נתנו לכץ לשמור על השמנת

ח"כ חיים כץ פועל בתוך ניגוד אינטרסים חריף ועושה זאת בחריצות, במהירות ובשקיקה

ח"כ חיים כץ פועל ומשגשג בלב ליבו של ניגוד אינטרסים חריף. הוא עושה את זה בחריצות, במהירות ובשקיקה כמי שאצה לו הדרך. כץ רוצה להספיק כמה שיותר, וכמה שיותר מהר, כדי למלא את עצמו ואת אנשיו ובוחריו בעוד ועוד מתנובות השמנת שהכנסת יכולה להעניק.

כץ, בן 61, הוא עובד התעשייה האווירית מצעירותו. מאז 1993 הוא משמש כמזכיר הארגון הארצי, כלומר ראש ועדי העובדים בתעשייה האווירית. מה שנותן לו תמיכה מותנה בתוצאה של 16,400 עובדים, אלפי גמלאים, עשרות אלפי בני משפחה שנהנים מהחברה הנשלטת על ידי עובדיה. תע"א כמו חברת החשמל, רק בשקט. את השקט מוביל זה שנים כץ עצמו, הוא יודע היטב למה.

חיים כץ / צלם: איל יצהר

הפריסה של ממלכת כץ

ב-1998 ייסד את סיעת "עוז", של עובדי התעשייה האווירית, בהסתדרות. ב-1999 נבחר לכנסת מטעם "עם אחד" של עמיר פרץ, בקולות עובדי התע"א ובני משפחותיהם. באותה עת נפתחה נגדו חקירת משטרה בחשד לשימוש במתקני ונכסי התעשייה האווירית למטרת הבחירות. ב-2003, אחרי סכסוך עם פרץ, הצטרף לליכוד וכיהן מטעמו בכנסת ה-16. בבחירות 2006 הגיע למקום 13, נשאר כועס בחוץ, אבל שבעה חודשים אחרי כן, עם פרישת נתן שרנסקי, חזר בשמחה לכנסת. בבחירות האחרונות בהסתדרות, כאשר ניצחה סיעת "עוגנים" של עופר עיני, העבודה, חבר אליו חיים כץ, הליכודניק, וסיעת "עוז" של התעשייה האווירית היתה לשותף הקואליציוני הבכיר של עיני.

וכל הזמן הזה מקפיד כץ הקפדה יתרה להיות בו זמנית גם יו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת, המעביר חוקים שבעיקר נוחים לאנשים שהוא מייצג, הוא עובד התעשייה האווירית בחופשה ללא תשלום (חל"ת), הוא ראש הוועד, בשימושו משרדים, ציוד וצוותים ב"בניין המוסדות", שבבעלות התעשייה האווירית. הוא גם האיש שמכניע, זה שנים ארוכות, כל אפשרות של האוצר, משרד הביטחון, רשות החברות והנהלת התעשייה האווירית לבצע איזשהו שינוי בחברה. גם הנוכחיים, מנכ"ל התע"א יצחק ניסן והיו"ר יאיר שמיר, מקפידים לכבד אותו, להתבטל בפניו, ולשאול את דעתו בכל דבר, אפילו כשמדובר בהכנת תשקיף להנפקת אג"ח. הם יודעים למה.

מחזיק את העולם המדושן בזקנו

לכ"ץ יש מצד אחד יש לו בנימין נתניהו, ראש הממשלה, שנוכחותו של כץ מבטיחה לו תמיכת עובדי התע"א על בני משפחותיהם. בפריימריס האחרונים לליכוד, הגיעו לקלפיות אוטובוסים עם כ-8,500 מתפקדים מאורגנים (נכנסו בלי לעמוד בתור ודחפו מצביעים אחרים אחורה) עם רשימות מסודרות לבחירתם של גדעון סער, ישראל כץ, לאה נס ויולי אדלשטיין.

אומרים שהיתה גם רשימה שחורה, לא כתובה, בה הנחיה לא לבחור בדן מרידור, בוגי יעלון ויובל שטייניץ, שאכן נדחקו אחורה ברשימה. כך בנה חיים כץ את ראשות הרשימה בליכוד. אבל גם העבודה ועופר עיני כנועים למאווייו. עיני צריך אותו כשותף קואליציוני בהסתדרות, הם עובדים טוב ובשקט ביחד, עיני מכופף את נתניהו בעסקת החבילה וכץ מעביר רק הצעות חוק שנראות לו כטובות לו ולבוחריו. אהוד ברק ואנשיו, כולל כמה מהמורדים בעבודה כמו אופיר פינס ושלי יחימוביץ', צריכים אותו ומתמסרים לו כי הוא חבר של עופר עיני, האיש החזק במפלגה, זה שההמלצות שלו בנו את רשימת העבודה, זה שהכניס אותה לקואליציה.

להיפרד מכד השמנת

זה לא סתם שכץ סירב להצעה של נתניהו להיות שר בממשלה. ברגע שהיה מקבל תפקיד כזה הוא היה חייב להיפרד ממתקן השמנת הכל כך ייחודי שהוא ייצר. לא חל"ת, לא ועד עובדים, לא משרדים, לא עוזרים. שמשון הגיבור היה חייב, במקרה כזה, להיפרד ממחלפות ראשו. מאותו רגע, ספק אם מישהו בפוליטיקה היה בכלל מתייחס אליו בהדרת הכבוד הנוכחית, או מאפשר לו לעשות את מה שהוא עושה.

4.11.08. החלטת ועדת האתיקה של הכנסת "בעניין שהייה בחל"ת (חופשה ללא תשלום) של חבר כנסת בעת כהונתו".

הנה מה שכתוב בהחלטה: "חובת הנאמנות המוטלת על חבר הכנסת כלפי מעבידו גם בעת שהייתו בחל"ת, ושמירה על מקום העבודה עבור חבר הכנסת, עלולה ליצור ניגוד עניינים בעת עיסוקו של חבר הכנסת בתחומים הקשורים למעסיקו".

לפיכך החליטה ועדת האתיקה כי תקופת שהייתו של חבר הכנסת בחל"ת לא תעלה על ארבע שנים, שח"כ המעוניין לשהות בחל"ת יבקש את אישור ועדת האתיקה וכי החלטה זו תחול מהכנסת ה-18 ו"מניין ארבע השנים שבהם תותר שהיה בחל"ת יכלול גם תקופת שהיה בחל"ת שקדמה לכנסת ה-18".

וכך הגענו לכנסת הנוכחית, 18. בראש ועדת האתיקה עומדת ח"כ שלי יחימוביץ'. וחיים כץ, חבר בכנסת מ-1999 למעט שבעה חודשים בכנסת ה-17, ממשיך לחגוג בסבך הנאמנויות. תגובת דובר הכנסת: "עניינו של ח"כ כץ טרם נדון בוועדת האתיקה בחודשיים בהם היא פועלת בשל דחיפותם של נושאים רבים אחרים שהיו על שולחן הוועדה וכן בשל פניות נוספות אשר בגללן תדון הוועדה דיון נרחב ומחודש בסוגיית החל"ת. זאת בשל ההפליה לכאורה הנוצרת בין חברי הכנסת אשר יש להם עסקים פרטיים והם יכולים לחזור לעיסוקיהם בתום כהונתם ובין חברי כנסת בכירים כמו מרצים, רופאים וכדומה אשר מאבדים בכך לצמיתות את מקום עבודתם".

בקיצור, גם מהסיבוב האתי הזה הולך חיים כץ לחמוק, בעזרתם האדיבה של מבקשי שלומו.