הוחמר עונשו של סטודנט למשפטים שלא הגיש דו"חות למס הכנסה

יירצה 6 חודשי עבודות שירות במקום חודשיים ■ השופטים: "בתי המשפט קבעו לא אחת כי אי-הגשת דו"חות מהווה פגיעה חמורה ביכולתן של רשויות המס לקיים מערכת ראויה של גביית מס"

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל את ערעור המדינה והחמיר בעונשו של לירון דגן, סטודנט למשפטים בן 31 ממבשרת-ציון, שהורשע באי-הגשת דו"חות למס הכנסה עבור חברה בנייה שבבעלותו.

דגן יירצה 6 חודשי עבודות שירות, במקום חודשיים שנגזרו עליו בבית משפט השלום.

דגן הודה והורשע ב-8 עבירות של אי-הגשת דו"חות החברה ובשתי עבירות של אי-הגשת דו"חותיו שלו. שופטת השלום אילתה זיסקינד ציינה כי העבירות בוצעו לאורך 7 שנות מס, ארבע מהן לאחר שדגן נחקר במחלקת חקירות מס הכנסה בירושלים. למרות זאת גזרה עליו עונש קל, בשל היותו נכה צה"ל. במקביל דחתה את בקשתו להימנע מהרשעתו כדי שלא לפגוע בסיכוייו להתקבל ללשכת עורכי הדין. השופטת ציינה כי לא כל הרשעה מונעת קבלה ללשכה.

המדינה ערערה על קולת העונש, ודרשה לשולחו למאסר בפועל. דגן השיב כי נקלע לקשיים כלכליים, וכי בכל מקרה מדובר בעבירות טכניות-מינהליות בעיקרן שאין בהן כוונה להעלים מס.

השופטים צבי זילברטל, גילה כנפי-שטייניץ ורפאל יעקובי קיבלו את הערעור. "אין אנו סבורים כי מדובר בעבירות שניתן להגדירן כטכניות. בתי המשפט קבעו לא אחת כי אי-הגשת דו"חות מהווה פגיעה חמורה ביכולתן של רשויות המס לקיים מערכת ראויה של גביית מס, ואגב כך יש בכך פגיעה בקופה הציבורית. העובדה שהרשויות לא מיהרו להגיש אישומים נגד המשיבים אינה יכולה לעמוד לזכותם, לאחר שהם הפרו חוק שוב ושוב".

לעניין העונש קבעו השופטים כי גם בהתחשב בנסיבותיו האישיות של דגן, "בית משפט קמא הקל עימו יתר על המידה עד שנדרשת התערבותה של ערכאת הערעור", אולם בהתחשב בנסיבותיו, ומאחר שערכאת הערעור אינה ממצה את הדין - הוא לא נשלח למאסר ממש. (ע"פ 4215/09).