צה"ל יקצץ 0.2% מתקציבו לצורך "התייעלות"

הרמטכ''ל אשכנזי: "צעד חסר תקדים במגזר הציבורי מתוך מחויבות מערכת הביטחון לאזרחי ישראל על רקע המציאות הכלכלית" ■ משרד האוצר: "צר לנו כי הצבא עוסק ביחסי ציבור במקום בהתייעלות אמיתית"

הרמטכ"ל רב-אלוף גבי אשכנזי אישר בשבוע שעבר את הפרק הראשון בתוכנית ההתייעלות הרב-שנתית של צה"ל ומשרד הביטחון, המכונה "עת האסיף". הפרק עוסק בתחומי האחזקה באוויר וביבשה ומציב יעד חיסכון של מעל 100 מיליון שקל בשנה, כך נמסר מדובר צה''ל.

"לראשונה, בצעד חסר תקדים במגזר הציבורי, יזמו בצה"ל ובמשרד הביטחון בחינה חיצונית ומקצועית של תחומי עשייה רבים ומגוונים", לשון ההודעה. "צעד ראשוני זה נעשה מתוך מחויבות מערכת הביטחון לאזרחי מדינת ישראל לשיפור והתייעלות מתמידים במערכת הביטחון, בייחוד בתקופה זו ועל רקע המציאות הכלכלית".

נזכיר כי תקציב הביטחון הוא הגדול ביותר ועומד בשנת 2009 על יותר מ-46 מיליארד שקלים, כך שמדובר בחיסכון שנתי בסך 0.002% מהתקציבו השנתי השנתי. עם זאת, חשוב לציין כי מערכת הביטחון עדיין דורשת תוספת של 3.7 מיליארד שקל נוספים: 2.5 מיליארד שקל בגין מבצע "עופרת יצוקה", 200 מיליון שקל נוספים בגין חובות העבר ועוד כמיליארד שקל לצורך פעילות מסווגת, עליהם הוסכם בין שר הביטחון, אהוד ברק לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בכך הופך סכום החיסכון לפחות מאלפית.

עוד נמסר מדובר צה''ל, כי התוכנית הייחודית מאגדת בתוכה יוזמות התייעלות במספר רב של תחומים שונים ובחתך מספר זרועות שונות, כאשר המאמץ הינו להגיע ליעד התייעלות כולל של עד 30 מיליארד שקל על פני 10 שנים, בהתאם להחלטת הממשלה אשר אימצה את המלצות ועדת "ברודט". נזכיר כי על-פי אותו "מתווה ברודט" צפוי מערכת הביטחון לקבל תוספת של כ-100 מיליארד שקל בתקופה של 10 שנים.

עוד נמסר מדו''צ, כי הפרק העוסק באחזקה הוא החלק הראשון בעבודת האבחון שנערכה, כאשר תהליכי האחזקה ביבשה ובאוויר מהווים מרכיב חיוני במוכנות צה"ל לחירום ומייצגים חלק משמעותי מתקציבי החילות. לפיכך, התכנית שפותחה עבור תחומי האחזקה מהווה נדבך מרכזי בתכנית הכלל-צה"לית.

במשרד האוצר מסרו בתגובה: "ממשלת ישראל אימצה את דו"ח ברודט שקבע כי משרד הביטחון אמור היה להציג את תכנית ההתייעלות שלו, לאחר אישור משרד האוצר, כבר בנובמבר 2007, כלומר מדובר באיחור של כמעט שנתיים. יתרה מכך, התכנית המוצגת בהודעה זו אינה יכולה להיקרא התייעלות. מדובר בסכומים זניחים שאין כל סיכוי כי יעמדו בתוואי שאושר בממשלה - חיסכון של כ-30 מיליארד שקל בתוך 10 שנים. צר לנו כי הצבא עוסק ביחסי ציבור במקום בהתייעלות אמיתית".