ביבי חדש בארבעה מהלכים

5 אנשים ו-3 תפקידים, עשויים לשנות את הכיוון שבו התנהלה הקדנציה עד כה

מי שנתקל השבוע בבנימין נתניהו במסדרונות הכנסת לא יכול היה שלא להבחין בזחיחות שעל פניו. חוק מופז עבר בקריאה הראשונה, ולרפורמה במינהל מקרקעי ישראל הובטח רוב.

נתניהו מחה את הבושה שהיתה מנת נחלתו בשבוע שעבר. הוא עשה זאת למרות המחאות הקולניות של השר מיכאל איתן, למרות השתיקות של השרים מרידור ובגין, ולמרות שיושב ראש הכנסת ממפלגתו, רובי ריבלין, הפנה לו עורף ועזב את המליאה בעת ההצבעה.

ביבי כופף את כולם. ולמרות הניצחון קצר המועד והחיוכים, הבעיות לא נעלמו. הן רק נדחו לשעה קלה. הלשכה המבולגנת עודנה שם, גם חילוקי הדעות עם ארה"ב, ואפילו נתניהו יודע שהתמיכה הציבורית בו ובממשלתו שברירית.

בארבעה מהלכים הוא יכול להפוך דף ולהתחיל כמעט מחדש את הקדנציה.

אביב בושינסקי / צלם יחצ
מהלך ראשון - אביב בושינסקי

למנות בהקדם אדם שינהל את ראש הממשלה עצמו ויעשה סדר בלשכה. נתניהו מנסה לנהל את עצמו, ובינתיים זה לא מבריק. את מי ימנה? שאלה טובה. נתניהו חשדן והוא זקוק לאדם שיכול לבטוח בו. מישהו באופי ובסדר הגודל של אביב בושינסקי למשל.

בושינסקי עבד איתו שנים והוא מכיר את נתניהו טוב מכפי שנתניהו מכיר את עצמו. לראש הממשלה דרוש אדם עם שכל ישר ועוצמה שיכול לשים לו ברקסים ולומר לו דברים שלא ינעמו לאוזניו. נתניהו התרגל לשמוע מאנשיו בעיקר מחמאות. וזו בעיה. הברדק בלשכת ראש הממשלה חייב להסתיים, ורק דמות מבחוץ תוכל לו. אפילו אם האיש ידרוך על רגליהם של כל היועצים כולם. זה בדיוק מה שנתניהו צריך.


יצחק מולכו
מהלך השני - יצחק מולכו


מינוי שליח דיסקרטי ואמין לממשל האמריקני. עם כל הכבוד, שר הביטחון אהוד ברק שמינה עצמו לשליח לשעה קלה איננו האיש. זה יכול להיות איש אמונו של נתניהו, עו"ד יצחק מולכו, או כל אדם אחר.

חשוב שברגע שהשליח הזה יתקשר לוושינגטון ויודיע שהוא בדרך, הדלתות יפתחו בפניו. הדעת אינה סובלת שלא יהיה לנתניהו את הוייסגלס או הטורבוביץ' שלו, שיעמדו בשמו מול הממשלץ

אופיר אקוניס - הליכוד
מהלך שלישי - אופיר אקוניס

הדבר השלישי שצריך נתניהו לעשות הוא להחליף יושב ראש קואליציה. בליכוד יש קונצנזוס שח"כ זאב אלקין אינו מספק את הסחורה. בשבועיים האחרונים מלאה התקשורת בגעגועים לימי גדעון סער. סער עכשיו עסוק, ומוטב שימשיך להעמיק בעבודתו במשרד החשוב שעליו הופקד.

חברי הסיעה שלא מונו לשרים, כולם חדשים בכנסת, אך גם החלפתו של אלקין באופיר אקוניס תשפר את התנהלות הקואליציה שלו במושב החורף אחרי החגים. ואם היה לנתניהו אומץ, הוא היה מציע לשר גלעד ארדן להתמקד בפעילותו במשרד להגנת הסביבה ומציע את תפקיד השר המקשר בין הממשלה לכנסת למיכאל איתן. איתן הוא שועל פרלמנטרי ותיק מארדן, ויחד עם אקוניס ייטיב לבנות לנתניהו קואליציה מתפקדת.


גלעד שליט
מהלך רביעי - גלעד שליט

המהלך הרביעי הוא הקשה מכולם. אחריו נתניהו לא רק ידבר על מנהיגות, אלא גם יראה כמנהיג: החזרתו של גלעד שליט. 120 יום אחרי כניסתו ללשכת ראש הממשלה יכול יו"ר הליכוד להרשות לעצמו לשלם מחיר שאולמרט לא היה מסוגל.

הציבור בשל לתשלום מחיר גבוה, ונתניהו יוכל להתגבר על ביקורת ציבורית מימין. במינויו של חגי הדס קבע למעשה נתניהו שהוא מקבל את העיקרון של חילופי אסירים תמורת גלעד. השלמה מהירה של עסקה, גם אם תהיה כואבת, תיתן לו אשראי ציבורי עצום. הציבור יישא אותו על כפיים. מנהיגות איננה חוק מופז. מנהיגות היא החזרת גלעד שליט.

אם יצליח נתניהו בכל ארבעת המהלכים, ניתן יהיה לומר עליו בפשטות yes, he can.

זה תלוי רק בו.

הכותב הוא מגיש "הכל דיבורים" ברשת ב' של קול ישראל, והפרשן הפוליטי של הערוץ הראשון