בשורה מן הטבע

סדרת צילומי טבע של האמנית חדוה שפרעם, שנוצרה בעקבות "הבשורה על-פי תומא", מוצגת בגלריה D&A בת"א

האמנית חדוה שפרעם יצרה בחורף האחרון סדרת צילומי טבע הנראים כצופני סוד או בשורה דתית. ואין זה מקרי, היא הוזמנה לחבור לפרויקט אמנותי של תרגום ספר "הבשורה על-פי תומא", כתבים עתיקים שהתגלו במערה במצרים ומיוחסים לתלמידו הקרוב של ישו. הספר לא התקבל על-ידי הממסד הנוצרי, אך יש המאמינים שהוא "החוליה החסרה" בברית החדשה. שי טובלי, שעסק בתרגום הספר לעברית, הזמין את שפרעם ליצור בהשראתו את סדרת הצילומים העוסקת בכוחו האלוהי של הטבע.

לדבריה, היא הסתובבה לבדה ימים שלמים בגולן, בגליל ובנגב בעיקר בימים סוערים, שבהם החורף היה פראי במיוחד. היא חיפשה אחר רגעים שבהם הטבע מתגלה במלוא עוצמתו והעולם נראה חדש ובלתי מוכר.

שפרעם: "אני מחפשת צילום תם לב, רענן, שמרשה לעצמו להתפעם ויחד עם זאת לעסוק במושגים קלאסיים כמו יופי, אור, קומפוזיציה וזוויות צילום לא שגרתיות".

"החיפוש האמנותי שלי תמיד היה למצוא נוכחות נשגבת או אלוהית שבוקעת מתוך הטבע עצמו. חוויה בלתי-מוכרת, שמתגלה באופן שבו האור נשפך ועוטף דברים מוכרים כמו סלע או קוץ. אחד הצלמים שאני מעריכה במיוחד, מיינור וויאט, אמר שאסור לצלם לפני שהטבע מתחיל להדהד איתך. הרבה שנים הכרתי את האמרה הזו אבל לא הבנתי אותה. ואז, בוקר אחד במדבר, בבת אחת, ההוד והקדושה שהופיעו מתוך האבנים וההר היו כל-כך כבירים שממש כרעתי ברך והרגשתי שהיופי של הטבע הזה הוא מקדש", היא אומרת בשיחה עם נוגה סיני, שנערכה לקראת התערוכה, שנפתחה לאחרונה בגלריה D&A בתל-אביב. *

גלריה D&A, יהודה הלוי 57 ת"א, ב'-ה' 11:00-14:00, 16:00-19:00, ו' 11:00-14:00, עד 14.8

חשיפה לחולון

קבוצות אמנים יחשפו לראשונה את עבודותיהם במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון

"1,000 מ"ר בסגנון חופשי" הוא שמו של ערב תצוגה מעניין שייפתח במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון. המרכז פתח בחודשים האחרונים את חללי התצוגה שלו לקבוצות אמנים, אשר חברו למטרת יצירת פרויקטים שונים. ביום חמישי הקרוב יציגו האמנים חשיפה ראשונה של עבודותיהם. העיקרון המנחה הוא עבודה משותפת והפיכת חללי המרכז לאמנות דיגיטלית לאולמות פתוחים לציבור במהלך העבודה, הפתוחה לפידבק ולחשיבה הדדית לפני שלב התצוגה.

אילי לוי וחיים רחמני יצרו אובייקטים נעים, "ויז'ואל סלולרי וסאונד", הנובעים זה מזה.

מאיר טאטי בודק את משמעותם של המונחים "תעמולה" ו"לוחמה פסיכולוגית" בהקשר של פעולה אמנותית, הכוללת שימוש במזל"ט. כפרפראזה על השימוש הצבאי במל"טים לצורך השלכת כרוזי תעמולה, הפגנת כוח וזריעת פחד. במסגרת החשיפה יעביר טאטי סדנה לבניית טיסנים.

תמר ניסים ולילך פרידמן עוסקות בנוהג החדש-ישן של החלפות וסחר חליפין. דינה שנהב ורותי הלביץ-כהן, אמניות העוסקות בדרך כלל בציור ובפיסול, יוצרות בפעם הראשונה עבודות וידיאו משותפות, המתעדות דיאלוג אמנותי ביניהן. *

"1,000 מ"ר בסגנון חופשי", המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, ירמיהו 16, חולון. ה' 30.7, החל מ-18:00, הכניסה חופשית, www.digitalartlab.org.il