התנועה לאיכות השלטון משכה את עתירתה נגד מינוי ליברמן לשר

זאת בעקבות ביקורת בג"ץ ■ התנועה טענה כי נוכח החקירה נגד יו"ר ישראל ביתנו הוא מנוע מלהתמנות לשר ■ השופט חנן מלצר הדגיש: רק הגשת כתב אישום נגד שר מחייבת את פיטוריו; "אנחנו לא חיים עפ"י המשטרה"

התנועה לאיכות השלטון משכה את עתירתה לבג"ץ נגד מינויים של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לשר החוץ, ושל חבריו לסיעה - יצחק אהרונוביץ' לשר לביטחון פנים וח"כ דוד רותם ליו"ר ועדת החוקה ולחבר הוועדה לבחירת שופטים.

העתירה נמשכה בעקבות ביקורת שספגה התנועה מהשופטים במהלך הדיון.

התנועה טענה בעתירה כי נוכח החקירה נגד ליברמן הוא מנוע מלהתמנות לשר, וכי הוא מנוע מלמנות אנשים מטעמו לתפקידים שונים נוכח "שלטון החוק הפרלמנטרי".

"אתם מנסים להסיט את קו פרשת המים שנקבע בפסיקה", לפיו רק הגשת כתב אישום נגד שר מחייבת את פיטוריו, אמר השופט חנן מלצר. "אתם מנסים לקדם את הקו, ובזה אתם מכרסמים בחזקת החפות. לכן, תשקלו את משיכת העתירה. רצתם מהר מדי. אנחנו לא חיים על-פי המשטרה".

גם השופט אליעזר ריבלין מיהר להבהיר את עמדתו בפתח הדיון: "לפי הגישה שלכם, כל מפלגה בה מישהו נחקר, לא יכול חבר אחר לשמש בה באיזה שהוא תפקיד, ובדרך הזו אתם ממעטים את האפשרויות למלא תפקידים. האם יש מפלגה שעונה על כל התנאים שלכם, שבה אף אחד לא נחקר אף פעם?"

הגזמה בכוח של בית המשפט

ריבלין ציין כי קיימת טענה כי התנועה בוחרת לעתור רק במקרים שנוח לה, וכי לא עתרה בעבר כאשר ראשי ממשלה שהיו תחת חקירה מינו שרים.

"העובדה שלא עתרנו בעבר", השיב עו"ד ברק כלב, "אולי היתה טעות, ואולי זה מה שהוביל אותנו למצב הנוכחי". כן הבהיר כי "התנועה עתרה כנגד שרים מהשמאל והימין".

ריבלין הקשה: "אתם מצפים שאנו פה נקבע מי יהיו החברים בוועדות האלה. האם כל-כך מופרך מה שחושבת המדינה, שלבית המשפט אין סמכות למנות חברי פרלמנט בוועדות השונות?"

ביחס למינויים של אהרונוביץ' ורותם אמר עוד: "אנו לא בטוחים שאתם רוצים הכרעה שלנו בעניין הזה. אתם מגזימים בכוח שאתם מייחסים לבית המשפט להתערב במינויים שהכנסת מחליטה עליהם. ישנה הצבעה חשאית והכנסת בוחרת את נציגיה, ואתם מבקשים מאיתנו לבטל את המינויים האלה".

מלצר הוסיף: "יש הסכם קואליציוני, ואנו לא יכולים להיכנס לזה".

ליברמן יוצג על-ידי עוה"ד ירון קוסטליץ ורן דה-לוי ממשרד וינרוט. (בג"ץ 2736/09).