בלדה לרחוב הירושלמי

רחוב עזה, העורק הראשי של שכונת האליטות רחביה בירושלים, מתעורר מתרדמת החורף שלו בזכות בתי-קפה, מסעדות ומעדניות המניצים לאורכו ■ שיטוט של בין ערביים ברחוב בחסות אוויר הפסגות הירושלמי הוא בהחלט מעשה מומלץ

הסושי הכשר הראשון - "סושי-בר רחביה"

סושי בר רחביה / צלם איל יצהר


שנים נהגו האמריקנים הדתיים של ירושלים להביט במסעדת הסושי הלא כשרה "סאקורה" בעיניים כלות, ולדמוע מגעגועים לסושי כשר בניו-יורק. אלה שממש לא עמדו בתשוקה לסושי איכותי נהגו להזמין בסתר מהמסעדה הביתה, לאכול ולבכות מהטעמים ומייסורי מצפון.

לאחרונה בא לציון גואל, בדמות "סושי-בר רחביה" האסייתית הכשרה שנפתחה לאחרונה ברחוב עזה. לפי כמות הסועדים ניכר כי המקום בפירוש עונה על צורך של קהל דתי ואמיד לסושי כשר ולמקום נעים ולא מתיימר. משעות הערב המוקדמות שוקק הסושי-בר המונים, שכמו נלקחו מהסט של הסדרה "סרוגים".

התפריט מגוון ופונה למכנה משותף רחב מאד - מנות חמות של נודלס, עוף ובשר. מרקים ומוקפצים מככבים במנות גדושות על צלחות גדולות. באגף הסושי יש כמובן דגים נאים, אבל הכוכבים האמיתיים כאן הם רולים המטוגנים, ממולאים בדגים מבושלים ועטופים בבטטות ובשאר ירקות קריספי. והטעם? כנראה שגם קולינריה היא עניין של גיאוגרפיה. בעוד אנחנו מעט עיקמנו את הפה לנוכח המפגש עם הטעמים הלא מעודנים, הקהל המקומי נראה שבע וטוב לבב.

סושי-בר רחביה - רחוב עזה 29, ירושלים. טלפון: 02-5667477, כשר. מחירים לדוגמה: מנות עיקריות: 44-68 שקל, סושי: 14-33 שקל

וופל רווי אלכוהול - "דולצ'ה בר ופל"

דולצה בר ופל / צלם איל יצהר


אם חשבתם שוופל בלגי הוא מוצר חורפי מובהק, הנאכל בחסות טיפות הגשם המצליפות בקור הירושלמי, כנראה שמזמן לא ביקרתם בלילה קיצי בירושלים. נכון שהגשם לא מצליף, אבל הצינה בערב בהחלט מחייבת כסות נאותה והבטן בהחלט מסוגלת לחשוב על מזון חמים, מתוק ומנחם. מלבד בריסל, נראה שירושלים היא בירת הוופל הבלגי, המתהדרת במותגי ופל מיתולוגיים כמו "הוופל של בבט".

מקום מצטיין נוסף, המתמקד בריבועים המתוקים הוא "דולצ'ה" מקום זערורי ונחמד, הצבוע בצבעי מסטיק גלידה. המקום שייך ליוסי אציל - איש עסקים ביום ורוקח ופלים בלגים מענגים בערב. בגומחה קטנה ברחוב, מספק אציל מדי ערב ללקוחות מוטרפי מאנצ'יס שלל מגרה וריחני של בלילה מתוקה שהתקשתה לכלל ריבועים בטוסטר. את הוופלים הוא מושח ובוזק בשלל תוספות מתוקות החל מהבנאלי והפשוט כמו חמאה ומייפל, ריבת חלב, שמנת, קינמון, אגוזים או פירות יער ועד להברקה פרטית משלו בדמות תוספות אלכוהוליות לוופל.

