אושרה הסגרת האחים אברג'יל לארה"ב: "יש אחיזה לאישום נגדם"

יצחק ומאיר אברג'יל ו-3 מקורביהם, שגם הסגרתם אושרה, צפויים לערער לעליון ■ הואשמו בארה"ב בהלבנת הון וסחיטה באיומים של אלי חדד והאחים חי ואסף ועקנין, ברצח סוחר הסמים סמי אטיאס ובייבוא אקסטזי לארה"ב

בית המשפט המחוזי בירושלים הכריז היום (ג') על האחים יצחק ומאיר אברג'יל, המוגדרים כראשי משפחת פשע, כברי-הסגרה לארה"ב לשם העמדתם לדין. כן אושרה הסגרת מקורביהם, הקבלן ששון בראשי, משה מלול וישראל אוזיפה.

החמישה צפויים לערער לעליון. אם יורשעו בארה"ב, הם יירצו את עונש המאסר בישראל - אלא אם יעדיפו לשאתו בארה"ב.

נגד החמישה (כל אחד לפי חלקו) הוגש לבית המשפט בקליפורניה כתב אישום באישורו של חבר מושבעים גדול פדרלי בגין 3 פרשות: הלבנת הון וסחיטה באיומים של אלי חדד והאחים חי ואסף ועקנין; רצח סוחר הסמים סמי אטיאס, שלכאורה גנב מאברג'יל כספים; וייבוא סם אקסטזי לארה"ב.

סגן הנשיאה, השופט דוד חשין, בחן עשרות תמלילים של האזנות סתר לשיחות טלפון בין המעורבים בפרשות השונות, עדויות, תצהירים, דו"חות מעקב ועוד, והגיע למסקנה כי יש בראיות השונות "אחיזה לאישום" שהוגש נגדם בארה"ב, וכן שהראיות היו מספיקות להעמידם לדין בישראל.

עם זאת, חשין סייג את החלטתו בכך שלא ניתן יהיה לשפוט את החמישה בארה"ב לפי חוק מאבק בארגוני פשיעה האמריקני, על עבירות שבוצעו לכאורה לפני ה-17 ביוני 2003 - המועד בו נכנס החוק המקביל לתוקפו בישראל. זאת משום שלפי חוק ההסגרה, אחד התנאים להסגרה הוא שהמעשה יהווה עבירה פלילית הן במדינה מבקשת ההסגרה והן במדינה המסגירה.

תפקיד מוביל

על יצחק אברג'יל כתב השופט כי היה לו "תפקיד מוביל בארגון כמי שעמד בראשו, וכולם פעלו על-פי מוצא פיו".

"אמנם", ציין חשין, "לרוב הוא אינו מעורב באופן ישיר באירועים השונים, ומתוך השיחות המצוטטות עולה כי הוא דואג להישאר ברקע עד כמה שאפשר - ואולם דומה כי דווקא העובדה שהוא נכנס לתמונה רק בסיטואציות נקודתיות וספציפיות, יש בה כדי ללמד על מיקומו בראש ההיררכיה". (ב"ש 5368/08).