בסימן 1000

האם ה-S&P500 יעצור ב-1000? מה האסטרטגיה לתיק מניות וול סטריט?

הנושא שבוודאי יעסיק את כותרות העיתונות הפיננסית בימים הקרובים הוא האם ה-S&P500 יעלה או לא יעלה מעל 1000. נחמד אבל לא העיקר. המבחנים המהותיים הם מבחן ההתנגדות לנאסד"ק ב-2020 שכבר נותן את אותותיו, ומבחן התנגדות ל-S&P500 ב-1064. המבחן ב-1064 מקביל למבחן ב-2020 והעובדה שהנאסד"ק קרוב יותר להתנגדות מסבירה את החולשה היחסית שלו בימים האחרונים.

הקונפליקט הטכני ביחס למדדי ניו יורק נמשך. מצד אחד, על פי הגרפים והממוצעים הנעים של המדדים ושל מניות רבות (בסך הכל מדדים הם קבוצה של מניות), נכנסו המדדים למגמת עליה ארוכת טווח. מצד שני, מהלך העליה שהתרחש עד כה הביא אותם למצב קיצוני שמזמין תיקון טכני כלפי מטה או לפחות דשדוש. זהו מצב מורכב שמקשה על מי שמצד אחד רוצה להנות ממגמת העליה ארוכת הטווח ולא לזגזג ומצד שני לא יכול להתעלם מהאינדיקטורים הטכניים שנמצאים במצב קיצוני עליון. את המוקש הטכני הזה צריך לפרק בזהירות דרך אסטרטגיית המסחר מצד אחד ודרך הצמדות לתמונה הכוללת מצד שני.

התמונה הכוללת היא כאמור של מגמת עליה ארוכת טווח במצב מאוד מיוחד. המניות אומנם עלו הרבה מהתחתית אבל לא מדובר בתחתית סטנדרטית ולכן גם העלייה החדה לא דומה למקרים אחרים, בייחוד כשהיא מעבירה את מדדי המניות אל מעל לממוצע הנע ל-200 יום. לכן, באופן חריג, לא בהכרח שהאינדיקטורים הטכניים שנמצאים במצב קיצוני מנבאים ירידה.

מצד שני, אסור להתעלם מהם. לפיכך יש לנקוט בצעדים הבאים:

הגנה על תיק המניות אם ה-S&P500 ירד מתחת ל-950. סוחרים אגרסיביים יותר יכולים להגן מתחת ל-975.

התמקדות במניות שנמצאות באזור השליש הראשון של מגמת העליה ומעל רמת תמיכה קרובה וחשובה. כך מתקבל יחס סיכוי סיכון טוב עם פוטנציאל תיאורטי נמוך יותר לנפילה. AA היא אחת החביבות עלינו בימים אלו. נראה שהיא בשלה לפריצה של התנגדות באזור ה-12 דולר, פריצה שתוביל לעליה משמעותית. התמיכה, קצת רחוקה אבל חזקה, בסביבות ה-10 דולר.

BAC זו גם דוגמא טובה. לא מזמן חצתה המניה את רמת ה-12.5 דולר ונכנסה למהלך עליה משמעותי מחודש. יש קונים למניה והיא מתחזקת בהשוואה ל-S&P500 כך שבהחלט מדובר בהשקעה מעניינת. שוב, האינדיקטורים מודדים את המהלך מ-3 דולר והוא אכן קיצוני. הם אבל לא מודדים את הירידה מ-47 דולר ואינם משקפים את מה שרואים על הגרף.