שני יועצי השקעות בבנק הבינלאומי חשודים שמעלו במיליוני שקלים בכספי לקוחות

כך עולה מחקירת רשות ני"ע ■ בין הלקוחות המרומים: מפעל הפיס, הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים וסאמיט קפיטל ■ השיטה: ביצוע עסקאות מתואמות בין חשבונות התאגידים לבין החשבונות הפרטיים של היועצים

שני יועצי השקעות בבנק הבינלאומי , יעקב קאופמן ונתנאל שרון, חשודים במעילה בהיקף מאות אלפי שקלים בכספי לקוחות עסקיים - כך עולה מחקירה שביצעה רשות ניירות ערך במסגרת שורת חקירות שחשפו מנהלי השקעות אשר מעלו באמון לקוחותיהם.

בתקופה הרלוונטית לחקירה, ינואר 2007 עד יולי 2009, הועסקו השניים כיועצי השקעות במחלקת מסחר תאגידי בבנק. במסגרת עבודתם סחרו השניים באופציות, מניות ותעודות סל וכן באג"ח ממשלתיות שנסחרות בבורסה בתל-אביב.

מחקירת רשות ניירות ערך עולה כי השניים חשודים שניצלו את נגישותם לחשבונות המשויכים לתאגידים גדולים "בעלי כיס עמוק" שלהם חשבונות בבנק הבינלאומי, והוציאו במירמה את כספי התאגידים לחשבונותיהם האישיים.

השניים חשודים בעבירות של תרמית בניירות ערך, עבירות עובד חבר בורסה, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, הלבנת הון ועבירות על חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות.

עסקאות מתואמות

על-פי החשד, שני היועצים השפיעו בדרכי תרמית על שערי ניירות הערך שבהם סחרו. שיטת הפעולה שנקטו היתה כזאת: היועצים ביצעו עסקאות מתואמות בין חשבונות התאגידים המרומים לבין החשבונות האישיים שלהם, כך שחשבונות התאגידים מכרו את ניירות הערך בזול לחשבונותיהם האישיים. לאחר מכן, בהפרשי זמן של דקות בודדות, קנו החשבונות המרומים בחזרה את ניירות הערך במחיר גבוה יותר מהחשבונות האישיים, תוך שינוי בשער ניירות הערך לשם קידום מטרותיהם ולשם יצירת רווחים עצמיים.

מממצאי החקירה עולה כי כתוצאה מהפעילות התרמיתית קאופמן הפיק לעצמו רווחים בגובה של יותר ממיליון שקל על חשבון החשבונות המרומים. הרווחים שהפיק לעצמו שרון, על-פי החשד, הגיעו למאות אלפי שקלים.

בין החשבונות שמהם משך קאופמן כספים נמצאים, על-פי החשד, חשבון מפעל הפיס, קרנית - הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, החברה לפנסיה מוקדמת חיפה וסאמיט קפיטל. משני החשבונות האחרונים חשוד גם שרון כי משך כספים.

קאופמן, ששיתף פעולה בחקירה, נשלח למעצר-בית, ואילו שרון, שהעדיף לשמור על זכות השתיקה, יישאר במעצר.

השופט דן מור אמר בהחלטתו: "ברור כי שתיקתו של החשוד בחקירתו יוצרת לחוקרים קשיים ומחייבת אותם לפעולות חקירה נוספות. אין חולק כי שחרורו של החשוד עשוי להביא לשיבוש החקירה ולתיאום עדויות עם מעורבים אחרים, שחלקם הם בני-משפחתו".

עם זאת, השופט האריך את מעצרו של שרון עד מחר (ה') בערב - ולא ב-3 ימים כפי שביקשה הרשות. הבנק הבינלאומי אישר את דבר החקירה ומסר כי הוא משתף פעולה באופן מלא ומסייע לחוקרים ככל שנדרש.

מעילה באמון

נציין כי חקירה זו מתווספת לשרשרת חקירות של הרשות שחשפה מעילה באמון ובכספים מצד מנהלי השקעות. בין המקרים הבולטים הקודמים: מיכאל גביש (שנחשד ברכישת מניות במירמה עבור דב לאוטמן), אילן מורגן ("מיידוף הישראלי"), אלון נאור, מידד דבש, ירון גואטה ואלון שרון (מיובנק) ועמי גורבץ.

עו"ד גיל דחוח ממשרד ברם-דחוח מסר בשמו של נתנאל שרון: "למרשנו הסברים וטענות ביחס לחשדות כלפיו. אנו מציעים לא להיחפז למסקנות בשלב מוקדם זה".