איש עסקים כווייתי הואשם ע"י ה-SEC בהונאה - והתאבד

חאזם אל-בראיקן, מנכ"ל אל ראייה השקעות, ירה בראשו שבוע לאחר שרשות ני"ע האמריקנית טענה שגרף רווחים של 5 מיליון דולר מהרצת מניות

איש עסקים כווייתי מפורסם שעמד בפני תביעת הונאה של רשויות בארה"ב נמצא אתמול (א') מת ונראה שהתאבד. הפרשה זעזעה את המגזר הפיננסי במדינות המפרץ הפרסי. מקור משטרתי מסר לרויטרס שחאזם אל-בראיקן, 37, מת כנראה מירייה אחת בצד הראש.

שוטרים ששמרו על ביתו של בראיקן אמרו שאיש הכספים, שהיה ידוע בקשריו הטובים ובתעוזתו, ירה בעצמו. בראיקן היה מנכ"ל חברת אל ראייה השקעות, שסיטיגרופ מחזיק ב-10% ממנה, ושניצבה במוקד של שערורייה פיננסית שנחשפה בשבוע שעבר.

מוחמד יאסין, מנכ"ל בנק ההשקעות שועה סקיוריטיס מדובאי אמר כי "אלה חדשות עצובות מאוד. המשבר הזה גרם לנפילתם של אנשים גדולים רבים באזור המפרץ ובעולם כולו. כל אדם שונה מבחינת יכולתו לעמוד בלחצים".

האח הזעיק משטרה

רשות ניירות ערך האמריקנית הגישה בשבוע שעבר תביעה נגד בראיקן ונגד שתי חברות פיננסיות נוספות, באשמה כי גרפו רווחים של מיליוני דולרים באופן לא חוקי, ממסחר במניות של שתי חברות אמריקניות, הרמאן אינטרנשיונל אינדסטריז וטקסטרון.

שוטר בווילה בת שתי הקומות של בראיקן בשכונת אל-ראודה בעיר כוויית סיטי מסר לרויטרס שאחיו של בראיקן הזעיק את המשטרה. עובד בחברת אל ראייה אמר שבראיקן, שהיה רווק, לא הגיע אתמול לעבודה. "אנחנו בהלם", אמר העובד בשיחה טלפונית. "צלצלנו לאחיו, והוא אישר לנו את החדשות. הוא היה במשרד אתמול (שבת) עד שבע או שמונה בערב. אין לנו מושג למה הוא החליט לשים קץ לחייו".

מותו של בראיקן בא בעקבות שערורייה פיננסית נוספת שזעזעה את המפרץ הפרסי, שבה מעורבים שני תאגידים סעודיים פרטיים, קבוצת סאעד ואחמד חמאד אלגוסאיבי ואחיו. אלגוסאיבי הגיש בניו יורק תביעה נגד מנהל חברת סאעד בפרשה של הלוואות בסך 10 מיליארד דולר, שבוצעו בצורה חריגה. פרטי השערורייה הגדולה ביותר במפרץ הפרסי מאז המשבר הפיננסי עדיין אינם ברורים למשקיעים הסעודיים.

התביעה של ה-SEC נגד בראיקן, שמציינת גם בנק מבחריין וחברה ממשלתית כווייתית, ממקדת את תשומת הלב בהעדר השקיפות וברגולציה החלשה באזור המפרץ הפרסי. כוויית, החברה באופ"ק, מפעילה בתחומה את הבורסה השנייה בגודלה בעולם הערבי, ובכל זאת היא המדינה היחידה במפרץ שאין בה רשות ניירות ערך.

החקיקה בנושא הזה תקועה בפרלמנט הכווייתי זה שנים. במדינות אחרות באזור המפרץ, כמה חברות מפרסמות את תוצאותיהן הכספיות בעיתונות המקומית דווקא בסופי השבוע, למורת רוחם של המשקיעים.

בראיקן סירב להגיב על הפרשה שבה היה מעורב כאשר רויטרס יצרה איתו קשר בשבת, יום לפני מותו. "אין לי מה לומר. כעת זה בידי עורכי הדין", הוא אמר. כמה שעות אחר-כך, הוא פרסם הודעה שבה נאמר שהוא מינה עורך דין אמריקני לייצג אותו.

"מסחר מתוזמן היטב"

בתביעה שהוגשה לבית משפט פדרלי בניו יורק בשבוע שעבר, טענו אנשי ה-SEC שבראיקן וישויות שקשורות אליו הרוויחו יותר מ-5 מיליון דולר ממסחר מתוזמן היטב בשתי המניות האמריקניות שצוינו לעיל.

הנתבעים האחרים הם יונייטד גאלף בנק ו-KIPCO ניהול נכסים, שניהם חלק מקבוצת KIPCO (כוויית פרויקטים). הקבוצה הזו קשורה לבני משפחת אל-סבאח ששולטת בכוויית, והיא חברת ההשקעות הגדולה במדינה במונחי נכסים.