האוצר מציע להקים קרן שתממן חלק מהוצאות התוכן של ערוץ 10

זאת במסגרת ניסיונות אחרונים לפשרה ■ במשרד האוצר מבינים כי כל מענק, הקלה או ויתור שיינתנו לערוץ 10 יצריכו באופן מיידי גם מתן הקלות לערוץ 2 - מה שמהווה כרגע בעיה משמעותית במגעים להסדר

גלגל הצלה נוסף? הצעה נוספת שעלתה בימים האחרונים במשרד האוצר, במסגרת המשא-ומתן עם ערוץ 10, היא הקמת קרן שכספיה מיועדים ליצירה. על-פי ההצעה, הקרן תזרים כ-15 מיליון שקל עבור התוכן של ערוץ 10, מה שיפחית את גובה הערבויות אותן צריך הערוץ להפקיד - כך נודע ל"גלובס".

למרות שההצעה הועלתה באוצר - גורמים במשרד שוקלים ביומיים האחרונים לסגת ממנה, זאת בין השאר לאור ההשפעה שתהיה לה גם על ערוץ 2.

באוצר מבינים כי כל מענק, הקלה או ויתור שיינתנו לערוץ 10 יצריכו באופן מיידי גם מתן הקלות לערוץ 2 - מה שמהווה כרגע בעיה.

אתמול (ב'), בתום פגישה ארוכה בין נציגי ערוץ 10, נציגי משרד האוצר ונציגי הרשות השנייה, נותרו שתי בעיות לא פתורות: האחת - דרישת הרשות השנייה להעמדת ערבויות בהיקף של כ-30-40 מיליון שקל כנגד חובות הערוץ בתחום התוכן. השנייה, אם כי הרבה פחות בעייתית, היא מועד התשלום השני של הערוץ בגין דמי הזיכיון.

על-פי סיכום של האוצר עם הערוץ, הערוץ אמור להעביר לאוצר סכום של כ-12 מיליון שקל בגין דמי זיכיון. הערוץ יעביר 5 מיליון שקל באופן מיידי ו-7 מיליון שקל במועד מאוחר יותר. עד כה טרם סוכם המועד להעברת התשלום השני, כאשר ככל הנראה הערוץ מעוניין להעבירו עם קבלת הרישיון - ואילו באוצר רוצים את הסכום בתוך מספר חודשים.

מימן נשאר לבד

אולם כאמור, הבעיה המרכזית היא הערבויות שהערוץ צריך להפקיד ברשות השנייה. הערוץ מבחינתו מתקשה להעמיד ערבויות אלה בטענה כי הבנקים מסרבים לאפשרן. מנגד, ברשות השנייה טוענים כי מבחינתם הערבויות יכולות להיות ערבויות אישיות של בעלי המניות. יחד עם זאת, אחרי שרון לאודר וארנון מילצ'ן כבר הבהירו כי אין בכוונתם להמשיך ולהזרים כסף לערוץ - הדברים תלויים ביוסי מימן, שכנראה אינו מעוניין להעמיד ערבויות אישיות.

רעיון נוסף שעלה לאחרונה על-ידי גורמים ברשות הוא לצמצם באופן יחסי את היקף הערבויות של הערוץ המצויות בידי הרשות, ערבויות בסך של כ-40 מיליון שקל. החלק שיצומצם יועמד כערבויות של הערוץ לתוכן. יחד עם זאת, יש ברשות גורמים המתנגדים למהלך.

במקביל, ביום שישי הקרוב אמורה להתפרסם מודעת המכרז המחודש לערוץ 10 בכל העיתונים הגדולים, מה שמאוד מלחיץ את כל הגורמים לסיים את הדברים עד למועד זה.

בעניין זה יש לציין כי למרות מצבו של שוק הטלוויזיה שהפך ללא אטרקטיבי בפני משקיעים, ככל הנראה קיימים בשוק גורמים השוקלים לגשת למכרז.

בשלב זה אף אחד מהגורמים הללו לא מעוניין להזדהות, שכן הם לא רוצים עימות מול "ישראל 10" ובטח לא מול מימן, ומנגד הם מתרשמים כי הפוליטיקאים יעשו הכל כדי להימנע ממכרז. זו כנראה הסיבה שערוץ 10 כל-כך נלחם בעצם פרסום מודעת המכרז, מתוך ידיעה כי אכן עשויים להיות גורמים בשוק שיתעניינו בו, דבר יטרוף את הקלפים.

ממשרד האוצר סירבו להגיב לידיעה.

המרוויח הגדול: ערוץ 2 / פרשנות

המרוויחים הגדולים מהסדר ערוץ 10 הם ללא ספק קשת ורשת. כרגע הן יושבות על הגדר וממתינות לראות מה יצליח ערוץ 10 "להוציא" מהמדינה.

אחרי הפסדים כבדים שנרשמו לבעלי המניות של הערוץ 10, הערוץ הרים ידיים. הוא מבחינתו לא מוכן לשלם יותר, ורגע לפני שהוא עומד בפני סגירה - הפוליטיקאים והמדינה נלחצו. הם מוכנים לבוא לקראת ערוץ 10 כברת-דרך ארוכה, בוודאי כשמדובר בסופו של דבר בחברה פרטית.

ערוץ 2 הביע תמיכה בערוץ 10 ובמאבקו, ולא בכדי. מעבר למילים יפות בדבר הדאגה לעובדי הערוץ, ליוצרים, לתעשייה, לתחרות ולפלורליזם - בערוץ 2 יודעים כי הקלות לערוץ 10 משמעותן הקלות לערוץ 2.

בינתיים, ערוץ 2 יכולים לסמן "וי" על נושא התמלוגים - בין אם מדובר על ויתור בדבר חובות עבר, כמו גם הקלות מסתמנות בדבר תמלוגים עתידיים.

אך לא רק. אם האוצר אכן יעמיד קרן לטובת היצירה - הוא יצטרך להעמיד סכום זהה גם לטובת ערוץ 2, כך שגם אם המכרז לערוץ 10 יתפרסם בסופו של דבר - ערוץ 2 הוא כרגע המרוויח הגדול.