ופל בייליס, שמבורד, דרמבוי או פרנג'יליקו הם ופלים הנמשחים בקרם קרם מתוק מעורבב בליקר האלכוהול המבוקש. ופל הבית הוא ופל "נועה" המצופה בשוקולד לבן, שוקולד מריר וקרם אגוזים ומאחורי שמו, סיפור נחמד.

דולצ'ה בר ופל -רח' עזה 26, ירושלים. טלפון: 02-5664203. מחירים: 27-39 שקל

קרפ באווירה שכונתית - "קיוסק בר זיגמונד"

קיוסק בר זיגמונד / צלם איל יצהר


בעוד טרנד ה"קיוסק-קפה" שבשדרות התל-אביביות עושה חייל, נטוע במקומו שב"רחביה" מזה מספר שנים, ללא הוד והדר, הקיוסק-בר "זיגמונד".

מדובר באחד הקיוסקים הבודדים בירושלים, המצטיין באופי מיתולוגי וזרוק מעט וקהל לקוחות קבועים.

מעבר להיותו סוג של אייקון שכונתי ומקום מפלט לצעירים המבקשים ללגום דרינק של חצות, או לאכול אוכל ביתי, מתמחה בעל הבית, אלברט סוויסה, דמות ירושלמית ידועה, בקרפים מלוחים ומתוקים נהדרים.

הבלילות - מתוקות או מלוחות (בהיעדרו של אלברט, שימו לב שהטבח לא מתבלבל בין הבלילות) מטוגנות במחבת ביתית ומניבות קרפים מהסוג הבצק העבה.

את הקרפים ימלאו עבורכם בפסטו, גבינות, ביצה ועשבי תיבול או בשלל תוספות מעניינות יותר, בצד יוגש סלט רענן והרי לכם מנת רטרו טעימה ומשביעה.

בצהרים יש גם קוסקוס טעים, מרק קובה חמוסטה ירושלמי צמחוני ומג'דרה המוגשת עם סלט עגבניות, עשבי תיבול וטחינה גולמית.

קיוסק בר זיגמונד - רחוב עזה פינת הארי. אין טלפון. כשר. מחירים לדוגמה: 24-34 שקל עבור קרפ

החומוס של עזה - "בין עזה לברלין"

בין עזה לברלין / צלם איל יצהר


ואיך אפשר לכתוב על אוכל בירושלים ללא אזכור של חומוס טוב אחד לכל הפחות. כמובן שגם בסוגיה זאת, ככל סוגיה בוערת אחרת המעסיקה את תושבי העיר, מתחלקים תושבי העיר ופרנסיה לאוהבי הטעמים החמצמצים של החומוס במזרח העיר, לבין חובבי החומוס נטול החמיצות שבמערב העיר.

ה"חומוסייה" השכונתית, השוכנת בקצה רחוב עזה, בהצטלבות הרחובות עזה וברלין, הוקמה לפני כעשור על-ידי ברק גורן ובכך הייתה כמעט לחלוצת עסקי המזון ברחוב.

כיום הומה המקום בצעירים, סטודנטים, אנשי עסקים ובכמה פוליטיקאים שבאים להיזרק באווירה שכונתית על צלחת חומוס מצוין. סודו של החומוס הוא בייצורו במקום, בכל פעם בכמויות קטנות, מגרגרים חמימים של חומוס ומטחינה באיכות טובה ומרקמו הקציפתי והאוורירי. המנה הבסיסית מוגשת עם שמן זית, רוטב הבית, חמוצים ופיתות טריות.

אפשרויות נוספות כוללות תוספות של פול, טחינה, חומוס עם בשר או עם פטריות ובצל. מנת הבית כוללת גם תוספת של כדורי פלאפל וביצה קשה.

