חברי האקדמיה הישראלית לקולנוע בחרו את המועמדים לפרסי "אופיר"

*הסרטים "סיפור גדול", "הבודדים", "לבנון" ו"עג'מי" מובילים את רשימת המועמדויות

במסיבת עיתונאים שהתקיימה הבוקר, הוכרזו שמות המועמדים הסופיים שעלו לשלב הגמר, מתוך 25 סרטים עלילתיים ו-42 סרטים תיעודיים שהשתתפו בתחרות האקדמיה הישראלית לקולנוע לשנת 2009. כמדי שנה, הסרט העלילתי שיזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בתחרות פרסי "אופיר" של האקדמיה הישראלית לקולנוע, יהיה מועמד גם לאוסקר האמריקני בקטגוריית הסרט הזר.

התחרות השנה הייתה קשה: על חברי האקדמיה היה לבחור בסרט המשלב איכות עם סיכוי גבוה לזכות בפרס האוסקר. שלושה סרטים שהשתתפו בתחרות, השתתפו בפסטיבל קאן האחרון: "כלת הים", "עיניים פקוחות" ו"עג'מי" מה שמעניק להם יתרון. עג'מי זכה בקאן בציון לשבח, והוא זוכה לביקורות נלהבות של צופים בהקרנות השונות. סרט נוסף, "סיפור גדול", פתח את פסטיבל הקולנוע בירושלים שהתקיים החודש, והוא מסתמן כלהיט הישראלי של הקיץ (עד כה צפו בו מעל 70 אלף צופים) ובנוסף, זכויות העיבוד שלו נמכרו להוליווד. ויש את "הבודדים", סרטו של רנן שור, מנהל סם שפיגל וקרן הקולנוע הירושלמית.

שקלול התוצאות הניב את התוצאות הבאות:

המועמדים בקטגוריית הסרט העלילתי הטוב ביותר: "הבודדים" של רנן שור,

"היו לילות" של רוני ניניו, "לבנון" של שמוליק מעוז, "סיפור גדול" של ארז

תדמור ושרון מימון ו-"עג'מי" של סכנדר קובטי וירון שני. כל חמשת הבמאים הנ"ל מועמדים לפרס בקטגוריית הבמאי הטוב ביותר.

בקטגוריית התסריט הטוב ביותר מועמדים משה זונדר, גיא מאירסון, ניר ברגמן, ורנן שור על "הבודדים", איתן גרין על "הכל מתחיל בים", שמוליק מעוז על "לבנון", שרון מימון ודני כהן-סולל על "סיפור גדול", וסכנדר קובטי וירון שני על "עג'מי".

בקטגוריית השחקן הראשי הטוב ביותר, מועמדים סשה אגרונוב ("הבודדים"), דרור קרן ("חמש שעות מפריז"), יואב דונט ("לבנון"), איציק כהן ("סיפור גדול") ועופר שכטר ("פובידיליה").

בקטגוריית השחקנית הראשית הטובה ביותר מתמודדות השנה חמש שחקניות על שישה תפקידים: אטל קובינסקה על תפקידה ב"אמא של ולנטינה", ריטה זוהר על "בדרך אל החתולים", דאנה איבגי על "היו לילות" ועל "כלת הים", עירית קפלן על "סיפור גדול" וריימונד אמסלם על "שבע דקות בגן עדן".

בסך הכול מובילים את רשימת המועמדויות "סיפור גדול" (13 מועמדויות), "הבודדים" (11 מועמדויות), "לבנון" (10 מועמדויות) ו"עג'מי" (9 מועמדויות).

השנה החליטה הנהלת האקדמיה להעניק פרס על מפעל חיים לבמאי, התסריטאי, והשחקן אסי דיין, על "חלקו יוצא הדופן בקולנוע הישראלי".דיין שיחק, כתב וביים עשרות סרטים ישראליים, וזכה בשבעה פרסי אופיר של האקדמיה הישראלית לקולנוע.

בין הסרטים החשובים ביותר שכתב וביים: "גבעת חלפון אינה עונה", "שמיכה חשמלית ושמה משה" "שלאגר", "החיים על פי אגפא".

מאז שנות ה-70 נחשב דיין לאחד מהיוצרים החשובים ביותר בקולנוע הישראלי וכן לאחד מהשחקנים הבולטים בקולנוע ובטלוויזיה בישראל".

הפרס יוענק לדיין בטקס פרסי אופיר, שיתקיים בשלהי חודש ספטמבר.