למה רכשה אל-על 2,500 אבזמי חגורה חדשים?

סכסוך עבודה באל-על בשיא עונת התיירות: על הפרק קיצוץ בהטבות או פיטורי עובדים זמניים ■ ועד עובדי אל-על: "המנכ"ל חיים רומנו סירב להגביל את שכר המנהלים ל-100,000 שקל"

ההסתדרות הכריזה היום (ג') על סכסוך עבודה ב אל על , וזאת על רקע דרישתו של מנכ"ל החברה, חיים רומנו, לפגוע בשורה של הטבות הניתנות לעובדים במסגרת הסכמי העבודה. בהסתדרות זועמים על כך שרומנו מעלה את אותן דרישות בדיוק, שעליהן ויתר במסגרת הסכם העבודה שנחתם בנובמבר - מה שמצביע לכאורה על חוסר תום לב מצידו.

למעשה, רומנו מבקש לקצץ בשמנת: בעיקר בכרטיסים המוזלים לבני המשפחה. עד היום בני משפחה של עובדים באל על יכלו לרכוש כרטיסי טיסה בעלות של 50% מהמחיר הרגיל וזאת ללא הגבלה ובנוסף לכרטיסי החינם שמקבלים העובדים בעצמם. כעת, רומנו מבקש להגביל את מספר הכרטיסים לשניים בשנה לכל נפש במשפחה, כאשר הורים לעובדי החברה יוגבלו לכרטיס אחד בשנה.

בוועד מודים שעד היום היה עיוות, אך הם מוכנים להגבלה של שלושה כרטיסים מוזלים לנפש, לרבות עבור ההורים. רומנו דורש עוד כי עובדים חדשים שנקלטו בחברה החל מתחילת יולי, ישלמו מעתה מס על כל כרטיס. גם לכך העובדים מתנגדים נחרצות.

רומנו מבקש לחסל גם את התופעה בה עובדים בחברה זוכים לאחזקת רכב, למרות שהם משתמשים בהסעות שמארגנת אל על. בנוסף, הוא מבקש מהעובדים החדשים להשתתף במימון הארוחות בהתאם לגובה המשכורת.

יו"ר הוועד, יוסי לוי, לא מבין את המנכ"ל. לוי אמר הבוקר ל"גלובס": "עובדים שמקבלים אחזקת רכב לא צריכים את ההסעה, הם נוסעים בה רק אם הרכב מתקלקל או אם היו צריכים לתת אותו לבן או לאישה. ההסעה לא משתלמת כי צריך לקום בבוקר שעה קודם בגלל הסיבוב הארוך שהיא עושה".

הקרב על השמנת

לכאורה, רומנו נמצא עם הגב אל הקיר: בדיוק בשיא עונת הנסיעות, ההסתדרות מכריזה על סכסוך עבודה שיאפשר לעובדים לפתוח בעיצומים בתוך 14 ימים על פי חוק. מצד שני, גם העובדים נדחקו אל הקיר, בזכות המשוואה שהציב להם רומנו: או פגיעה בשמנת או פיטורי עובדים זמניים.

על פי ההסכמים הקיבוציים בחברה, רומנו לא יכול לפגוע בהטבות העובדים ללא הסכמתם. ואולם, ההסכמים מאפשרים לו לעשות אחת משתי אפשרויות: לצמצם את פעילות החברה (למשל, סגירת קווים) או לפטר עובדים שאינם קבועים, גם אם הם מועסקים מספר שנים. אם העובדים יבחרו באלטרנטיבה השנייה, הם יצטיירו כמי שמכרו את העובדים החלשים רק כדי לשמור על הלוקסוס של הוותיקים.

אם בוועד ובהסתדרות יעדיפו פיטורים על פני פגיעה בהטבות, זה לא יהיה תקדימי: בהסכם העבודה האחרון שנחתם בנובמבר, הם הסכימו לפיטורים של 30 עובדים קבועים תמורת הסכמתו של רומנו לוותר על דרישותיו האחרות בנוגע להטבות.

ההנהלה: העובדים חיים בבועה

בהנהלת אל על מסתכלים לצדדים וטוענים שבוועד העובדים חיים כנראה בבועה. תראו איך בבריטיש אירוויס מפטרים מאות עובדים, אומרים בהנהלה, תסתכלו גם על הפיטורים בקונטיננטל איירליינס. בוועד העובדים, לעומת זאת, סבורים כי מי שחי בבועה זה רומנו בעצמו: "הוא מספר לכולם שהוא ויתר על סמנכ"ל וקיצץ 20% בשכר שלו, אבל בפועל מאז שהוא נכנס לתפקיד גדל מספר הסמנכ"לים מ-6 ל-11", טוען לוי. "הצעתי לרומנו שכל סמנכ"ל שמרוויח מעל 100 אלף שקל בחודש יסתפק 'רק' ב-100 אלף, אבל רומנו סירב", הוא מוסיף.

לוי, שנחוש להוכיח שההנהלה לא מכירה כנראה את הביטוי "נאה דורש, נאה מקיים", מספר עד כמה הנהלת החברה לא יעילה בעצמה. "בפעם האחרונה שאנשי צוות האוויר קיבלו מדים ייצוגיים, בהנהלה הבחינו אחרי חודשיים שבאבזם של החגורה אין סמל של אל על. מה הם עשו? הלכו וקנו עוד 2,500 אבזמים חדשים, העיקר שיהיה סמל. הרי כל שנתיים מחליפים את המדים, אז לא יכלו לחכות עוד קצת? מי בכלל מסתכל לטייסים על החגורה?"

רומנו: "לא ביקשנו לפגוע בשכר אלא בתנאים נלווים שאינם מקובלים במשק"

רומנו אמר היום בתגובה: "סמנכ"לים באל על משתכרים בסדרי גודל פחות מסמנכ"לים בתפקידים המקבילים במשק הישראלי בחברות בסדר גודל של אל על. ב-2008 לא נהנו הסמנכ"לים באל על לא מבונוסים והטבות נוספות, כפי שנהנים סמנכ"לים במשק בחברות מקבילות, וזאת למרות האחריות הבלתי נמדדת והעצומה המוטלת על כתפיהם, יום יום, שעה, שעה, 365 ימים בשנה. עם זאת הצהירה הנהלת החברה כי על כל אחוז התייעלות של עובדי אל על תתייעל ההנהלה באופן מיידי פי שניים ואף יותר".

"הנהלת אל על עושה הכל על מנת להימנע מפיטורי עובדים", הוסיף רומנו. "לא ביקשנו לפגוע בשכרם של העובדים, אלא בתנאים נלווים שאינם מקובלים בשום מקום עבודה אחר במשק בחברות פרטיות".

אל על