חשד: חברות כ"א ניצלו נכים כדי להוציא היתרים להעסקת עובדים זרים

עפ"י החשד, החברות פנו לנכים ועיוורים כדי שאלה יבקשו ממשרד הפנים היתר להעסקת עובד זר בביתם - כאשר בפועל העובדים הועסקו במקומות אחרים ■ תמורת הסכמתם לרישום הפיקטיבי זכו הנכים ל"תשלום נאה"

היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) עצרה הבוקר (ב') 4 חשודים, בהם 3 בעלי חברות כוח-אדם, בחשד לקבלת היתרים להעסקת עובדים זרים באמצאות מעשה מירמה.

על-פי החשד, בעלי חברות כוח-האדם נהגו לפנות לנכים שזכאים לפי המוסד לביטוח לאומי להעסיק עובד זר, כדי שאלה יבקשו ממשרד הפנים היתר להעסקת עובד זר בביתם. הנכים, רובם עיוורים עם נכויות נוספות, ביצעו למעשה "רישום פיקטיבי" לקבלת ההיתר, זאת משום שהעובדים הועסקו בפועל במקומות אחרים - בין היתר בתחום הניקיון ולא בתחום הסיעוד.

על-פי החשד, נכים אלה זכו "לתשלום נאה" כדברי המשטרה בעבור הסכמתם לרישום הפיקטיבי. למרות התשלום, במשטרה מאשימים את בעלי החברות בניצול נכים ועיוורים בפרט.

הפרשה החדשה, שזוכה כעת לשם "אור באפלה", החלה בעקבות מידע שהעביר למשטרה משר"ד התמ"ת, הנוגע לאחת החשודות שנעצרו היום.

הזרוע הרביעית של היאל"כ, שעוסקת בעבירות פליליות הקשורות למהגרי עבודה, פתחה בחקירה סמויה עד לביצוע המעצרים הבוקר.

במהלך החקירה עלה חשד כי כל עובד זר שהגיע לארץ נאלץ לשלם לבעלי חברות כוח-האדם אלפי דולרים תמורת ההיתר לעבודה.

יצויין כי הדברים עולים בקנה אחד עם עדויות רבות של עובדים זרים, שמספרים כי שילמו סכומי-עתק הן בארץ ומוצאם והן בישראל. על-פי המשטרה, הצטברו עד כה 20 תלונות על רישום פיקטיבי של עובדים זרים.

בצהריים הובאו החשודים לבית המשפט ברמלה, לצורך הארכת מעצרם.

יצויין כי ממשלות ישראל קיבלו בשנים האחרונות מספר החלטות לצמצום דרמטי של מספר העובדים הזרים בארץ, אולם בפועל הלובי של החקלאים והקבלנים הצליח לטרפד את מרבית היוזמות. דווקא בתחום הסיעוד - שנחשב לענף בו ישראלים באמת לא מוכנים לעבוד בצמידות לקשישים כפי שעושים זאת עובדים זרים - הצליחה הממשלה להקשות על העסקת הזרים.

הפרשה החדשה מוכיחה כי אם המדינה לא תסגור כליל את "ייבוא" הזרים לארץ, לפחות בענפים שבהם ישראלים יכולים לעבוד - חברות כוח-האדם ימצאו כבר דרכים להתגבר על המגבלות השונות.