לקראת סיום ההתערבות של בנק ישראל במט"ח: שטייניץ וברוש דנו בדרכים למנוע המשך ירידת הדולר

ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, מודאג מאוד מירידה של 2% בדולר בשבוע שעבר, ירידה של 3.3% בחודש יולי ו-10.6% מסוף אפריל ■ באוצר מתנגדים לביצוע עסקאות סוואפ ופורוורד על החוב החיצוני של ישראל הנקוב בדולר ■ HSBC: הדולר ייחלש ל-3.7 שקלים תוך 5 חודשים

שר האוצר יובל שטייניץ נועד ביום שישי האחרון עם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, על מנת לדון בעתידו של שער החליפין של הדולר לאחר סיום ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט''ח. כך נודע ל"גלובס".

ברוש, המכהן גם כנשיא הארגונים הכלכליים בישראל, מוטרד מאוד מהנפילה שרשם המטבע האמריקני בימים האחרונים. בהתאם לציפיות בשוק, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר צפוי להפסיק בטווח הקצר את תוכנית רכישות המט''ח שהוא מבצע כבר 17 חודשים, החל ממארס 2008.

לפי התוכנית, רוכש בנק ישראל 100 מיליון דולרים מדי יום בשוק הפתוח ו-50 מיליון ביום שישי. בתחילה, נמסר מבנק ישראל כי מדובר בתוכנית להגדלת יתרות המט''ח של בנק ישראל מ-28 מיליארד ל-40, אך היתרות הגיעו בחודש שעבר לכ-50 מיליארד, דבר שחייב את בנק ישראל להודות כי הסיבה האמתית לרכישות בחודשים האחרונים היתה תמיכה ביצואנים באמצעות פיחות של השקל מול הדולר.

בבנק ישראל כבר דנים על אסטרטגיית יציאה שצפויה להגיע בקרוב. בינתיים, החל נשיא התאחדות התעשיינים לדון עם שר האוצר על חלופות אחרות למדיניות בכל הנוגע ליצוא ולשער חליפין אחרי שבנק ישראל יפסיק להתערב בו.

לפני שבוע נחשף ב"גלובס" כי מכון היצוא הזמין נייר עמדה המבקש להביא חלופות כאלו. לפי הנייר, שהוכן על ידי חברת חיסונים פיננסים, הדולר צפוי להגיע לרמה ל 3.5-3.6 שקלים לדולר, אחרי הפסקת התערבות של בנק ישראל.

בעקבות כך, הציעה חיסונים פיננסים לבצע פעולות גידור על החוב (באמצעות עסקאות סוואפ ופורווארד) על החוב החיצוני של ישראל הנקוב בדולר, על מנת להשפיע על שער החליפין.

באוצר הביעו התנגדות למהלך בטענה כי פעולות הגידור שהתבצעו בעבר היו לצורך הפחתת החוב ולא חיזוק הדולר. כמו כן, טענו באוצר כי פעולות גידור אינן הכלי המתאים והיעיל לטפל בדולר וכי הן טומנות בחובן סיכונים רבים.

[לאתר המט"ח]