"בין עזה לברלין" - רחוב עזה 55. טל': 02-5666786. כשר. מחירים לדוגמה: 10-30 שקל

בגלל האופה - "הלחם של תומר"

הלחם של תומר / צלם איל יצהר


תומר בלס הוא ה-אופה של ירושלים. הצעיר הירושלמי כבש את הבירה בזכות הכנתם הקפדנית של מגוון סוגי לחם משובחים במיוחד, העשויים בעבודת יד ובשיטות מסורתיות. מי שהחל את קריירת הלישה שלו לפני מספר שנים במרתף ביתו, משגר כיום ממאפייתו שבתלפיות עשרות סוגים של לחמים נהדרים ללא שמרים, נטולי משפרי אפייה וללא שומנים וסוכרים למסעדות העיר ולבית הקפה שפתח לאחרונה ברחוב עזה.

לבית הקפה הפעוט צמודה חנות ממכר משכרת בריחות החמים של לחמים הנפלטים לרחוב. בחנות אפשר לרכוש את סוגי הלחם המופלאים, (נסו את השיפון-שאור החמצמץ והנהדר) עשרות סוגים של עוגות, עוגיות, מאפים קטנים מלוחים ומתוקים, קישים ומיני פטיסרי בסגנון צרפתי.

בחוץ יש גם כמה שולחנות וכסאות לישיבה במקום, ותפריט קטן המאפשר לטעום ממגוון הלחמים, המוגשים על קרש "בוטשר" בליווי חמאה, ממרחים וזיתים, לשתות קפה מצוין ולקנח עם עוגת שמרים טובה או עם עוגת הפלאן המיוחדת.

לפי כמות הקהל ההטרוגני של דתיים, חילוניים, אמריקנים ואינטלקטואלים הגודש את המקום, עושה רושם שלמרות חילוקי הדעות וההשקפות בעיר, הלחם של "תומר" נטוע בלב הקונצנזוס הירושלמי.

"הלחם של תומר" - רחוב עזה 30, ירושלים. טלפון: 02-6480751. כשר למהדרין. מחירים: 10-36 שקל

בשר וחלב - רק לא בשבת - "קפה יהושע"

קפה יהושע / צלם איל יצהר


פוליטיקה ואוכל הולכים יד ביד בעיר הקודש. מאחר שהנושא סבוך כמעט כמו נפתולי העיר עצמה, מוטב לכם לוותר מראש על קושיות היורדות לנבכי הפוליטיקה הקולינרית. זאת המאפשרת למקומות מסוימים בעיר להיות פתוחים בשבת, להגיש חזירים ושרצים לעומת מקומות המוכנים מראש לוותר על התרסות גסטרונומיות לא כשרות, תמורת האפשרות הכמעט בלתי אפשרית, להעניק לתושבים החילוניים מקום נחמד לשבת בו בשישי-שבת.

אחד המקומות החדשים הללו, שנכון להיום, טרם הצליח להבקיע את חומת התנגדות לפתיחתו בשבת, אם כי מגיש מאכלים לא כשרים, הוא "קפה יהושע" שהקימו שני צעירים ירושלמים חילוניים. השניים ניסו להביא עימם לשכונה נופך צעיר ועכשווי, בדמות מקום המעוצב כמו בר-דיינר אמריקני בעיירת נופש קטנה.

בדיינר, כמו בדיינר, התפריט לא כשר ו"ביהושע" הוא מציע ארוחות טובות ומושקעות עם "טוויסט" ייחודי כמו: נקניקיית יהושע בעשייה ביתית עם "שפצלה", סנדוויץ' "פילי" עם נתחי בשר וגבינה ואפילו כריך נוטף כדורי בשר מוקרמים בגבינת צ'דר. אם ימשיך ויישמר הסטטוס-קוו הנוכחי של המקום, אפשר לסמן "וי" חלקי על עוד מקום מוצלח ולא כשר בירושלים.

קפה יהושע - רחוב עזה 17, ירושלים. טל: 02-5632898. לא כשר. סגור בשבת. מחירים לדוגמה: מנות עיקריות בין 40-80 שקל