המשטרה: להעמיד לדין את ליברמן בגין שוחד והלבנת הון

חשוד כי קיבל מיליוני דולרים כשוחד מאנשי עסקים, ובהם מרטין שלאף ומיכאל צ'רנוי, דרך חשבונות בנק פיקטיביים בחו"ל ■ לפי החשד הכספים שימשו למימון קמפיינים פוליטיים, בתמורה לקידום ענייני המשחדים בישראל

המשטרה ממליצה להעמיד לדין את שר החוץ ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ומעורבים נוספים בפרשה בגין קבלת שוחד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים, שיבוש הליכי משפט, הטרדת עד והלבנת הון.

ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב יואב סגלוביץ, אימץ את המלצת צוות החקירה. כבר לפני מספר ימים הועבר תיק החקירה למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה (שליוותה את החקירה) לכתיבת חוות-דעת שתועבר לבחינת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אולם פרסום ההודעה על סיום החקירה עוכב משום שליברמן שהה בחו"ל בשליחות ממלכתית.

מזוז, שעקב מקרוב אחר החקירה ועודכן במתרחש בה כל העת, צפוי לאמץ את המלצות המשטרה, לפחות ברובן המכריע. החקירה נוהלה על-ידי צוות מיוחד בראשות מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה, תנ"צ שלומי אילון.

ליברמן חשוד כי קיבל מיליוני דולרים כשוחד מאנשי עסקים, ובהם מרטין שלאף ומיכאל צ'רנוי, דרך חשבונות בנק פיקטיביים בחו"ל. לפי החשד, הכספים שימשו למימון קמפיינים פוליטיים, והתמורה היתה קידום ענייניהם של המשחדים בישראל.

בהודעת המשטרה נאמר כי החוקרים התחקו אחר תנועות כספים בהיקף של מיליוני שקלים, שהועברו מגורמים שונים אל חברות וחשבונות בנק שליברמן עמד מאחוריהם, כאשר המערך הכספי המורכב והמסועף כלל חשבונות בנק וחברות-קש בארץ ובחו"ל, שבחזיתם הוצבו אנשים המקורבים לליברמן, וזאת במטרה להסתיר את זהותו.

מלבד ליברמן נחקרו בפרשה בתו, מיכל גלון-ליברמן; פרקליטו, עו"ד יואב מני; אליעזר שולדינר, בנו של יוסף שולדינר, מחבריו הקרובים של ליברמן; שרון ודוד שלום, ראש מטה ההסברה של ליברמן בעבר ובנו; מוריס ניסן, מקורבו של ליברמן; ואנדי בויאנג'יו, שניהל שתי חברות שעל-פי החשד הקים ליברמן באמצעות בתו ועוזרו. 5 האחרונים קשורים לעסקיו של ליברמן.

עדיפות עליונה

בתוך כך הודיעה היום (א') הפרקליטות לבג"ץ כי הטיפול בתיק ליברמן ייעשה מתוך מתן עדיפות עליונה, על מנת להעבירו בהקדם האפשרי לשולחנו של היועץ מזוז. עם זאת, ציינו בפרקליטות, גם בתיק זה סביר שיהיה צורך בביצוע השלמות חקירה נוספות על-ידי המשטרה.

הדברים נמסרו במסגרת הודעת עדכון של המדינה בעתירת ליברמן לחייב את מזוז לקבל לאלתר החלטה בעניינו, לנוכח החקירה הממושכת.

החקירה שהסתיימה כעת נולדה בעקבות חשדות שעלו ממסמכים חדשים שהועברו לגורמי האכיפה בסוף שנת 2005, ושבגינם הורה היועץ מזוז באפריל 2006 על פתיחת תיק חקירה חדש בעניינו של ליברמן, שעסק בחשדות לביצוע עבירות של קבלת שוחד, הלבנת הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

באוגוסט 2008 החליט מזוז לגנוז את תיק החקירה הקודם נגד ליברמן, שנפתח ב-2001 בעקבות דו"ח מבקר המדינה, ועסק בחשדות לעבירות על חוק מימון מפלגות, בחשדות לעבירות מירמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד בנוגע למפלגת "ישראל ביתנו", ובחשדות לקבלת שוחד מדוד אפל. התיק נגנז מחוסר ראיות מספיקות. היבטים מסוימים מתיק החקירה הקודם, שהיתה להם זיקה לחשדות שנחקרו במסגרת התיק החדש, לא נגנזו, ונבחנו במסגרת התיק החדש.

במסגרת החקירה נחקרו עשרות חשודים ועדים בארץ ובחו"ל, נתפסו אלפי מסמכים בארץ ובוצעו 5 חיקורי דין פרונטליים במדינות שונות בחו"ל, שאף הניבו מסמכים רבים.