המאבק הפאתטי של ביל גייטס

על ההפסד הידוע מראש של יאהו ומיקרוסופט, במאבקן נגד המונופול של גוגל

הסכם שיתוף הפעולה בתחום החיפוש בין מיקרוסופט ליאהו הוא עוד פרק במלחמה הבלתי נגמרת בין ענקית התוכנה מרדמונד לבין ענקית החיפוש גוגל. אבל כמו במאבקים אחרים על שוק החיפוש באינטרנט, גם כאן צפויה מיקרוסופט לנחול הפסד לגוגל. וההפסד, כנראה, ידוע מראש.

על פי הסכם השת"פ עם מיקרוסופט, יאהו תחדל להשתמש במנוע החיפוש שלה ותשתמש בבינג (bing) - מנוע החיפוש שמיקרוסופט העלתה לאוויר רק לפני חודשיים. יאהו לקחה פה סיכון גדול מדי, שכן עם כל הכבוד לבינג, הוא עדיין לא הוכיח את עצמו. נתח השוק שהשיג מאז עלה לאוויר בסוף מאי השנה (5%) הוא בעיקר תוצאה של באזז תקשורתי, כמו מוצרים אחרים עם תחילת דרכם בשוק, ולא תוצאה של איכות בחיפוש.

אם נסתמך על הניסיון הקודם של מיקרוסופט ליצור מנוע חיפוש חדשני ומשוכלל - בדמות Live Search - לא בטוח עד כמה חכם המהלך של יאהו לשים את הלקוחות שלה בידיה השמנוניות של מיקרוסופט. ברור, יש ליאהו כאן פוטנציאל כספי מהכנסות פרסום אבל איכות מנוע החיפוש של מיקרוסופט היתה צריכה לעמוד גם היא לנגד עיניהם של בכירי יאהו, כשהחליטו על העסקה.

כנראה שהמצב הכלכלי של יאהו בתקופה האחרונה, לצד העובדה שהיא מרגישה שהיא מאבדת מעט את הרלוונטיות שלה בעולם האינטרנט, היו מכריעים יותר מאיכותו של בינג.

גם אם לא נתהה על קנקנו של בינג ויכולות החיפוש שלו, הניסיון של מיקרוסופט ויאהו לאחד כוחות כדי לקרוא תיגר על מונופול החיפוש של גוגל עשוי להתברר בהמשך כפאתטי. גם אם מאחדים את פוטנציאל הגולשים של מיקרוסופט ויאהו לפי נתחי השוק שלהן (5% ו-9% בהתאמה), זה עדיין לא מגרד את הנתח העצום של גוגל (82%).

מיקרוסופט ויאהו מנסות לחפש את עצמן במלחמה האבודה מראש מול גוגל. גם אם בינג יתברר בהמשך כמנוע חיפוש יעיל ואיכותי, הוא באמת יתקשה להביס את ההגמוניה של גוגל בתחום, בדיוק כמו שמערכת ההפעלה החדשה של גוגל "כרום OS" תתקשה לדגדג את "חלונות" של מיקרוסופט.

ככה זה כשמיליוני משתמשים בעולם לא מכירים מנוע חיפוש אחר זולת גוגל גם אם במנוע חיפוש אחר, יש סיכוי שימצאו את מבוקשם. לכו תסבירו להם שיש אלטרנטיבה במרחק נגיעה, כשגוגל הוא ברירת המחדל היחידה עבורם. *