבחינה כלכלית, והתיירות בה לא מפצה על זה. אגב, מי שהחליף אותנו באותה חנות היא חברת פומה, ששילמה לנו 750 אלף אירו, והיום גם הם עוזבים את החנות".

כל קניון שנפתח - אנחנו שם

קסטרו נאלצת לקפל חלק מהתוכניות הגדולות שלה לא רק בגרמניה, אלא גם במזרח אירופה, שם היא מפעילה 19 חנויות כפולות (קסטרו וקסטרו-מן) באוקראינה, רומניה וקזחסטן. בחודש מאי דיווחה קסטרו כי לאור קשיים כספיים אליהם נקלעו הזכיינים, היא תסגור את החנויות ברומניה, בסנט פטרסבורג ובאוקראינה.

אם כך, מה מתוכנן באירופה? מי-טל וינפלד מספרת כי "כעת ההתמקדות היא בגרמניה ובשווייץ. מתוכננת חנות נוספת בבאזל, תחת מטה גרמניה, ואנחנו עוד צריכים לשפר את המיקומים של החנויות בגרמניה".

אחד האתגרים של קסטרו - בגרמניה ובישראל - הוא התחרות. יחד עם קסטרו צמחו בעשור וחצי האחרון עוד רשתות של מותגי אופנה מקומיים חזקים, ולצידם התחזקו גם מותגי אופנה בינלאומיים נחשקים, כמו זארה, פול אנד בר, מנגו ואחרים. שני השמות החדשים ברשימה הם גאפ ו-H&M, שכל צעד בכניסתם הקרובה לארץ מסוקר באהדה רבה.

מי-טל וינפלד אדישה יחסית כלפי H&M. "הכניסה שלהם לארץ באמת תגביר את התחרות", היא אומרת, "אבל בדיעבד, הכניסה של זארה היתה טובה לנו. היא דרבנה אותנו להפוך לחברה בינלאומית, במקביל למהלך הורדת המכסים. זארה חייבה אותנו לעשות חשיבה אסטרטגית, ואכן, ביום אחד ב-1997 הורדנו את המחירים ב-30% ויצאנו לייצר בסין".

* מצד שני, יש לכם כבר יותר מ-100 סניפים בארץ. לא הגעתם לרוויה? לאן עוד תוכלו להתפתח?

"מסתבר שבישראל נפתחים עוד ועוד קניונים, ולכן גם בהם נהיה".

* המיתון לא שינה לכם תוכניות?

"קסטרו היא תמונת ראי של השוק הישראלי, ואני חושבת שבארץ אין מיתון, זה יותר סוג של התמתנות. הירידה במכירות שניכרה בין הרבעון הראשון השנה לרבעון המקביל אשתקד, היא באחוזים בודדים".

* ובכל זאת, לא ביצעתם קיצוצים, או לפחות נערכתם בהתאם?

"ההנחה הממוצעת שנתנו בחודשים האחרונים היתה גבוהה יותר, ומעבר לכך הכנו תוכנית מגירה להתייעלות. מה שעוד השתנה הוא, שאם בדרך כלל התקציב הוא שנתי, בשנה החולפת ישבנו על התקציב כל רבעון. אני שמחה שבסוף התוכנית נשארה במגירה".

* אבל לא לעולם חוסן...

"אני צופה שבשנה הנוכחית תהיה ירידה מתונה במכירות, ולא יותר מכך. לגבי 2010, אנחנו כבר צופים יציאה מוחלטת מההתמתנות".

נישה מעניינת בתפקידה של מי-טל וינפלד כסמנכ"ל כספים, היא האחריות על ההשקעות העצמיות של החברה.

* איך את מנהלת 230 מיליון שקל?

"אנחנו משקיעים באג"ח קונצרניות. ספגנו מכות קשות ב-2008, אבל תיקנו הכול ברבעון הראשון של 2009. את ניהול התיק בפועל אנחנו מבצעים על-ידי 5 בתי השקעות - אי.בי.אי, ילין לפידות וכמה נוספים. גם אני מנהלת סכום מסוים בעצמי, בשביל הבנצ'מרק. ופעם בשנה, המנהל הגרוע ביותר מוחלף באחר".

"לפעמים עדיף להיות מספר 2"

מי-טל וינפלד מופיעה לראיון לבושה בקסטרו מכף רגל ועד ראש, כולל השרשרת. "אנחנו שרי החוץ של החברה", היא מעידה על עצמה ועל עובדי קסטרו.

* איך מסתדרים עם דינמיקה של חברה משפחתית, ועוד ציבורית, בה עשויים להיווצר מתחים אישיים בין בני המשפחה, או ריכוזיות יתר? של מי המילה האחרונה?

"גבי משלם לי כסף כדי שאני אאשר פעילויות מסוימות, או אסביר למה אני לא מאשרת אותן".

* מצד שני, לנצח תהיי מספר 2. בחברה כזו הסיכויים להפוך למספר 1 אפסיים. למה לך להיות מספר 2?

"אם יהיה יום שלא אקום שמחה לעבודה, אז אולי אחשוב על זה. גבי נותן לי את כל הספייס שאני צריכה. אני אדם מאוד רגוע, רעשים חיצוניים לא מלחיצים אותי. אני מסוגלת לקבל החלטות בתנאים קשים ולבזר סמכויות, מה שמאפשר לי לטפל בהרבה תחומים יחד. המון תחומים הם שלי, לא צפוף לי. לעתים גם עדיף להיות מספר 2 מאשר מנכ"ל".

* לקריירה הזו יש מחיר בחיים האישיים?

"אני מספיקה הכול, כי אני קונה שירותים חיצוניים. יש לי עוזרת עד 13:00, ועוזרת נוספת עד 20:00. הילדים אף פעם לא התלוננו, כי זו המציאות אליה הם נולדו. גם אין לי רגשי אשם בכלל, ואני אמא כבר 19 שנה".

* תישארי בקסטרו עוד הרבה זמן?

"פעם חשבתי שבגיל 40 אצא לפנסיה. גבי אמר לי אז, 'מה תעשי בבית?'. בדיעבד הוא צדק".