לשכת רוה"ח ולה"ב יעתרו לבג"ץ נגד העלאת תקרת הביטוח הלאומי

לשכת עוה"ד תחליט בימים הקרובים אם להצטרף לעתירה ■ נשיא לשכת רוה"ח, ראובן שיף: "העלאת תקרת הביטוח הלאומי תהפוך את המס השולי לאחד הגבוהים במדינות ה-OECD"

לשכת רואי החשבון ולה"ב (ארגוני העצמאיים), מכינים עתירה לבג"ץ נגד העלאת תקרת הביטוח הלאומי. לשכת עורכי הדין תחליט בימים הקרובים אם להצטרף לעתירה.

לדברי נשיא לשכת רואי החשבון, ראובן שיף, המשמעות של העלאת תקרת הביטוח הלאומי היא העלאת המס השולי הישיר לאוכלוסיה המשתכרת בין 38 אלף שקל ל-76 אלף שקל, מ-46% לכ-60% . בכך, אומר שיף, הופך המס השולי לאחד הגבוהים במדינות ה-OECD.

נשיא לה"ב, יהודה טלמון, אומר כי בכך הופכים את המוסד לביטוח לאומי "לזרוע גבייה נוספת של רשות המסים".

לטענת יו"ר פורום המסים בלשכת עורכי הדין, פרופ' יצחק הדרי, העלאת התקרה יוצרת אפלייה בין שכירים לעצמאיים, ובין שכירים שונים - לטובת שכירים שאינם עובדי מדינה. לדבריו, שכירים אלה יוכלו לעבור ממעמד של שכירים למעמד של בעלי חברות הנותנים שירותים עצמאיים, וייהנו מתשלום מס מופחת של 26% (מס חברות) - במקום המס השולי של 46%.

לדברי הדרי, "מדובר במס הכנסה פרופר ולא בביטוח לאומי. משתמשים בחוק ביטוח לאומי כמסווה להטלת מס הכנסה. זה לא רק שינוי בשם. זו הטיית דעת קהל, זו מירמה. הבעיה היא לא רק השם, אלא שחוק ביטוח לאומי נועד למטרת ביטוח, ולכן אין לו כלים להבטחת חלוקה פרוגרסיבית של המס".

"העלאה מיזערית של מס הכנסה היתה משיגה יותר כסף ממה שזה ישיג. אני לא בטוח שזה ישיג יותר כסף, כי אנשים יעברו למתכונת של חברות, ולכן בשורה התחתונה לא יגבו פה בכלל, ומי שייגבו ממנו, זה יהיה לא צודק" אומר הדרי.

יו"ר לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, אומר כי הפכו את הביטוח הלאומי למס ישיר על הכנסה לכל דבר ועניין - "והכל כדי ליצור מראית עין של הקטנת עול המסים על בעלי הכנסות בינוניות וגבוהות, תוך יצירת מצג-שווא לפיו לא הועלו המסים הישירים המוטלים על שכבות הביניים".