סינג'נטה, מתחרתה השוויצרית של מכתשים אגן, מנמיכה תחזיות

(עדכון) החברה צופה רווח שנתי דומה לזה של 2008 והחטיאה את תחזיות האנליסטים למחצית ■ סין רוצה לרכוש את נופארם, מתחרה אוסטרלית, תמורת 1.6 מיליארד דולר

יצרנית חומרי ההדברה הגדולה באוסטרליה קיבלה הצעת רכש מצד חברת סינוכם (Sinochem), חברת הכימיקלים הסינית הנמצאת בבעלות ממשלתית, בהיקף של עד 1.64 מיליארד דולר. בעקבות ההצעה, זינקה מניית נופארם ב-13% והחברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-2 מיליארד דולר.

להצעת הרכש זווית ישראלית ברורה: נופארם מייצאת את קוטל העשבים "גלייסופט" (Glysophate), שהוא גם המוצר הנמכר ביותר של מכתשים אגן . בחודש שעבר פירסמה נופארם אזהרת רווח בעיקר בגלל חולשה במכירות הגלייסופט, ומניותיה צנחו תוך שהדבר משפיע לרעה גם על מניות מכתשים. נופארם ומכתשים אגן הן חברות בעלות מבנה פעילות דומה, ובעבר היו אף שמועות כי מכתשים בוחנת את רכישתה של החברה האוסטרלית.

עם זאת, הצעת הרכש של סינוכם מראה כי יש מקום לצמיחה בעסקיה של נופארם. החברה האוסטרלית מייצרת ומשווקת מגוון כימיקלים בתחום החקלאות והיא פועלת ביותר מ-100 מדינות בכל העולם.

"דירקטוריון נופארם ישקול כל הצעה שהוא יקבל הנוגעת לאלטרנטיבות העומדות בפני החברה", נכתב בהודעה הרשמית שפירסמה נופארם. "עם זאת, אין כל ודאות שההצעה תתקבל או אף תועבר להחלטת בעלי המניות".

רכישת נופארם תקנה לסין יתרונות ברורים, ובעיקר חדירה לשווקים כגון אוסטרליה ואמריקה, בעוד הביקוש למוצרי ההדברה צפוי לגדול עם התאוששות הכלכלה העולמית. נופארם מעסיקה יותר מ-2,600 עובדים וכ-45% מפעילותה נעשית ביבשות אמריקה, אשר היוו כ-43% מהכנסותיה בשנה החולפת.

בכלל, סין הולכת ומתבהרת כמרוויחה הגדולה של המשבר העולמי: מתחילת השנה הגישו חברות סיניות הצעות לרכישת חברות משאבים אוסטרליות בהיקף של כ-21 מיליארד דולר. החל מכימיקלים וכלה במתכות - הסינים מנסים לנצל את ערימות המזומנים שצברו בשנות הצמיחה הפנומנליות שלהם ואת השווי הזול של החברות, שמניותיהן נחתכו בגלל המשבר.

חדשות אחרות בעלות נגיעה למכתשים אגן מגיעות מיבשת אחרת - אירופה. סינג'נטה השוויצרית פרסמה היום את דו"חותיה הכספיים, מהם עולה כי תוצאותיה הכספיות של המתחרה במכתשים אגן החטיאו את התחזיות. רווחיה במחצית השנה קטנו ב-9% בהשוואה למחצית המקבילה ל-1.39 מיליארד דולר. יתרה מכך; החברה פרסמה אזהרת רווח.

סינג'נטה ציינה כי "השנה הפכה למאתגרת יותר" בהודעה מטעמה לבורסה בציריך. כעת, כך עולה מהדיווח, היא מצפה למתח רווחים הדומה לזה של 2008. קודם לכן פרסמה החברה השוויצרית תחזית צמיחה בשורה התחתונה. בשורה העליונה עלו מכירותיה ב-2% ל-6.66 מיליארד דולר. במונחים דולריים (קרי, בניטרול ההמרה הסופית לפרנקים שוויצרים), קטנו מכירותיה ב-9%.