ביהמ"ש מינה מנהל עיזבון משום שהיורשת סירבה לרשום על-שמה את הירושה

בית המשפט לענייני משפחה בכפר-סבא מינה את עו"ד מוטי אסיף למנהל עיזבון זמני של אדם שנפטר לפני 10 שנים, וזאת משום שבתו היורשת מסרבת לרשום את נכסי הירושה על שמה כדי להבריחם מנושיה

בית המשפט לענייני משפחה בכפר-סבא מינה את עו"ד מוטי אסיף למנהל עיזבון זמני של אדם שנפטר לפני 10 שנים, וזאת משום שבתו היורשת מסרבת לרשום את נכסי הירושה על שמה כדי להבריחם מנושיה.

בנק מזרחי-טפחות טען כי הבת היא היורשת היחידה של המנוח, והוא מנהל נגדה תיק הוצאה לפועל (בשל פסק דין בו זכה נגדה), שהחוב בו עומד על כ-5.4 מיליון שקל.

לטענת הבנק, מאז פטירת האב נמנעה בתו מלנקוט בהליכים משפטיים בעניין העיזבון, כדי שנושיה לא יוכלו לממשם. בין היתר היא אינה רושמת על שמה קרקע ברעננה, הרשומות על-שם המנוח ורעייתו. לטענת הבנק, קיים חשש שהיא תבריח את הנכס לצד שלישי.

השופט יעקב כהן ציין כי חוק הירושה מסמיך את בית המשפט למנות מנהל עיזבון "לפי בקשת מעוניין בדבר", וכי נפסק כבר כי נושה של יורש בעיזבון נחשב ל"מעוניין בדבר". למרות זאת, לבית המשפט מוקנה שיקול-דעת אם להיעתר לבקשת נושה, בעיקר כשקיימת התנגדות מצד הבת.

הוא ציין פסיקה מחוזית מלפני כעשור, שלפיה אם הוכיח הנושה קנוניה בין היורשים, או שאחד היורשים מסרב להפעיל את מנגנון דיני הירושה כדי לסכל אפשרות לגבות את חובו מהיורש, וכאשר מינוי מנהל עיזבון זמני אכן עשוי לסייע לנושה לפרוע חלק מחובו של היורש - על בית המשפט להפעיל שיקול-דעת ולמנות מנהל עיזבון.

במקרה זה, פסק כהן, "הימנעותה של הבת במשך למעלה מ-9 שנים לפעול להוצאת צו ירושה אחר המנוח - יש בה משום חסימת זכותו של הבנק מלממש את חובו נגד הבת, כאשר אין ספק כי הפעלת מנהל עיזבון זמני עשוי לסייע לבנק לגבות את חובו מחלקה של הבת בעיזבון".

בצו המינוי הוסמך עו"ד אסיף להגיש בקשה לצו ירושה אחר העיזבון, לכנס את נכסי המנוח ולשמור עליהם. (ת"ע 1110/09).