אמני ישראל מתגייסים לעצירת הקמת התחנה הפחמית באשקלון

בסרט שמשיק היום גרינפיס טוענים האמנים: "בריאותו של ילד תל-אביבי לא שווה יותר מזו של ילד מהדרום"

ארגון גרינפיס השיק סרט קצר ובו מתגייסים מיטב אמני ישראל כנגד תחנת הפחם החדשה המתוכננת לקום בדרום. בסרטון נראים האמנים מבקשים את חתימות האזרחים במטרה לעצור את תחנת הפחם. נותרו 12 יום בלבד במהלכם יכול הציבור לעצור את התוכנית. בסרט לקחו חלק: אבי קושניר, משה איבגי, אלי פיניש, ריקי בליך, עלמה זק, דרור קרן, יוסף סויד, תומר שרון ואחרים.

בסרט נראים האמנים מבקשים חתימות מעוברי אורח ברחוב כשלמעשה מטרת החתימה היא התנגדות לתחנה הפחמית. לדברי גרינפיס, נכון להיום הדבר היחיד שיכול לעצור את הקמתה היא התנגדות גורפת של הציבור.

"אנחנו ננצח - התחנה הפחמית הזו לא תקום", אמרה הבוקר עו"ד נילי גרוסמן, מנהלת קמפיין האנרגיה בגרינפיס, "אנחנו ניצבים כאן היום על רקע תחנת הכוח רידינג במתכוון, כדי להזכיר כי מאבק אזרחי מנצח אפשרי גם כשמדובר בתחום החשמל. כפי שתחנת רידינג המזהמת הוסבה משימוש במזוט לשימוש בגז טבעי, כך גם אפשרית הצלחה בביטול התחנה הפחמית באשקלון. לא ייתכן שחייו של ילד אשקלוני יהיו שווים פחות מחייו של ילד תל אביבי".

בגרינפיס מציגים מסמך שפרסם באחרונה המשרד להגנת הסביבה, ובו עמדה נחרצת המיישרת קו עם התנגדותו של משרד הבריאות לתחנה הפחמית. בין היתר הציג רשימה ארוכה של מזהמים הנפלטים משריפת הפחם, אשר חלקם כלל לא נמדדים:

"דיאוקסינים ופורנים, חומרים פוליארומטיים ומתכות כבדות, כגון: כספית, סלניום, ארסן, בורון, קדמיום, קובלט, כרום, מנגן, ניקל, עופרת.

חומרים אלו (ונוספים) גורמים למגוון השפעות בריאותיות שליליות: מחלות של מערכת הנשימה, התפתחות עוברית בלתי תקינה, סרטן, מחלות קרדיווסקולריות, ועוד", צוין במסמך שפרסם המשרד.

המסמך ממשיך ומפרט את הנזק הכלכלי אשר ייגרם למשק הישראלי כתוצאה מהפעלת תחנת הפחם שעומד על 816 מיליון שקל בשנה.

רידינג - מקרה מבחן

עוד מציינים בגרינפיס, כי תחנת הכוח רידינג שהופעלה שנים רבות במזוט הוסבה לשימוש בגז לאחר מאבק אזרחי רב שנים אשר בסופו קבע המשרד להגנת הסביבה כי תיסגר אם לא תופעל בגז.

באחרונה התגלו מצבורי גז טבעי לחופי ישראל, קידוחי "תמר" ו"דלית" בהיקף משוער של כ-200 BCM (מיליארד מ"ק), בנוסף על הגז המצרי ותוכניות נוספות של משרד התשתיות בנוגע ליבוא גז ממקורות נוספים. בגרינפיס טוענים כי חובתה של המדינה לעשות בהם שימוש בכדי למנוע זיהום כבד.

"השימוש בגז הקיים במקום בפחם הוא אפשרות סבירה והגונה שאינה מטילה סיכון בריאותי מיותר על הציבור בדרום", הם טוענים.

עוד הם טוענים: "דחיית השימוש בגז לעתיד הרחוק והעדפת הפחם בטווח הקצר מהווה העדפת אינטרס פוליטי עתידי על פני הגנה על בריאות הציבור מפני סכנה ברורה ומיידית".

השחקן משה איבגי אמר: "התחנה הפחמית תהיה בכייה לדורות. משרד הבריאות מתנגד לה בתוקף כי משמעותה פגיעה בבריאותם של ילדים בדרום. אני קורא לכל אזרחי ישראל לחתום על טופס התנגדות לתחנה הפחמית כבר היום".

יורם שפר, ראש מטה המאבק לביטול תחנת הפחם, ציין: "היכולת והאומץ הציבורי של מקבלי ההחלטות שרובם בסתר ליבם מבינים את משמעות קבלת ההחלטה, עומד היום למבחן אמיתי בהיבט כלכלי-חברתי-סביבתי, לא להקים תחנת כח פחמית נוספת".

לינק להורדת סרט האמנים:

www.nocoal.org.il