EMG לא מפגרת מאחורי ים תטיס: תספק גז טבעי לדוראד

היקף העסקה נאמד ב-2.1-2.5 מיליארד דולר ■ במסגרת ההסכם החדש מחיר הגז יתייקר בכ-10%-30% למרות התחרות מול "תמר" ■ בשבוע שעבר נסגרה עסקה בין חברת החשמל לים תטיס במחיר דומה

שלושה ימים בלבד לאחר שחברת החשמל סיכמה על רכישת גז טבעי מקבוצת ים תטיס בהיקף של מיליארד דולר, גם ספקית הגז המצרית EMG סוגרת עסקת ענק לאספקת גז טבעי. ביצרנית הגז המצרית שותף יוסי מימן בעל השליטה באמפל אמריקן המחזיקה בכ-12.5%.

EMG ויצרנית החשמל הפרטית, קבוצת דוראד, שבשליטת א.דורי, יוסף אדלסבורג וקצא"א, חתמו היום על עדכון ההסכם לאספקת גז בין הצדדים, שהיקפו יעמוד על כ-2.1-2.5 מיליארד דולר. בנוסף, במידה ותמומש האופציה עשוי לעלות ההיקף הכולל של ההסכם ל-3.3 מיליארד דולר.

ההסכם החדש יהיה לתקופה של 17 שנה, עם אופציה להארכה ב-5 שנים נוספות. במסגרת ההסכם תספק EMG לדוראד כ- 0.75 מיליארד מ"ק(BCM) גז טבעי לשנה, בהיקף כספי מוערך של כ-125- 150 מיליון דולר. הכמות הכוללת שתספק EMG תעמוד על כ-12.5 מיליארד מ"ק.

קבוצת דוראד אנרגיה, בה שותפים א.דורי (בתמונה)(18.75%), אדלקום (18.75%), ק.צ.א.א (35%) והקונצרן הטורקי זורלו (25%), מתכננת להקים את תחנת הכוח הפרטית במתחם ק.צ.א.א שבאשקלון, עד סוף שנת 2012. היקף ההשקעה בפרויקט נאמד ביותר ממיליארד דולר.

בדצמבר 2006 חתמה דוראד עם EMG על הסכם עקרונות לרכישת כמיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי מדי שנה במשך 15-20 שנה בהיקף מוערך של 100-125 מיליון דולר בשנה. בדצמבר 2007 נחתם בין הצדדים הסכם סופי לרכישה. ואולם, בחודשים האחרונים התנהל מו"מ בין EMG לדוראד להעלאת מחירי הגז, זאת בעקבות דרישת המצרים לייקור מחיר הגז עקב העלייה במחירי האנרגיה בעולם.

כאמור, ההסכם החדש משקף קיטון מסוים בכמות הגז השנתית שתספק EMG לדוראד בהשוואה להסכם הקודם, אך במקביל מחיר אספקת הגז לדוראד צפוי להתייקר בכ-25%-30% בהשוואה להסכם הקודם.
לפי הערכות במשק האנרגיה, מחיר הגז בחוזה המעודכן בין EMG לדוראד, ינוע בין 5-5.2 דולר ליחידת גז (מיליון BTU), זאת בדומה למחיר שנסגר בעסקה בין חברת החשמל לים תטיס.

EMG וממשלת מצרים חתמו לפני כחודשיים על עדכון מחירי הגז הטבעי שיסופק לישראל בתום משא ומתן של כחצי שנה. זאת, בעקבות דרישת המצרים לייקור מחיר הגז, לאור ייקור מחירו בעולם. שיעור הייקור לא פורסם רשמית, אך לפי הערכות הוא עומד על כ-70%.

במשק האנרגיה מעריכים כי בעקבות עדכון המחיר בהסכם עם דוראד, הרווחיות של EMG לא תיפגע, וזאת למרות העלייה במחיר הגז שמצרים מספקת ל-EMG.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", במקביל מתנהל מו"מ בין חברת החשמל ל-EMG על פתיחת הסכם הגז מ-2005 תוך עדכון המחיר. חברת החשמל הסכימה עקרונית להעלאת מחיר הגז ממצרים, אולם לפי המסתמן בתמורה היא תפחית את התחייבותה לרכש הגז העתידי ותקטין את הכמות השנתית הנרכשת.

היו"רים המשותפים של דוראד אורי דורי ויו"ר קצא"א, אלוף (מיל) עמוס ירון, הדגישו כי "החתימה על עדכון ההסכם מהווה אבן דרך חשובה נוספת ושלב סופי נוסף בדרך לסגירה הפיננסית של הפרויקט".